قدس انلاین – سعید کوشافر: قیمت گوشت در آستانه ماه مبارک رمضان رکورد بی سابقه ای ازخود برجای گذاشت و برای اولین بار در تاریخ کشور به رقم ۵۰هزارتومان برای هرکیلو گوشت مرغوب گوسفندی رسید؛ این درحالی است که مسوولان وعده دادند قیمتها بزودی تعدیل می شود، اما اکنون که چهارروز از ماه رمضان گذشته هیچ تغییری درقیمتها مشاهده نمیشود.

قیمت گوشت درمشهد رکورد۵۰هزارتومان را شکست/ وعده گوشت ارزان به بازارنرسید/ احتمال کاهش قیمتها به دلیل ناتوانی مردم درخرید


گزارش خبرنگار ما از بازار حاکی است که قیمت هرکیلو گوشت مرغوب گوسفندی بین ۴۵ تا ۴۸ هزارتومان دربازار استقلال عرضه میشود این درحالی است که تابلوهایی از عرضه با قیمت پایینتر هم مشاهده میشود اما به محض گفت وگو با فروشنده مشخص میشود که گوشت ران همراه گردن گوسفند یا برخی اجزای دیگر عرضه میشود یااینکه گوشت مرغوب  نیست.
به گفته فروشنده یک فروشگاه درمیدان استقلال مشهد نصب تابلوهایی که حکایت از عرضه ارزانتر گوشت دارد صرفا برای جلب مشتری به داخل مغازه است و اینهم به دلیل رقابت شدید فروشندگان در این راسته بازار است وگرنه قیمت گوشت گوسفندی مرغوب کمتر از ۴۵ هزارتومان ضرر است.
درعین حال یک فروشنده گوشت گفت که شرکت پشتیبانی امور دام درتهران  برای تنظیم بازار گوشت قرمز اقدام به توزیع گوشت گوسفندی گرم وارداتی به‌قیمت ۳۳ هزار تومان در فروشگاه‌های زنجیره‌ای و میادین میوه و تره‌بار می‌کند، اما برخی با جمع‌آوری این گوشت‌های وارداتی آن را به‌جای گوشت ایرانی و با قیمتی ارزانتر دردشهرستانها به فروش میرسانند که لازم است شهروندان موقع خرید گوشت های ارزانتر به این نکته توجه داشته باشند.


***چرا گوشت گران شد
درحالیکه انتظار میرفت به دلیل خشکسالی و عرضه دام ازسوی دامداران قیمت گوشت اندکی کاهش یابد اما بارشهای مناسب بهاری امسال روند دیگری را رقم زد. به گفته یک مقام اتحادیه دامپروران اکنون کمتر کسی حاضر است گوسفندش را به کشتارگاه برده وکشتار کند چرا که از یک سو هنوز بره ها به وزن کشتار نرسیده اندو ازسوی دیگر بارشهای خوب بهاری باعث شد تا کسانی هم که گوسفندی برای عرضه داشتند فعلا دست نگه دارند تا دامهایشان چاقتر شود.
پورمحمدی با بیان اینکه کافی است سری به میادین عرضه دام سبک بزنید تا بخوبی متوجه شوید که پیش بینی کاهش قیمت خیلی دور از انتظار است خاطرنشان کرد: فقط درصورت واردات گوشت میتوان بازار را کنترل کرد که انهم به نفع دامدار داخلی نیست و باعث میشود تا زحمات انها برباد برود فقط باید جلوی صادرات دام را گرفت تا وضع بازار تا حدودی بهبود یابد.
این مقام مسوول صنفی با بیان اینکه هنوز وضعیت اختصاص ارز به واردات نهادهای خوراک دام مشخص نیست یاداور میشود: فعلا که دامداران هرروز نهاده های موردنیاز خودرا گرانتر از روز قبل میخرندو وارد کنندگان هم بهانه گرانی دلار را دلیل گران شدن عنوان میکنند اما اگر دولت واقعا ارز ۴۲۰۰ تومانی به واردات خوراک دام اختصاص دهدو قیمت ها را پایین بیاورد میتوان امید داشت اندکی قیمتها تعدیل شود. درغیر اینصورت یا پروار بندها ورشکست شده و دیگر تولید نمیکنند یا قیمتها بالا میرود و مردم دیگر توان خرید گوشت ندارند.
حسین نعمتی رئیس اتحادیه دامداران هم از افزایش ۱۰ درصدی قیمت دام زنده در بازار خبر میدهد ومیگوید: با توجه به افزایش قیمت نهاده های دامی، این نوسان ۱۰ درصدی قیمت به جیب دامدار نرفته است. وی نرخ هر کیلو دام سنگین را ۱۴ تا ۱۵ هزار تومان و دام سبک را ۲۰ تا ۲۱ هزار تومان اعلام میکندو میگوید احتمال افزایش قیمتها درماه مبارک رمضان وجود دارد. نعمتی نرخ واقعی هر کیلو لاشه با احتساب هزینه‌های حمل و نقل ۳۰ تا ۳۵ هزار تومان اعلام کرد و گفت: فروش با نرخ های بالاتر در مغازه ها را مسئولان تنظیم بازار باید جوابگو باشند.


*** افزایش قیمت نهاده‌ها
درهمین راستا، مدیر طرح تنظیم بازار جهاد کشاورزی خراسان رضوی گفت: با توجه به تاثیر نهاده‌های دامی جهت پرورش دام و وارداتی بودن اغلب این نهاده‌ها افزایش قیمت ارز نیز در افزایش قیمت گوش قرمز و نیز گوشت مرغ بی‌تاثیر نخواهد بود.
حمیدرضا جوادی، در خصوص علل افزایش قیمت گوشت قرمز در مشهد تصریح کرد: دامدار با توجه به میزان تامین نهاده‌های دامی تصمیم به عرضه گوشت قرمز در بازار می‌گیرد.
وی افزود: طبیعتا زمانی که میزان بارندگی کاهش پیدامی‌کند و افت مراتع رخ می‌دهد، این عدم عرضه رخ می‌دهد، زیرا دام‌دار توانایی پرورش دام به صورت مصنوعی و از طریق نهاده‌های دامی به صورت مداوم را ندارد.
مدیر طرح تنظیم بازار خراسان رضوی خاطرنشان کرد: به همین سبب قیمت دام در هفته‌های گذشته دچار افزایش شدند، اما در چند روز اخیر قیمت دام زنده با مقداری کاهش قیمت روبه‌رو شد. اگر در حال حاضر متقاضی جهت واردات گوشت وجود داشته باشد، از سوی ما کمک و یاری جهت تزریق گوشت به بازار صورت خواهد گرفت.
جوادی در خصوص استراتژی دولت در طرح تنظیم بازار مطرح کرد: قیمت اقلام و کالاها در بازار به صورت عرضه و تقاضا تعیین می‌شود، اما در زمینه کالاها و اقلام نوع اول مانند گوشت، مرغ و برنج که ضروری نیز هستند، هنگامی که قیمت این محصولات افزایش پیدا کرد، از سوی دولت در قالب طرح تنظیم بازار توزیع می‌شوند.


***واردات گوشت گرم گوسفندی
درعین حال مدیر تنظیم بازار سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی گفت: با هدف تنظیم واردات گوشت گرم گوسفندی به این استان قطعی شد و به زودی با انجام واردات در بازار توزیع می شود.
سید حمیدرضا جوادی افزود: در نشست اخیر کمیسسیون تنظیم بازار خراسان رضوی با توجه به اعلام موافقت وزارت جهاد کشاورزی واردات و توزیع گوشت گرم وارداتی به استان و توزیع در شبکه مصرف مصوب شد.
وی ادامه داد: هم اکنون در حال رایزنی برای واردات گوشت گرم به صورت مستقیم به مشهد از مبداء استرالیا و احتمالا چند کشور دیگر با مجوز سازمان دامپزشکی هستیم. ظرف روزهای آینده رایزنیها قطعیت می یابد.
مدیر تنظیم بازار سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی گفت: متوسط مصرف روزانه گوشت گوسفندی در مشهد ۷۰ تن است و تلاش می شود در گام نخست روزانه حداقل سه تن گوشت وارداتی در بازار این شهر توزیع شود.
وی به افزایش قیمت گوشت گرم در بازار مشهد اشاره و بیان کرد: با توجه به آغاز ماه مبارک رمضان و کاهش مصرف کله پاچه و جگر قیمت آلایش پایین و در نتیجه قیمت گوشت افزایش می یابد.
جوادی افزود: با واردات گوشت گرم گوسفندی به خراسان رضوی با رعایت همه ضوابط بهداشتی توسط اداره کل دامپزشکی توزیع در بازار آغاز می شود.


***بازهم وعده کاهش قیمت
برغم همه این وعده ها و درحالیکه مدیر توسعه بازرگانی جهاد کشاورزی خراسان رضوی وعده داده بود؛   گوشت گرم گوسفندی وارداتی با قیمت مناسب در هفته اول ماه مبارک در بازار توزیع می‌شود. اما همچنان دربازار خبری از گوشت وارداتی با قیمت مناسب نیست و مردم باید گوشت را باقیمت هرکیلو تا ۵۰ هزارتومان بخرند.
درهیمن راستا، رئیس اتحادیه گوشت قرمز خراسان رضوی گفت: قیمت گوشت قرمز هیچ افزایشی نداشته است اما تا پایان هفته قیمت ها در بازار کاهش پیدا می‌کرد.
احمد احدی ضمن اشاره به قیمت و بازار گوشت در فروشگاه‌های استان خراسان رضوی، اظهار کرد: عرضه گوشت در بازار بسیار مناسب است و از نظر موجودی گوشت فعلاً کمبودی نداریم، خرید مردم بیشتر در هفته آخر منتهی به ماه مبارک بود و اکنون بازار آرام است.
 وی افزود: با توجه به بارندگی‌های اخیر و نزول رحمت الهی، دامداران استان متأسفانه دام خود را عرضه نمی‌کنند تا خوراک بیشتری را به دام خود بدهد و آن را با وزن بیشتری بفروشد تا سود بیشتری را کسب کند.
 رئیس اتحادیه گوشت قرمز خراسان رضوی با اشاره به فروش و وضعیت بازار گوشت، گفت: وضعیت فعلی بازار عرضه و تقاضا است و با توجه به این ممکن است قیمت‌ها کمی بالا رفته باشد و در این میان نیز برخی  استفاده نیز کنند. وی ادامه داد: جهاد کشاورزی استان با تدابیری که اندیشیده است تصمیم دارد تا انتهای هفته هم گوشت وارداتی و هم گوشت تازه را وارد بازار کند تا قیمت‌ها بشکند و تا انتهای هفته قیمت گوشت قرمز کاهش می‌یابد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.