بندرعباس ـ مدیرعامل آبفای هرمزگان گفت: شرایط فعلی منابع آبی استان عادی نیست و اگر رفتار مصرفی مشترکین تغییر نکند، تابستان امسال در بخش خانگی با مشکلات جدی در تامین آب شهرهای استان بویژه بندرعباس و بندرخمیر مواجه خواهیم بود.

مشکل کمبود آب در هرمزگان جدی است

به گزارش قدس آنلاین،به نقل از روابط عمومی آبفای هرمزگان امین قصمی مدیرعامل آبفای هرمزگان اظهار داشت: در حال حاضر ذخیره سدهای استقلال و شمیل و نیان کمتر از ۵ میلیون متر مکعب آب است و در مخازن ذخیره این سد ها تقریبا هیچ حجم مفید آب وجود ندارد که در صورت ادامه روند مصرف کنونی از ابتدای تابستان مشکل جدی در تامین آب خواهیم داشت.

وی با بیان اینکه در شرایط فعلی حداقل آب مورد نیاز بندرعباس ۲ هزار ۵۰۰  لیتر بر ثانیه است درحالی که میزان آب دریافتی از آب منطقه ای ۱۷۰۰ لیتر بر ثانیه است که ۸۰۰ لیتر کمبود آب داریم ، اضافه کرد: با توجه به محدودیت منابع آبی موجود، برخی مراکز مصرف غیر اولویت دار و صنایع غرب بندرعباس از اولویت آبرسانی خارج شده اند.   

وی تصریح کرد: تغییر رفتار مصرفی تنها توسط یک دستگاه اجرایی نمی شود و باید به این باور برسیم که حفظ آب یک ضرورت است و بایستی نگاه ملی به آن داشت.

مدیرعامل آبفای استان در ادامه با اشاره به قطعی های موقت در مناطق شهر بندرعباس، اظهار داشت: هنوز برنامه جیره بندی و نوبت بندی نداریم و دلیل این قطعی ها اعمال مدیریت فشار بر وری شبکه توزیع آب است که ناگزیر در تمامی مناطق شهر وجود دارد

وی با اعلام این مطلب که هم اکنون ۲۵ درصد مشترکین شهر بندرعباس بالاتر از الگو مصرف می کنند که با نصب ابزار کاهنده مصرف در منازل این مشترکین به میزان ۲۰-۳۰ درصد کاهش مصرف خواهیم داشت ، افزود: هزینه نصب این ابزار کاهنده ۴۸۰ هزار ریال است که طی دو سال به صورت اقساط و بروی قبوض محاسبه و دریافت می شود.  

قصمی با اشاره به عدم استقبال مشترکین از اجرای طرح نصب ابزار کاهنده، تاکید کرد: ما در شرایط خاصی قرار داریم و در این شرایط احساس می کنیم کمک رسانه ها، مردم و تشکل ها می تواند موثر باشد.

این مقام مسئول همچنین تاکید کرد: برای گذر از این شرایط علاوه بر اقدامات تخصصی شرکت های آب و آبفا، بخشی از اقدامات بایستی در بخش مدیریت تقاضا توسط مشترکین انجام  گیرد و سهم آب شرب نیز در فضای سبز شهری کاهش یابد.

وی افزود: در حال حاضر ۱۲۰ لیتر بر ثانیه از شبکه آب شرب برای آبیاری فضای سبز استفاده می شود که شهرداری بایستی با توجه به تنش جدی کم آبی، به دنبال منابع جایگزین برای تامین آب فضای سبز شهری باشد.

وی گفت: این شرکت آمادگی خود را جهت تحویل یک پکیج تصفیه فاضلاب با ظرفیت ۵۰ هزار مترمکعب در شبانه روز به شهرداری بندرعباس  اعلام داشته است.  

به گفته قصمی، فاز اول آب شیرین کن بندرعباس با تولید ۲۰ هزار متر مکعب در روز از اول تیر ماه به صورت آزمایشی و در ۳۱ تیر ماه نیز رسما وارد مدار بهره برداری خواهد شد که بخشی از کمبود آب شهر بندرعباس رفع می شود .

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.