یزد - استاندار یزد گفت : مسئله مهم مدیریت آب و اصلاح الگوی مصرف نباید به آینده واگذار شود و همه باید احساس مسئولیت نمایند.

مسئله مهم مدیریت آب و اصلاح الگوی مصرف نباید به آینده واگذار شود

به گزارش قدس آنلاین، به نقل ازروابط عمومی آب منطقه ای یزد ، محمود زمانی قمی در اولین جلسه شورای حفاظت از منابع آب و کارگروه سازگاری با کم آبی  استان اظهارداشت: درهمه بخش ها باید الگوی مصرف اصلاح شود و اگر الگوی مصرف تغییر نکند آثار بسیاربد و نگران کننده ای رابرای استان بدنبال دارد و این جفا به استان و مردم استان است.

وی افزود: صنایع هم باید مانند سایر بخش ها ،الگوی مصرف را اصلاح نمایند و ما در  هیچ بخشی کوتاه نیامده و حتی مصرف آب و برق در دستگاه های دولتی راهم بررسی و پیگیری می نماییم.

 زمانی قمی از مسئولین و دستگاه های اجرائی استان خواست تا آمار و اقدامات خود را به صورت کمی ارائه و برنامه هایی که روی کاغذ می آورند را اجرائی و عملی نمایند.

میزان بارندگی استان درسال آبی ۹۷-۹۶ تاکنون ۶۷ میلیمتر بوده است

در ادامه این نشست مدیرعامل شرکت آب منطقه ای یزد میزان بارندگی در استان یزد را تشریح کرد و گفت: میزان بارندگی استان یزد درسالجاری آبی ۹۷-۹۶ تاکنون ۶۷  میلیمتر بوده که نسبت به  مدت مشابه در سال گذشته با ۱۱.۲ درصد کاهش و نسبت به متوسط  دوره آماری  ۲۶.۳ درصد کاهش روبرو  بوده است.

محمد مهدی جوادیان زاده  درمورد تشکیل کارگروه ملی کم آبی اظهارداشت: کارگروه ملی"سازگاری با کم آبی" با مسئولیت وزیر نیرو و عضویت وزیران جهاد کشاورزی، کشور و صنعت، معدن و تجارت و رؤسای سازمان‌های حفاظت محیط زیست و برنامه و بودجه کشور تشکیل می‌شود.

 وی افزود : هر یک از دستگاه‌های اجرایی نیز بر اساس قوانین و مقررات مربوط تکالیف قانونی خود را در این زمینه انجام می‌دهند و تشکیل کارگروه مذکور برای هماهنگی بین دستگاه‌های اجرایی بوده و نافی مسئولیت آنها در انجام وظایف ذاتی و قانونی نیست.

جوادیان زاده تعیین چگونگی توزیع کمبود آب بین مصارف مختلف،برنامه ریزی و هماهنگی‌های لازم برای انطباق الگوی کشت مناسب هر منطقه متناسب با شرایط کم آبی با توجه به سهم کاهش منابع آب در اختیار بخش کشاورزی را جزئی  از وظایف اصلی این کارگروه  برشمرد.

 مدیرعامل شرکت آب منطقه ای یزد با اشاره به  مدیریت مصرف در فضای سبز شهری گفت : برای آزادسازی منابع آب در اختیار فضای سبز و خدمات شهری، همه دستگاه‌های اجرایی و سازمان‌های عمومی مربوط ،باید  به گونه‌ای برنامه ریزی کنند که تا پایان سال جاری  حداقل سی درصد از آب مصرفی فضای سبز و خدمات شهری در شهرها را نسبت به سال گذشته  با روش‌های مختلف از جمله انتخاب گونه‌های گیاهی متناسب با شرایط اقلیمی و کم آب بر برای فضای سبز کاهش دهند.

 وی در مورد اضافه برداشت ها در بخش کشاورزی یادآورشد: تحویل حجمی آب برای کلیه مصارف از جمله کشاورزی با رعایت کارکرد مجاز انجام می‌شود و  در صورت عدم رعایت سقف ساعت کارکرد درخصوص منابع آب زیرزمینی و مصرف برق بیش از میزان مندرج در پروانه بهره برداری، بهای برق اضافی براساس مصارف تجاری محاسبه و دریافت می‌گردد.

  جوادیان زاده تصریح کرد: برگزاری جلسات منظم شورای حفاظت ازمنابع آب، اطلاع رسانی عمومی و برنامه های صرفه جویی از طریق رسانه ها ، برنامه اصلاح الگوی مصرف در بخشهای مختلف ،اقدامات در خصوص جلوگیری از برداشت های غیرمجاز، اقدامات جداسازی آب شرب از فضای سبز شهرها ازجمله برنامه ریزی اقدام استان در مقابله و سازگاری با کم آبی ، برنامه های اقدام ( کوتاه مدت ، میان مدت ، بلند مدت ) استان در تامین منابع آب و کنترل مصرف آب  می باشد.

 وی درمورد برنامه های اجرایی و عملیاتی شرکت آب منطقه ای در راستای سازگاری با کم آبی  گفت:  طرح ۱۰۰ درصد مدیریت مصرف  با کاهش ۲۰ درصدی مصرف آب  شرب و بهداشت با ترویج استفاده از لوازم کاهنده مصرف،۵۰ درصد کاهش مصرف کشاورزی در چارچوب آب قابل برنامه ریزی کشاورزی و ۳۰ درصد  کاهش مصرف صنعت و معدن با بازچرخانی آب امکان پذیر می باشد.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای یزد با تشریح عملکرد طرح احیاء و تعادل بخشی منابع آب زیرزمینی در استان یزد اظهارداشت: کنترل و حفاظت از منابع آب و جلوگیری از حفر چاه غیر مجاز از گذشته مورد توجه شرکت بوده است و به همین دلیل آمار چاه های غیر مجاز در استان یزد محدود  است  بطوریکه تعداد  کل چاه های غیر مجاز استان  تا پایان سال  گذشته  ۳۰۴ حلقه چاه  می باشد . 

وی در پایان خاطرنشان ساخت: در فرهنگ سازی مصرف درست باید به مخاطب اعلام شود که رفتار غلطی را درمصرف آب دارد و درصورت ادامه این رفتارغلط باید منتتظرعواقب بد آن که همان کمبود یا جیره بندی آب درآینده نزدیک است، باشد اکنون باید برای مخاطب، رفتار درست مصرف تشریح گردد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.