اهواز-فوق تخصص جراحی پیوند اعضاء در بیمارستان گلستان اهواز از انجام اولین پیوند قلب در سال جدید بیان کرد: در سال ۹۷ قرار است برای اولین بار در استان خوزستان پیوند قلب صورت گیرد.

اولین عمل پیوند قلب در خوزستان

به گزارش خبرنگار قدس آنلاین؛ فوق تخصص جراحی پیوند اعضاء در بیمارستان گلستان اهواز در نشست خبری شورای پیام رسان سلامت که به منظور ساماندهی مستمر آموزش و عملیاتی کردن راهبردی و ارتقا سلامت امروز در دانشگاه علوم پزشکی اهواز برگزار شد، عنوان کرد: متاسفانه علی رغم تلاشها در سطح استان در بحث اهدا عضو شرایط مناسبی نداریم در حالیکه میزان مرگ مغزی بالاست و از لحاظ متوسط کشوری وضعیت خوبی نداریم ، در کنار آن هم آمار بالای بیمارانی را داریم که در لیست پیوند قرار دارند.

اولین پیوند قلب در خوزستان در سال جدید

دکترامین بحرینی با نوید از انجام اولین پیوند قلب در سال جدید بیان کرد: مسئله شرعی و قانونی اهدا عضو حل شده اما در استان ما این مسئله هنوز تبیین نشده و فرهنگ سازی ما در حد مطلوب نیست و این باعث شده با وجود اینکه مردم خوزستان حرف اول را در ایثارگری می زنند  در این زمینه استقبالی نشود.

او با اشاره به  این که ضعف ما در اطلاع رسانی و فرهنگ سازی شرایط را چنین کرده؛ اظهار کرد: هدف ما از برگزاری این جلسات این است تبیین کنیم مرگ قلبی ۹۰ درصد است و ممکن است فرد به زندگی برگردد اما مرگ مغزی ۱۰ درصد است که قطعی است و هیچ امیدی به بازگشت بیمار وجود نداردمنتهی آنچه مهم است چند ساعت وقت تا از کار افتادن باطری قلب زمان طلایی هست که محبت خداوند است تا اقدام برای اهدا عضو شود.

پیوند پروسه ای موشکافانه شده است

بحرینی درباره اطمینان از مرگ مغزی بیماران توضیح داد: برای اطمینانی که خانواده ها باید پیدا کنند این است که مرگ مغزی توسط افراد و کارشناسان در رشته های مختلف بررسی می شوند که مستقیما توسط وزیر بهداشت حکم گرفته اند و در صورت تشخیص آنها توسط نماینده قوه قضائیه هم باید تایید شود و بعد کار ما شروع می شود. بنابراین پروسه ای است که با نهایت وسواس انجام می شود.

ارتقا سیستم حمل و نقل

بحرینی در ادامه گفت: زمان طلایی ما برای پیوند برای کلیه ۱۸ ساعت، کبد ۱۲ ساعت و قلب ۴ ساعت است و مجبوریم شرایطی را ایجاد کنیم تا زمان را از دست ندهیم که یا باید همه این عملهادر یک مرکز درمانی انجام شود که علمی نیست یا باید سیستم حمل و نقل ما درست شود.

در ادامه معاون درمان دانشگاه با اشاره به اینکه در سالهای ۲۰۰۵ تا ۲۰۰۸ در یک تحقیق مشخص شد در آمریکا ۳۰ درصد مردم فشار خون دارند که ۵۰ درصد دارو گرفته اند، طی یک پیمایشی که در ایران در سال ۹۵ انجام شد از گروه سنی بالای ۱۸ سال،  ۲۷ درصد آنها مبتلا به فشار خون بودند آنهم طبق شاخص سابق. از طرف دیگر ۱۰ درصد در ایران به نسبت جمعیت، ۱۳درصد در خوزستان مردم دیابت دارند که ۴۶۰ نفر از جمعیت استان را شامل می شود.

مرگ روزانه نزدیک به ده نفر به خاطر عدم پیوند 

دکتر مهران ورناصری از فوت ۷ تا ۱۰ نفر در روز به دلیل عدم پیوند عضو خبر داد و گفت: تعداد۱۲۵۷ دیالیزی داریم که ده درصد آنها اصلا شرایط پیوند ندارند بقیه در صف پیوند هستند اما تعداد اهدا کنندگان ما اصلا راضی کننده نیست، چیزی حدود ۷۰ بیمار دیالیزی بستری شده در بیمارستانها به بیماران اضافه می شود، که ۴ میلیون تومان صرف خدمات به آنها بجز فضا و پرسنل است که اهدا کلیه می تواند این بار مالی را از دوش کشور بردارد، البته در این زمینه خبر خوش این است که ۶۸ پیوند مغز و استخوان در استان داشته ایم.

لازم به ذکر است  در روزی که جهان برای اهدا عضو با توجه به اهمیت آن نام گذاری کرده خبرنگاران سایت قدس آنلاین خوزستان تصمیم گرفتند هماهنگ با یکدیگر کارت اهدا عضو را پر کنند شاید برای نهادینه شدن این اقدام نیک گامی برداشته باشند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.