وی در تاکید بر رسیدگی بیشتر مسوولین به اقشار آسیب پذیر جامعه خاطر نشان کرد: مسوولین باید بدانند که خدمت به خلق خدا از جایگاه والایی نزد خداوند یکتا برخوردار است وخلاف این مساله نیز موجب عقوبت خداوندی خواهد شد. رسیدگی وتوجه به آحاد جامعه توصیه می شود بخصوص این موضوع می تواند از ماه رمضان شروع شده وبه سایر ماه های سال تسری یابد.

مسوولین تهذیب نفس را از ماه مبارک رمضان آغاز کنند

قدس آنلاین- حجت الاسلام والمسلمین سهراب مظفری میانجی نماینده آیات عظام شبیری زنجانی وعلوی گرگانی درتهران ویژگی های لازم و قابل قبول برای مسوولین در ماه مبارک رمضان که باید به سایر ماه های سال سرایت کند را اینگونه بیان داشت: فداکاری؛ ایثار، خدمتگزاری، مردم داری، مردم یاری، اخلاق مداری، اخلاص در عمل وامانتداری از جمله ویژگی هایی است که مسوولین می توانند با توسل به آموزه های قرآنی درماه مبارک رمضان از خود شروع کرده و با پرورش وتقویت آن در خود در سایر ماه های سال به این اخلاق آراسته شوند. بی شک آراسته شدن به اخلاق نیکوی دینی منجر به اشتیاق وگرایش هر چه بیشتر مردم به سمت آنها شد و این روند به معنای دست یابی به یک فتح الفتوح بزرگ مدنی واجتماعی برای مسوولین خواهد شد چرا که مردم در صحنه های خطیر از مسوولین مردمی ودیندار حمایت کرده وآنها را مورد تایید قرار می دهند.

وی در تاکید بر رسیدگی بیشتر مسوولین به اقشار آسیب پذیر جامعه خاطر نشان کرد: مسوولین باید بدانند که خدمت به خلق خدا از جایگاه والایی نزد خداوند یکتا برخوردار است وخلاف این مساله نیز موجب عقوبت خداوندی خواهد شد. رسیدگی وتوجه به آحاد جامعه توصیه می شود بخصوص این موضوع می تواند از ماه رمضان شروع شده وبه سایر ماه های سال تسری یابد. بهتر است مسوولین در کنار سایر اقشار توجه ویژه ای به اقشار آسیب پذیر جامعه داشته باشند و آنها را در لیست دغدغه هایشان قرار بدهند، رسم صحیح رسیدگی به مردم بخصوص اقشار آسیب پذری رسیدگی بدون منت وآزار واذیت است. باز کردن گره از مشکلات مردم بسان جهاد در راه خداست چرا که خداوند خدمتگزاری به خلق را بسیار دوست می دارد.

این  کارشناس دینی ضرورت توجه به خصلت های نیکو را در ماه مبارک بر مسوولین مورد تاکید قرار داده دراین باره خاطر نشان کرد:  بهتر است مسوولین تهذیب نفس را از ماه مبارک رمضان آغاز کنند وبا توجه به ظرفیت های این ماه مبارک از افشاگری های ناروا، حرمت شکنی ها، پرده دری ها، شکستن شخصیت و حیثیت مسلمانان، از بدگویی ها وبد دهنی ها، ریاکاری و جنگ وجدلهای بی مورد پرهیز کنند. کنار گذاشتن رذایل اخلاقی و پرورش فضائل اخلاقی در ماه رمضان یک ضرورت برای همه بخصوص مسوولین است؛ چرا که همه ی ما دارای وجه مشترکی با خداوند متعال هستیم، هر چند در ازلیت هیچ سهمی نداریم اما در ابدیت چرا. چون نه ذات احدیت نابود شدنی است ونه انسان. فلذا باید بدانیم که هر شخصی جزای اعمال خوب بود خود را در عالم اخرت خواهد دید و زندگی انسان هم پس از مرگ در گرو اعمالش خواهد بود و اگر این باور رادر خود پرورش دهیم تا به یقین برسیم خیلی از کارهایی که انجام می دهیم دیگر انجام نخواهیم داد.

حجت الاسلام والمسلمین مظفری میانجی نماینده آیات عظام شبیری زنجانی وعلوی گرگانی افزود: التزام به اخلاق اسلامی، اخلاق دینی، اخلاق عملی و نه اخلاق سکولار و یا درلسان دم زدن از اخلاق دینی همه وهمه از جمله وظایفی است که باید در نهاد مسوولین ریشه بداوند و آنها  آشنا به وظیفه و واقف به عمل به تکلیف باشند. امام خمینی (ره) دراین باره بسیار زیبا فرموده اند که: ما مامور به تکلیف هستیم نه نتیجه ... حال چنانچه انسان آن روحیه ها را در خود پرورش دهد و در کارهای رضای خالق را در نظر بگیرند ان موقع اگر هم از کارش نتیجه ای هم نگرفت دلسرد نمی شوند چون برای خدا کار کرده اند. دراین نوع اخلاق باید روح ایثار وگذشت از منافع خویش را تقویت کرد ودین واخلاق هر دو یک چیز را دنبال می کند دراخلاق اسلامی  ودینی مصلحت وحقیقت بر یکدیگر انطباق می کند وانسان خواهان مصلحت می تواند براساس اخلاق اسلامی صداقت درفعل وگفتار فرد موج می زند.

وی درپایان با بیان خاطراتی از علمای بزرگ اسلام یادآور شد: افتخار جهان شیعه حضرت آیت اله شبیری زنجانی سلمه الله از مرحوم پدرشان نقل می فرمودند که مرحوم شهید مدرس در مجلس آنموقع در حین صحبت شعر معروفی که راجع به مرده هاست را می گوید ومضمونش این بود" مدرس راجع به مخالفینش که خیلی نطاقی و سخنرانی می کردند و قبلا همراه مدرس بودند ولی بعدا برگشتند به انها می گفت، آنان که به صد زبان سخن  میگفتند آیا چه شنیدند و چه دیدند وچه گرفتند و چه خوردند که خاموش شدند؟ جمله ای هم مرحوم حاح شیخ عبدالکریم حائزی یزدی رحمه الله علیه فرمودند که بسیار قابل وجه وتامل است تا همه ما ان را سرلوحه قرار دهیم ایشان می گویند همه می گویند حرف مرد یکی است من می گویم دو تاست زیرا مرد ان است که وقتی فهمید حرفش باطل است روی ان پافشاری نکند وحق را بپذیرد، از این رو توصیه می شود اگر مسوولین می دانند حرفشان با عملشان یکی نیست وار می دانند حرفشان عادلانه وکردارشان منصفانه نیست با ترس از عقوبت وناظر بودن خدای سبحان از آن دست کشیده واز فرصت ناب ماه مبارک رمضان برای بازگشت به خدا وخود سازی نهایت بهره برداری را به عمل آورند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.