جوین_قدس انلاین : سخنگوی شورای شهرستان جوین گفت: محورهای مواصلاتی موجود در شهرستان جوین مربوط به دهه ۶۰ و قبل از ارتقاء به شهرستان است، که در آن زمان ترد وسایط نقلیه به تعداد انگشتان دست بوده است

جاده های جوین با استاندارد۳۵سال قبل / محورهای جوین قتلگاه شهروندان ومسافران شده است

به گزارش خبر نگار قدس آنلاین، توسعه شهرستان های جوین و جغتای  در دست انداز محورهای اتباطی است، که راههای مواصلاتی موجود مربوط به دهه ۶۰ و قبل از ارتقاء این مناطق به شهرستان بوده ودر آن زمان ترافیک جاده ای و وسایط نقلیه سبک و سنگین به تعداد انگشتان دست در محورها ترددمی کرد.  

این مطلب را سخنگوی شورای شهرستان جوین اعلام کرد و افزود: از معیارها و بسترهای توسعه یافتگی جوامع امروزی شریانهای ارتباطی است.  

مهدی زمانی تاکید کرد: شهرستانهای  جوین و جغتای به دلیل قرارداشتن در کریدور ارتباطی به استانهای شمالی وغربی و وجود کشاورزی و دامداری مناسب و همچنین کارخانجات صنعتی مانند کشت و صنعت، جمکو، اسید سیتریک، سیمان جوین، فروکروم جغتای و مجتمع فولاد و موقعیت کم نظیری که برای توسعه در بخش حمل و نقل  دارند انتظار مردم بهبود وضعیت محورهای مواصلاتی است.  

وی خاطر نشان کرد: عبور راه اهن سراسری از مرکزشهرستانهای جوین و جغتای اگرچه جایگاهی ویژه دارد، ولی متاسفانه از  این پتانسیل استفاده بهینه برای توسعه آنها نشده است و تنها ره آورد این شریان ریلی مهم کشور جابجایی چندین نفر از مسافران شهرستان های مجاور است و از نظر اقتصادی کمتر به این زیرساخت  توسعه توجه شده است، البته با بهره برداری از مجتمع فولاد بزرگ شهرستان جوین امید میرود، که شاهد استفاده بهتر از شبکه ریلی در سطح منطقه باشیم.  

سخنگوی شورای شهرستان جوین اظهار داشت: در بحث راههای زمینی و جاده ای  با وجود جمعیت بیش از صد هزار نفری جوین و جغتای  و قرارگیری در مسیر استان های شمالی  به مرکز و جنوب کشور و عبور روزانه هزاران دستگاه خودرو سواری و باربری،  راههای زمینی آنهاوضعیت نامطلوبی دارد و سال های سال است جاده مواصلاتی قدیمی و غیر استاندارد این دو شهرستان قتلگاه ساکنان و مسافران شده است.  

زمانی تصریح کرد: اگرچه گاه و بیگاه خبرهایی از سوی نمایندگان و مسئولین  در مورد ارتقاء راههای مواصلاتی شنیده میشود، که تنها و تنها نوید بخش لکه گیری و روکش آسفالت جاده های موجود است، آن چنان که گویا هیچ برنامه ای برای توسعه جاده های شهرستان جوین وجود ندارد.  

وی افزود:موقعیت خاص  این دو شهرستان از نظر جغرافیایی لزوم سرمایه گذاری در حوزه جاده ای را بیش از پیش عیان خواهد کرد.

یک عضو شورای شهرستان جوین گفت: از معدود مطالعات و پیگیری های انجام شده جدی و زیر بنایی در خصوص جاده های این دو شهرستان  در مجلس پنجم توسط نماینده وقت انجام شد، که با پیگیری های ایشان ضمن حضور وزیر راه وترابری وکارشناسان مربوطه و انجام مطالعه و نقشه برداری مقررشد، توسط وزارت راه جاده ای  از مسیر سلطان آباد خوشاب به سمت رحمت آباد جوین و ادامه آن مرکز شهرستان جوین (نقاب) و ادامه مسیر از انداده به قلعه نو شفیع آباد شهرستان جغتای به سمت جاجرم و جنگل گلستان و شمال کشور مطالعه که دو قطعه آن عملیاتی شد.  

علی اصغر وکیلی خاطر نشان کرد: پس از انجام مطالعات و نقشه برداری و تصویب آن عملیات اجرایی قطعه نخست ازقلعه نو شفیع آباد تا انداه انجام و به بهره برداری رسید، که در آن زمان فقط منطقه دارای یک بخش بودو ارتقاء انجام نشده بود.  

وی اضافه کرد: قطعه های بعدی به علت اختلاف نظر نماینده وقت با مسئولین ۲ قطعه به حالت تعلیق در آمد، ولی زیر سازی قطعه چهارم از  سلطان آباد به سمت شرقی ترین روستای شهرستان جوین یعنی رحمت آباد در دوره هفتم مجلس آغاز  و زیرسازی آن در همان زمان انجام شد،  که متاسفانه در سالهای بعد به دلیل عدم پیگیری از سوی نمایندگان و مسوولین اجرایی متوقف شد وپیگیری ها تا کنون بی نتیجه بوده است.  

وکیلی افزود: قطعه دوم آن با توجه به موقعیت جغرافیایی روستاها که به صورت خطی و در امتداد جاده ای کم عرض و قدیمی قراردارد، در طرح مطالعاتی وزارت  راه و ترابری وقت مقررشد، جاده مذکور  از روستای انداده تا رحمت آباد از شمال کلیه روستاها و به صورت کمربندی گذرنماید، تا ضمن بهره مندی  از جاده ای استاندارد آسیب کمتری  برای ساکنان داشته باشد و ادامه این جاده با گذر از شهرستان جغتای و ادامه آن به جاجرم و چمن بید  و اتصال به مسیر شمالی کشور  به عنوان یک کریدورارتباطی اقتصادی و حمل و نقلی عمل نماید، که در کوتاهترین مسیر  بندرهای امیرآباد و مرز اینچه برون در شمال کشور را به مرزهای باجگیران و لطف آباد در شرق و بندرهای جنوبی کشور متصل نماید.  

وی گفت: این پروژه  باوجود اهمیت و تاثیر به سزایی که در کاهش ترافیک جاده های اصلی کشور و تسهیل حمل نقل و آسودگی ساکنان این منطقه داشته و نوید بخش توسعه بیش از پیش اقتصادی، اجتماعی برای شهرستان های جغتای جوین و خوشاب بود توسط نمایندگان بعدی شهرستان پیگیری جدی نشد و مورد غفلت قرارگرفت.  

یکی از کشاورزان جوینی گفت: به عنوان یک مطالبه اجتماعی و اقتصادی مهم  امروز از مقامات اجرایی و شوراهای این  شهرستان ها و نمایندگان مجلس شورای اسلامی انتظار می رود، پیگیر تلاشهای صورت گرفته و مصوبه این طرح زیربنایی باشند.  

پیر حسین ملایجردی خاطرنشان کرد:  با اجرای این طرح ضمن توسعه اقتصادی شهرستان های دیگر بیش از این شاهد تصادفات خونبار در سطح جاده های شهرستان جوین نباشیم.  

وی تصریح کرد: محورهای مواصلاتی موجود قادر به پاسخگویی وسایط نقلیه سبک وسنگین نیست و باید مسئولین نسبت به پیشرفت های بوجود آمده زیر ساخت های ترافیکی را هم آماده نمایند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.