همدان- مدیر کل آثار ونشان ارزش های دفاع مقدس استان همدان با بیان اینکه دفاع مقدس ما یکی از پدیده ای بی نظیر تاریخی است اظهارکرد: شواهد نشان می دهد همه مجامع جهانی وقدرت های جهانی در جنگ هشت ساله یک ائتلاف نانوشته در مقابل کشور تشکیل دادند.

دفاع مقدس ما یکی از پدیده های بی نظیر تاریخی است
به گزارش قدس آنلاین  سردار مهدی ظفری  در نشست خبری با اصحاب رسانه با بیان اینکه در زمان جنگ در برهه‌ای از زمان قرار گرفتیم که مرز حق و باطل مشخص شد، اظهار کرد: ایران اسلامی در جبهه حق قرار گرفته و همواره از حق دفاع می‌کند.
وی با بیان اینکه بر همه ما لازم است تا از همه کسانی که جان خود را فدای ارزش‌های انقلاب و دین کردند قدردانی کنیم، افزود: ما در جامعه‌ای زندگی می‌کنیم که انسان‌هایی از حد و تصور ما فراتر و بزرگتر هستند و امید است ما هم اندیشه‌های بزرگ در سر داشته باشیم.
مدیرکل بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع‌ مقدس استان همدان زمانی که ما می‌خواهیم جنگ را تعریف کنیم باید عوامل آن از جمله زمینه‌ها و ریشه‌های آن را بررسی کنیم، یادآور شد: آن زمان بر اساس ارزیابی‌های به دست می‌توانیم تصمیم‌گیری کرده و واقعیت را بازگو کنیم.
وی با اشاره به اینکه در جنگ سرد نیمی از کشورها در بلوک شرق به رهبری شوروی و نیمی دیگر در بلوک غرب به رهبری آمریکا تقسیم‌بندی شدند، عنوان کرد: رویارویی عمیقی بین اندیشه‌های فکری این دو جبهه وجود داشت.
ظفری با بیان اینکه پس از شکست بلوک شرق در برهه‌ای از تاریخ آمریکا میدان‌دار جهان شد، گفت: آمریکا به دنبال حاکمیت بدون و قید شرط بود.
دفاع مقدس ما یکی از پدیده‌های بی‌نظیر تاریخی است
مدیر کل آثار ونشان ارزش های دفاع مقدس استان همدان با بیان اینکه ، حوزه دفاع مقدس گفتمان سازی شود گفت ارزش ها رابه باورهاتبدیل کنی
مدیرکل بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع‌ مقدس استان همدان با تأکید بر اینکه جنگ ما یک جنگ جهانی بود و ما با یک دنیا در حال مبارزه بودیم، بیان کرد: اگر بخواهیم حوزه دفاع مقدس را برای فعالیت موشکافی کنیم، اقرار می‌کنم هنوز ورود به پهنای ارزش‌های دفاع مقدس به آن شکل که نیاز جامعه است، نداشته‌ایم و باید قدم‌های محکمی در این زمینه برداریم.
وی با تأکید بر اینکه حوزه دفاع مقدس باید در جامعه گفتمان‌سازی شود، یادآور شد: نیاز به گفتمان‌سازی دفاع مقدس داریم و این گفتمان را باید به نسل امروز منتقل کنیم و باید در بحث باغ‌موزه فرآیندی طی کنیم که نسبت به نسل امروز بتوانیم شاخص‌ها را تعیین کنیم.
ظفری با بیان اینکه گفتمان‌سازی دفاع مقدس نیاز به روش‌های مختلف دارد، اظهار کرد: یکی از روش‌ها ایجاد نماد و شاخصه است که این نمادها به عنوان سرمایه‌های نمادین کشور و استان مورد استفاده قرار می‌گیرند.
وی در ادامه تندیس شهیدهمدانی را یکی از نمادهایی دانست که شاخص هویت ارزش‌های جامعه از ایثار و فداکاری است، یادآور شد: الگو و فرآیند موضوع شهید و شهادت در تمام عرصه‌های جامعه نیاز به گفتمان‌سازی دارد.
* بازخوانی دفاع مقدس از ضرورت‌های جامعه است
مدیرکل بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان همدان افزود: بازیابی و بازخوانی دفاع مقدس از ضرورت‌های جامعه است که به شکل‌های مختلف در قالب فیلم، هنر و ادبیات باید به آن ورود کنیم.
وی تصریح کرد: دفاع مقدس به قدری ظرفیت دارد که اگر چتر دفاع مقدس و واقعیات دفاع مقدس بر سر نه تنها کشور بلکه منطقه پهن شود جامعه‌ای بهتر از جامعه امروز خواهیم داشت.
ظفری با اشاره به اینکه امروز در جامعه کمتر بحث می‌شود که رمز پیروزی ما در جنگ چه بود؟ ادامه داد: اندیشه‌های دفاعی امام خمینی(ره) تحقیر دشمن بود و این یکی از اصول راهبردی اندیشه‌ها امام راحل و در حال حاضر در اندیشه‌های مقام معظم رهبری است.
* یکی از ویژگی‌های عملیات بیت المقدس ایجاد تغییر در استراتژی دشمن بود
وی با بیان اینکه استراتژی دشمن از ابتدای جنگ تا عملیات بیت‌المقدس استراتژی هجومی بود در حالی که استراتژی ما دفاعی بود، گفت: رزمندگان و فرماندهان باید استراتژی دشمن را تغییر می‌دادند و یکی از ویژگی‌های عملیات بیت‌المقدس ایجاد تغییر در استراتژی دشمن بود که به ناچار از هجومی به دفاعی تغییر کرد.
مدیرکل بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان همدان با بیان اینکه در طول جنگ هشت ساله سه عملیات بزرگ داشتیم که از جمله آنها می‌توان به عملیات‌های بیت‌المقدس، والفجر ۸ و کربلای ۵ اشاره کرد، گفت: هر زمان که مردم به صحنه آمدند نوید پیروزی در جنگ بود.
وی با اشاره به اینکه ارتش جمهوری اسلامی یکی از ارتش‌های مقتدر منطقه به حساب می‌آید، ادامه داد: امروز در هر جایی که با ما مخالفت می‌شود آنجا حوزه امنیتی ماست و حال می‌بینیم توانمن
دی ما در سطح بالایی قرار دارد.
* حماسه باید تولید حماسه کند
ظفری با بیان اینکه حماسه باید تولید  حماسه کند، تصریح کرد: امروز یکی از دستاوردهای دفاع مقدس قدرت بازدارندگی است که امروز از آن بهره‎مند هستیم.
وی در بخش دیگری از سخنان خود اشاره‌ای به برنامه‌های سوم خرداد( سالروز حماسه آزادسازی خرمشهر) کرد و گفت: امسال برنامه‌ها در روزهای دوم، سوم و چهارم خرداد آغاز و خاتمه می‌یابد.
مدیرکل بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان همدان شرکت در نماز جمعه و اختصاص سخنرانی قبل از خطبه‌ها با حضور فرماندهان و پیشکسوتان دفاع مقدس را یکی از برنامه‌ها خواند و اشاره کرد: انجام فعالیت‌های فرهنگی در سطح مراکز آموزش عالی و مدارس استان، بهره‌گیری از راویان دفاع مقدس در اجرای برنامه‌ها در سطح ممساجد، ادارات، برگزاری نشست بازخوانی عملیات الی بیت‌المقدس توسط امیر سرتیپ مسعود بختیاری از فرماندهان دوران دفاع مقدس را از جمله برنامه‌ها برشمرد.
وی در پایان یکی از ویژگی‌های گفتمان‌سازی را تأثیر بر باورها عنوان کرد و خاطرنشان کرد: دفاع مقدس باید تبدیل به گفتمان شود به گونه‌ای که ارزش‌ها را به باورها تبدیل کنیم و در این راستا ما باید ساختار ایجاد کنیم.
منبع فارس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.