قدس انلاین : رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گناباد گفت: اولین موزه باستان شناسی خراسان رضوی در سال 1376 در گناباد راه اندازی شده و بر همین اساس هم اکنون نیز غیر از گناباد و مشهد در هیچ شهرستان این استان، موزه باستان شناسی وجود ندارد.

گناباد دارای اولین موزه باستان شناسی در خراسان رضوی
علیرضا شناسایی شامگاه گذشته دوم خردادماه در نشست هم اندیشی فعالان و انجمن‌های میراث فرهنگی که به مناسبت روز جهانی موزه و هفته میراث فرهنگی در محل موزه مردم شناسی گناباد برگزار شد، اظهار کرد: موزه مردم شناسی گناباد نیز در سال 1385 به عنوان اولین پروژه ریاست جمهوری وقت، با تلاش شبانه‌روزی همکارانم در محل مدرسه نجومیه افتتاح شده است.
رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گناباد با اشاره به مشارکت مردم در حفظ میراث فرهنگی، تصریح کرد: این ظرفیت و پتانسیل به همت دوستداران میراث فرهنگی بوجود آمده و تنها با مشارکت مردم و این عزیزان می‌توان در حفظ این میراث گرانبها تلاش نمود.
در ادامه محمدعلی جعفری، معاون فرماندار گناباد نیز در این نشست گفت: شهرستان گناباد در سطح کشور دارای رتبه‌های خوبی بوده و در بحث گردشگری و میراث فرهنگی از ارزش والائی برخوردار است.
وی عنوان کرد: بحث طبیعت‌گردی و حرکت به سوی منازل طبیعی در گناباد نیازمند بررسی و آگاهی بخشی بوده و بر همین اساس بایستی برنامه ریزی‌های لازم روی آن صورت پذیرد.
ابولحسن دلشاد نوقابی عضو انجمن میراث فرهنگی و مؤلف کتاب غذاهای بومی و سنتی گناباد نیز بیان کرد: غذاهای بومی و سنتی گناباد در خراسان رضوی حرف اول را می‌زند و در سال 1384 نیز در جشنواره آش ایرانی در زنجان، آش گناباد رتبه اول را از آن خود نموده است.
 همه حوزه‌ها از بحث گردشگری حمایت کنند
همچنین ابوالقاسم شفیعی دیگر عضو انجمن میراث فرهنگی گناباد در این نشست گفت: منظومه‌ای در بحث میراث فرهنگی در این شهرستان شکل گرفته و در دو سال گذشته بحث گفتمان گردشگری به رویدادسازی تبدیل شده و بر همین اساس بایستی باعث نشاط اجتماعی، انسجام و جذب اعتبار شود.
وی عنوان کرد: میراث فرهنگی به لحاظ اینکه هزینه بردار بوده و برخی از مردم به دلیل مشکلات معیشتی نمی‌توانند این زیبائی‌ها را ببینند؛ ضمن اینکه دولت نیز به دلیل مشکلات نقدینگی توان رسیدگی به همه آثار تاریخی را ندارد.
این استاد دانشگاه با بیان اینکه شعار ما این است که بایستی همه حوزه‌ها از بحث گردشگری حمایت کنند، گفت: بایستی یک ساز و کاری تعریف شود که به حوزه میراث فرهنگی نگاه ویژه‌تری بشود.
 
ضرورت توجه به حوزه گردشگری
در ادامه علی مصباح محقق و پژوهشگر نیز در این نشست اظهار کرد: وقتی صحبت از میراث فرهنگی می‌شود چند اثر تاریخی مد نظر قرار گرفته می‌شود در حالی که میراث فرهنگی همه آداب و رسوم، گویش، نوع معماری، آثار باستانی، آثار طبیعی و غیره را در بر می‌گیرد.
وی افزود: بسیاری از کشورها در بحث گردشگری اهتمام ویژه‌ای داشته و درآمد بسیار خوبی نیز از این بابت بدست آورده‌اند.
این عضو انجمن میراث فرهنگی با بیان اینکه با خشکسالی‌های پی‌درپی در منطقه، ضرورت توجه به حوزه گردشگری احساس می‌شود، عنوان کرد: باید یک برنامه مدون و یک شیوه نامه تدوین گردد که براساس آن، بحث گردشگری را به پیش برد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.