قدس انلاین : یک بازیگر تئاتر مشهدی گفت: ما علم خلق یک فضای جدید در تئاتر را نداریم و باید گفت که حتی مشهد از نظر علم تئاتر فقیر است

مشهد از نظر علم تئاتر فقیر است
علی احمدی در نشست تئاتر «ناقوط» که در محل این خبرگزاری برگزار شد، اظهار کرد: به نظر من مشهد نسبت به تئاتر کل کشور فقیرترین تئاتر را دارد. ما سال‌ها است در مشهد شاهد کارهایی هستیم که اکثرا شبیه هم هستند، ما هیچ نمایش جدیدی نمی‌بینیم و به نظر من علت این مساله نبود علم در تئاتر مشهد است. البته در کنار این نکته به این مساله هم می‌توان اشاره کرد که گاهی هم ممکن است جلوی برخی تئاترهای خوب و متفاوت گرفته شود.
گسترش تاریخ نقطه جذابیت ناقوط
بازیگر نقش «صفی‌میرزا» در تئاتر ناقوط عنوان کرد: گسترش تاریخ از یک خط به یک نمایشنامه نقطه جذابیت تئاتر ناقوط برای من بود. از تاریخی که ما می‌خواستیم روی آن کار کنیم تنها یک جمله در تاریخ نوشته شده بود و آن این است که «صفی‌میرزا به شکل نامعلومی می‌میرد».
احمدی اظهار کرد: صفی میرزا در عین حال که همه فکر می‌کنند آدم خشنی است. این چنین نیست و حتی شاید از آن طرف بتوان گفت اتفاقا شخصیت خیلی شکننده و متزلزلی دارد، ماند تمام کاراکترهای نمایش و در واقعیت توان کاری را ندارد.
وی خاطرنشان کرد: صفی ظاهرا یک آدم خشن و ترسناک است. گویی ممکن است هر اتفاقی از دست او سربزند اما درعمل می‌بینیم که او هیچ کاری نمی‌کند و تنها به حرف زدن بسنده می‌کند. صفی در اوج خیانت‌ها و شورش‌ها حضور ندارد و مشخص نیست کجا است. 
احمدی ادامه داد: صفی در عین حال عمل‌گرا نیز نیست. او می‌خواهد شاه شود اما از اساسی‌ترین و از آن طرف پیش پا افتاده‌ترین اصول دربار اطلاعی ندارد و به نوعی می‌توان گفت در دنیای خود تا دنیای واقعی سیر می‌کند.
این بازیگر تئاتر تصریح کرد: صفی میرزا شاخصه‌های شخصیتی خاصی دارد که باعث پیچیدگی آن می‌شود و اتفاقا همین بخش از شخصیت او است که من را به خود جذب کرده است. او یک زبان رمزی دارد که تنها خود و شیداخاتون متوجه آن می‌شوند. زبانی که حتی تماشاچی قادر به فهم آن نیست. 
وی در خصوص شاخصه‌های اجرایی خود اظهار کرد: در نمایش یک سری اعمالی وجود دارند که کارگردان از بازیگران می‌خواهد انجام دهند و این بخش از دست بازیگر خارج است اما همه چیز به دست کارگردان نیست بلکه یک سری جزئیاتی در نقش وجود دارد که این وظیفه بازیگر است که بتواند آن‌ها را دربیاورد.
احمدی عنوان کرد: من نیز باید سعی می‌کردم تمام این حالات روحی صفی را در نقش خود انعکاس دهم. مثلا صفی پیش و پس از هراتفاقی یک سیگار در دست دارد و یا همین زبان رمزی که از ویژگی‌های جزئی کار است که من سعی کردم در راستای تولید بهتر نقش استفاده کنم
بازیگر نقش صفی‌میرزا اظهار کرد: کاراکتر من شخصیت چندلایه‌ای دارد، او خیلی به شورش و خیانت فکر می‌کند اما همانطور که پیش‌تر گفتم عمل‌گرا نیست. به ظاهر آدم سیاسی به نظر می‌رسد اما اینگونه نیست حتی او آنقدر ضعیف است که در برابر سردار صفوی که چشم او درآورده، نمی‌تواند کاری کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.