گیلان- رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان گیلان با تأکید بر نقش بخشداران،‌ دهیاران و شوراهای اسلامی در بحث مدیریت منابع آبی گفت:‌ برخی مناطق استان گیلان با مشکل کمبود آب مواجه‌ هستند.

برخی اراضی شالیکاری گیلان با کمبود آب مواجه‌ شده‌اند

به گزارش قدس آنلاین به نقل از روابط عمومی جهاد کشاورزی ،علیرضا شعبان‌نژاد اظهار داشت: در حال حاضر کشاورزان گیلانی با بحران جدی آب مواجه نیستند اما مسئله کمبود آب در برخی مناطق وجود دارد که باید اداره کل آب منطقه‌ای استان با همکاری بخشداران و شوراهای اسلامی تمهیداتی را در این زمینه بیاندیشند.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان گیلان خاطرنشان کرد:‌ با توجه به بهبود میزان ورودی آب به پشت سد سفیدرود و همکاری بسیار خوب کشاورزان مسئله تأمین آب مورد نیاز اراضی شالیکاری گیلان از حالت بحرانی خارج شده و در حالت نسبتاً اضطراری قرار گرفته است.

شعبان‌نژاد ضمن تأکید بر این مطلب که مسئله کمبود آب در برخی نقاط ‌استان گیلان وجود دارد بیان داشت:‌ با اجرای تمهیداتی که در این زمینه توسط دستگاه‌های مرتبط و سایر مسئولان استانی انجام شده است هم‌اکنون مسئله‌ای تحت عنوان بحران آب در گیلان وجود ندارد.

وی به مشکل کم‌آبی روستاهای اطراف شهرستان رشت نظیر روستای پاچکنار اشاره کرد و ابراز داشت:‌ مسئله کمبود آب در برخی از مناطق و اراضی کشاورزی شهرستان رشت وجود دارد که باید با رعایت الگوی مصرف و صرفه‌جویی،‌ منابع آبی در دسترس را مدیریت کنیم.

رئیس سازمان جهادکشاورزی استان گیلان عنوان کرد:‌ به غیر از مشکل کمبود آب گاهی اوقات نیز کشاورزانی که در اراضی بالادست حضور دارند با عدم رعایت میزان مصرف آب، مشکلاتی را برای سایر شالیکارانی که در اراضی پایین دست اقدام به کشت می‌کنند به‌وجود می‌آورند.

شعبان‌نژاد با تأکید بر همکاری‌ کشاورزان جهت مدیریت منابع آب افزود:‌ در کنار تمهیدات شرکت آب منطقه‌ای گیلان برای مدیریت آب، بخشداران،‌ دهیاران ‌و شوراها نیز باید در این جهت و جلوگیری از مصرف زیاد آب در اراضی بالادست هماهنگی لازم را با کشاورزان انجام دهند.

وی مدیریت منابع آبی توسط کشاورزان گیلانی را بسیار تعیین‌کننده ارزیابی کرد و گفت:‌ اگر روند همکاری‌هایی که از ابتدای سال زراعی توسط کشاورزان در بحث استفاده بهینه از آب همچنان ادامه یابد سال زراعی فعلی را بدون تنش پشت سر خواهیم گذاشت.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان گیلان به موضوع فروش نرفتن محصول برنج سال گذشته کشاورزان اشاره کرد و ابراز داشت:‌ در حال حاضر حدود ۲۰۰ تا ۲۴۰ هزار تن برنج در انبارهای سراسر گیلان دپو شده است و کشاورزان هنوز موفق به فروش آن نشده‌اند.

شعبان‌نژاد با بیان اینکه برنج‌های دپو شده باید حداقل تا پایان شهریورماه امسال به مصرف برسند عنوان کرد: از آن‌جا که محصول تازه برداشت شده از مزارع بلافاصله قابل عرضه و مصرف نیستند بنابراین انتظار داریم در این فرصت به‌دست‌آمده برنج‌های سال گذشته به فروش برسند.

وی از توزیع برنج خارجی در ایام ماه مبارک رمضان خبر داد و اظهار داشت:‌ طبق تصمیمات اتخاذ شده و به جهت برخی مسائل این برنج‌ها در سه استان شمالی گیلان و مازندران و گلستان توزیع نخواهد شد تا کشاورزان بتوانند محصول سال گذشته خود را بفروشند.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان گیلان از ناموفق بودن طرح‌های خرید توافقی و حمایتی برنج نیز سخن گفت و تصریح کرد:‌ طرح مذکور دوبار در گیلان انجام شد اما به جهت عدم رغبت کشاورزان به علت پایین بودن نرخ اعلام شده موفقیتی در اجرای این طرح‌ها به‌دست نیامد.

شعبان‌نژاد قیمت خرید توافقی اعلام شده را بین ۹ هزار تا ۹ هزار و ۲۵۰ تومان اعلام کرد و بیان داشت:‌ از آن‌جا که برای دولت نیز خرید برنج بیشتر از این نرخ اعلام شده میسر نیست بنابراین عملاً کشاورزان نتوانستند مقدار زیادی از محصول برنج خود را بفروشند.

وی به موارد مهمی که در تدوین برنامه تقویم زراعی به آن‌ها توجه می‌شود اشاره کرد و اظهار داشت: بحث نوبت‌بندی آب برای صرفه‌جویی بیشتر منابع،‌ شرایط جوی و میزان بارندگی‌ها و پیش‌بینی منابع و مصارف از جمله مواردی هستند که در تدوین‌ تقویم زراعی مؤثرند.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان گیلان زمان اتمام عملیات نشاء برنج را طبق پیش‌بینی‌ها تا ۷ خرداد اعلام کرد و گفت:‌ در حال حاضر نشاء اراضی با پیشرفت روزانه حدود ۵ درصدی در حال انجام است و تا تاریخ ۲۸ اردیبهشت نیز بالای ۸۰ درصد زمین‌ها نشاءکاری شده‌اند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.