قدس آنلاین: سخنگوی دولت با تأکید بر اینکه سیاست‌ها و اقدامات آمریکاو اقمارش برای تضعیف جمهوری اسلامی ایران در ۴۰ سال گذشته محکوم به شکست بوده است اظهار داشت: بنیه دفاعی و اقتصادی ایران در این مدت بسیار کارامدتر شده و بنابر گزارش صندوق بین‌المللی پول ایران هجدهمین اقتصاد بزرگ دنیاست.

آمریکا در ۴۰ سال گذشته نتوانسته ایران را تضعیف کند/ آمریکا شایستگی مذاکره مجدد را ندارد/ ۷۷ درصد بودجه عمرانی کشور تخصیص داده شد/ هر زمان اسد بخواهد از سوریه می‌رویم

محمد باقر نوبخت که در نشست خبری خود به ظهارات اخیر وزیر خارجه آمریکا واکنش نشان می‌داد افزود: روز گذشته وزیر امور خارجه آمریکا اظهارات خصمانه‌ای را علیه جمهور اسلامی ارائه کرد و تهدید کرد که اگر ایران مطابق اراده ایالات متحده عمل نکند، تحریمهای شدیدی از سوی آمریکا را اعمال خواهد شد. موضع رسمی جمهوری اسلامی ایران به این اظهارات توسط رئیس‌جمهور بیان گردید اما چند سؤال از مسئولین کاخ سفید مطرح است که شنیدن پاسخ های آن می‌تواند برای افکار عمومی مهم باشد.

وی گفت: سوال نخست اینکه آیا آمریکایی‌ها موافق پیروزی انقلاب اسلامی با شعار نه شرقی نه غربی بودند که پاسخ آن را باید از ژنرال هایزر بپرسند. و سوال دوم این است که آیا این اراده آمریکا بود که باعث نابودی هواپیماها و هلیکوپترهای آنها در طبس شد؟ سوال بعدی اینکه در سال ٦٠ که مقامات و مردم عادی در عملیات های تروریستی منافقین به شهادت می‌رسیدند، جمهوری اسلامی ایران تضعیف شد یا باعث قدرتمندتر شدن نظام ما گردید؟

معاون رئیس جمهور با یادآوری اینکه در دهه ۶۰ منافقیت تحت حمایت آمریکا و صدام تبلیغ می‌کردند که ظرف یک هفته در تهران خواهند بود گفت: آمریکایی‌ها عملیات مرصاد را دیدند، حالا جالب است که آقای بولتن امیدش به امثال منافقین است.

نوبخت اضافه کرد: وقتی ارتش صدام با حمایت آمریکا و برخی حکام مرتجع منطقه به ایان حمله کرد و با کمک اواکس‌های آمریکایی به دنبال نابود کردن زیرساخت‌های کشورمان بود، آیا قصد آنها قوی‌تر شدن بنیه دفاعی ایران بود یا نابودی آن، پاسخ به این سؤال‌ها نشان می‌دهد که آیا آمریکا توانست بعد از اینکه اعلام کرد تحریم های فلج کننده علیه ایران وضع خواهد کرد و پرونده جمهوری اسلامی ایران را به شورای امنیت می‌برد، موفق شود؟

سخنگوی دولت با بیان اینکه ما مکتبی داریم که از ابتدا با تهدید و تحریم دشمنان مواجه شده است، گفت:آیا آنها فکر می‌کنند حالا که دستکش مخملی را از دست چدنی‌شاب بیرون اورده‌اند مردم ایران باور می‌کنند که آنها خیرخواه هستند. آیا واقعا اجاره نشینان کاخ سفید مطمئن هستند که اراده هایشان قبل از ترک کاخ سفید محقق خواهد شد و قبل از آن مردم آمریکا آنها را با روش‌های دموکراتیک از کاخ سفید بیرون خواهند کرد؟.

رئیس سازمان برنامه و بودجه با اشاره به اینکه آمریکایی‌ها نوسانات ارزی در ایران را به حساب نتیجه کارهای خود می‌گذارند، به سیاست‌های جدید ارزی کشور اشاره کرد و اظهار داشت: تلاش ما این بوده که تمام ارز مورد نیاز کشور را شناسایی کنیم. بر اساس آخرین گزارش ها از بانک مرکزی و وزارت صنعت، معدن و تجارت طی دو ماه گذشته برای ١٠٠ هزار و ١٩٨ قلم کالا، ١٤ میلیارد و ٣٤٤ میلیون دلار ارز تخصیص داده شده است.

وی افزود: بر این اساس برای ٢٣٨٩ قلم کالای اساسی ١ میلیارد و ٩٦ میلیون دلار، برای ١٧ هزار و ٢٧٠ قلم کالای مصرفی ١ میلیارد و ٥١٨ میلیون دلار، برای ٥٩ هزار و ٤٢٤ قلم کالای واسطه‌ای ٨ میلیارد و ٥١٢ میلیون دلار، برای ١٥ هزار ٥٠٨ قلم کالای سرمایه‌ای ٢ میلیارد و ٦٦٥ میلیون دلار و برای ٥ هزار و ٥٩٩ قلم سایر کالاها ٥٣٤ میلیون دلار ارز تخصیص داده شده است.

وی افزود: میزان تخصیص ارز از اول فروردین ماه تا پایان اردیبهشت برای اقلام ثبت سفارش شده نیز ۱۳ میلیارد و ۲۹۸ میلیون دلار بوده است که از این رقم ۶ میلیارد و ۴۰۴ میلیون دلار پرداخت شده و تمامی نیازهای کشور با ارز ۴ هزار و ۲۰۰ و ۳ هزار و ۸۰۰ تومانی تأمین شده است. بنابر این اگر عرضه کنندگان کالا در بازار بخواهند به بهانه افزایش قیمت ارز قیمت‌های خود را بالا ببرند یا کالا احتکار کنند غیر قابل پذیرش است و سازمان حمایت از تولیدکنندگان و مصرف کنندگان و تعزیرات باید با آنها برخورد کنند.

افزایش ۹۹ درصدی درآمد نفتی

سخنگوی دولت با بیان اینکه صادرات نفتی به شکل قابل توجهی افزایش یافته است، گفت: میزان واریزهای نفتی به خزانه در فروردین امسال نسبت به فروردین سال گذشته ٩٩ درصد افزایش یافته است. هر بشکه نفت در سال گذشته ٥٠ دلار بوده و در حال حاضر ٦٣ دلار است و میعانات نیز از ٥٢ دلار در سال ٩٦ به ٦٦ دلار در سال جاری رسیده است.

تراز مثبت تجارات در فروردین و اردیبهشت

نوبخت در خصوص تراز بارزگانی کشور نیز، اظهار داشت: از اول فرودین ۹۷ تا ۲۹ اردیبهشت واردات و صادرات غیرنفتی و چمدانی بدین شرح است که واردات ما ۶ میلیارد و ۹۱۸ میلیون دلار و صادرات ما ۷ میلیارد و ۴۹۰ میلیون دلار بوده است که نشان دهنده یک و نیم درصد رشد است.

۷۷ درصد بودجه عمرانی کشور تخصیص یافت

نوبخت در خصوص بودجه عمرانی کشور نیز، تاکید کرد: برای دستگاه‌های اجرایی ملی بالغ بر ١٣ هزار و ٦٣٩ میلیارد تومان تخصیص منابع داده‌ایم که بالغ بر ٧٧ درصد بودجه اجرایی آنهاست. ٩ هزار و ٦١٧ میلیارد تومان نیز برای پروژه‌های عمرانی استان‌ها در ۲ ماه اول سال تخصیص یافته که معادل ٨٦ درصد کل بودجه عمرانی استان‌هاست و این موضوع بی سابقه بوده است.

کسی از مدیران عالی یا وزرا دوتابعیتی نیست

سخنگوی دولت در پاسخ به سوال دیگری درباره اینکه در مورد دو تابعتی ها رویکردی که از دولت شاهد هستیم انکار این موضوع بوده اما در گزارش تحقیق و تفحص مجلس در این باره به حضور ۲۱۰ دوتابعیتی در دولت اشاره و حتی در گزارش وزارت اطلاعات هم به حضور ۳۷ مدیر دو تابعیتی همچون دری اصفهانی، فریده شیرازی، مشکان مشکور و فرزندان وزاری امور خارجه و نفت و معاونین و مشاورین رئیس جمهور تاکید شده، بیان داشت: این موضوع در مورد مدیران دوتابعیتی بود اینها هیچکدام مدیران عالی کشور و اعضا هیات وزیران با معاونین آنها نیستند.

وی تاکید کرد: اینکه فرزند یک کسی در خارج تحصیل می‌کند و ممکن است پاسورت آن کشور را هم داشته باشد این یک بحث دیگر است. وزارت اطلاعات که اطلاعاتش ریزتر و دقیق تر است ۲۱۰ نفر را تایید نمی‌کند و این ۳۷ نفر را هم روشن کرده و مرجع اظهار نظر وزارت اطلاعات است و گزارشش را ارائه کرده است.

آمریکا شایستگی مذاکره با ایران را ندارد

نوبخت درباره امکان اضافه شدن آمریکا به مذاکرات جدید، تصریح کرد: با چه امید و اطمینانی با آنها مذاکره کنیم؟ کسانی که زیر مذاکرات قبلی که در سازمان ملل تأیید شده است می‌زنند، تضمینی برای مذاکره با آنها وجود ندارد و آنها شایستگی این را ندارند که پای میز مذاکره با ملتی بنشینند که به عقود خود وفادار هستند.

دولت اجازه کاهش ساعت کار در ماه رمضان را ندارد

نوبخت در واکنش به انتقاد علی مطهری نایب رئیس مجلس از بی توجهی دولت به مسائل فرهنگی در ماه رمضان و تغییر ندادن ساعت کاری کارمندان با تأکید بر اینکه دولت اختیار کاهش ساعت کاری کارمندان را ندارد گفت: مجلس می‌تواند به دولت اختیار بدهد یا قانون ۴۴ ساعت کار در هفته را تغییر دهد تا ما بتوانیم ساعت کار در ماه رمضان را کاهش دهیم.

نوبخت افزود ادارذات می‌توانند زمان ناهار کارمندان را در ماه مبارک رمضان  از ساعت کاری آنها در پایان روز کم کنند.

موضوع سؤال از روحانی چیز دیگریست!

نوبخت در پاسخ به این سوال که آیا بالاخره رئیس جمهوربرای پاسخ به سؤالات نمایندگان به مجلس می‌رود یا نه گفت: موضوع این است که چه سؤالی مطرح است؟ ده‌ها بار همکاران من و مسئولین ذی ربط در کمیسیون‌های مختلف جواب داده‌اند، چون سؤال‌ها مربوط به حوزه مسئولیت آنها بوده است. اما این‌که رئیس‌جمهور با این همه مشغله در مجلس حضور پیدا کند و این سؤالات را جواب دهد، موضوع سؤال نیست چیز دیگری است.

وی ادامه داد: به یاد دارم چقدر زور زدند که دولت دهم را به مجلس بیاورند و چه اتفاقی افتاد! البته ما به قانون احترام می‌گذاریم و برای نمایندگان مردم احترام ویژه‌ای قائل هستیم. وظیفه ما است که با تواضع و احترام با مجلس برخورد کنیم و اکثر ما نیز فرزندان مجلس هستیم، هم آقای رئیس‌جمهور، هم آقای جهانگیری و خود بنده فرزندان مجلس هستیم و ذات مجلس را می‌شناسیم و با جریان‌های سیاسی هم آشنا هستیم.

شرایط آماده باشد دولت به گفت‌وگوی ملی کمک می‌کند

سخنگوی دولت در پاسخ به این پرسش که ضرورت گفت‌وگوی ملی در شرایط فعلی چگونه است، گفت: اینکه بنشینیم و مطالبی را عنوان کنیم که بعد عذرخواهی کنیم درست نیست، ما باید دل نگرانی و دل مشغولی‌های برادران مومن خود را برطرف کنیم و در شرایط کنونی نیاز است که کنار هم باشیم.

وی اضافه کرد: برادران عزیز و متعهد ما که در انتخابات سال گذشته رأی نیاوردند در کفه آمریکا نیستند بلکه در کنار ما هستند اگر شرایط آماده باشد دولت به گفت‌وگوی ملی کمک میکند

رئیس سازمان برنامه و بودجه درباره دلیل اصرار دولت در تصویب لوایح چهارگانه بیان داشت: تصویب این لوایح به خواست آمریکا نبود و به علت تشرف ایشان در برجام نیست ما بر اساس قوانین داخلی خودمان در مبارزه با پولشویی و پروتکل‌های جهانی که در آن حضور داریم و یکی از آنها برجام بود این لوایح به ما کمک می‌کند. اتفاقاً این لوایح کار آمریکایی‌ها و کسانی که می‌خواهند فعالیت‌های ایران را تاریک و غیر شفاف جلو دهند خنثی می‌کند.

سخنگوی دولت در پاسخ به سؤالی در خصوص نظارت دولت بر بازار مسکن، تصریح کرد: امسال ٥٠ هزار واحد مسکونی در شهر و همین میزان در روستا جزو برنامه هایی در نظر گرفته شده است که عرضه مسکن را بالا خواهد برد. انتظار داریم نهادهای نظارتی اجازه ندهند عده‌ای به ناحق مردم را تحت فشار قرار دهند.

هر زمان اسد بخواهد از سوریه می‌رویم

سخنگوی دولت درباره اظهارات اخیر پوتین رئیس جمهور روسیه در دیدار با بشار اسد مبنی بر لزوم خروج همه نیروهای خارجی از سوریه و این سؤال که آیا ایران هم مخاطب این جمله قرار دارد؟ اظهار داشت: حضور مستشاری ایران به خواست سوریه بوده است و قبل از کشور روسیه، جمهوری اسلامی ایران این کار را جهت مبارزه با تروریست ها انجام داد. البته باید تشکر کرد از کشور دوست‌مان روسیه که آنها نیز در این مبارزه حضور پیدا کردند.

وی افزود: اگر سوریه نخواهد، به حضور مستشاری‌مان پایان خواهیم داد و در این باره تصمیم‌می‌گیریم و در این خصوص هیچ مشکلی نداریم.  

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.