قدس انلاین : رئیس اتحادیه صنف رستوران، چلوکباب، آشپزخانه و حلیم پزان مشهد گفت: به دستور دادستان خراسان رضوی برای سومین سال متوالی هیچ مجوزی برای فعالیت حداقل واحدهای زیرپوشش این صنف در ایام ماه مبارک رمضان به منظور خدمات دهی به مسافران زائر بارگاه منور امام رضا(ع) صادر نشده است.

زائران مشهد باید خودشان اشپزی کنند/به هیچ رستورانی مجوز ندادیم تا عدالت رعایت شود

حسن امیریان روز چهارشنبه  افزود: صادر نشدن مجوز برای فعالیت تعدادی محدود از واحدهای زیرپوشش اتحادیه رستوران مشهد در ایام ماه مبارک رمضان موجب بروز مشکلات و نارضایتی برای مسافران شده است.

وی ادامه داد: طبق دستور دادستانی هر یک از واحدهای صنف رستوران، چلوکباب، آشپزخانه و حلیم پزان مشهد در صورت ارائه خدمات پیش از افطار پلمب می شوند و از ادامه فعالیت آن واحد تا پایان ماه رمضان جلوگیری می شود.
رئیس اتحادیه صنف رستوران، چلوکباب، آشپزخانه و حلیم پزان مشهد گفت: شرایط خاص مشهد و زائرپذیری این شهر را به معاون دادستان یادآور و ضرورت صدور شمار محدودی مجوز برای فعالیت رستوران و ارائه خدمات در ماه رمضان را خواستار شده ایم اما با مخالفت دادستانی امسال برای سومین سال پیاپی هیچ واحدی مجوز فعالیت در ساعات طول روز را در مشهد دریافت نکرده است.
وی افزود: با توجه به مشکلات اقتصادی هیچیک از مسافران و زائران به قصد 10 روز به مشهد نمی آیند و هم اکنون میانگین مدت اقامت مسافران در این کلانشهر زیارتی سه روز است بنابراین ارائه خدمات در بخش غذا به آنان ضروری به نظر می رسد.
امیریان ادامه داد: با توجه به رکود بازار و هزینه های سنگین اجاره، شماری از واحدها رستورانی اقدام به فعالیت در ماه رمضان برای زائران مسافران کردند اما از سوی اماکن نیروی انتظامی پلمب شده اند.
رئیس اتحادیه صنف رستوران چلو کباب، آشپزخانه و حلیم پزان مشهد گفت: هم اکنون هزار واحد صنفی مجوزدار شامل رستوران، چلوکبابی، آشپرخانه، کباب و حلیم پز در این شهر فعالیت دارند. روزانه 10 واحد زیر پوشش این صنف به دلیل فشار اقتصادی و رکود بازار از ادامه فعالیت منصرف شده و اعلام تعطیلی می کنند.
معاون دادستان مشهد نیز گفت: با توجه به ضرورت رعایت قوانین شرعی و جلوگیری از روزه خواری، امسال نیز برای سومین سال متوالی اجازه صدور هیچ مجوزی برای فعالیت رستورانها، آشپزخانه ها و کبابیها در مشهد صادر نشده است.
سیدعلی صالح افزود: علت اصلی عدم صدور مجوز برای شمار محدودی واحد رستوران جلوگیری از بی عدالتی و عدم امکان خدمت رسانی واحدهای محدود به جمعیت زائران فراوان است.
وی ادامه داد: در پیگری انجام شده مشخص شد که در ایام ماه مبارک رمضان جمعیت مسافران ورودی به مشهد در مقایسه با ماههای دیگر یک سوم ریزش دارد. با توجه به فعالیت بین سه تا چهار هزار واحد مجاز و غیرمجاز در زمینه رستوران و آشپزخانه روشن شد که صدور مجوز برای 15 تا 20 واحد اقدام درستی نیست.
معاون دادستان مشهد گفت: 20 واحد امکان ارائه خدمات به جمع کثیری زائر را ندارند بنابراین عدم فعالیت بهتر از فعالیت محدود شماری از واحدها است. در اطراف حرم مطهر امام رضا(ع) نیز غیر از دو واحد آشپزخانه صنعتی که فعالیت دارند بقیه واحدها به صورت سنتی کار می کنند بنابراین امکان پاسخگویی به مسافران را ندارند.
وی افزود: در استانهایی مانند مازندران نیز مسافران می دانند هیچ خدماتی به آنان از سوی رستورانها در ایام ماه رمضان داده نمی شود بنابراین پیش بینی تامین خوراک خود را دارند. در شهر مشهد نیز مسافران در واحدهای اقامتی از جمله هتل از امکان رستوران برخوردارند و در سایر واحدها نیز امکان آشپزی و تهیه غذا وجود دارد بنابراین همه مسافران می توانند تامین وعده های غذایی خود را انجام دهند.
صالح ادامه داد: صدور مجوز در سالهای گذشته در این زمینه موجب جا به جایی ارقام گزافی برای دریافت مجوز شده بود. برای نمونه واحدی که دارای مجوز بود با کمک 50 آشپرخانه دیگر در سطح شهر امکان تامین غذای مراجعان را داشت بنابراین با عدم صدور مجوزهمه این مشکلات برطرف شده است.
وی گفت: یکی از بهانه های مالکان رستورانها و آشپزخانه ها اجاره بهای سنگین محل کسبشان است، این افراد می توانند مکان خود را برای مدت 11 ماه اجاره کنند نه اینکه ماهیانه 20 میلیون ریال اجاره پرداخت کنند.
رئیس اتحادیه صنف رستوران، چلوکباب، آشپزخانه و حلیم پزان مشهد افزود: با هرگونه فعالیت واحدهای طبخ و عرضه غذا پیش از دو ساعت مانده به افطار به شدت برخورد می شود و علاوه بر پلمب از ادامه فعالیت این واحد تا پایان ماه مبارک رمضان جلوگیری می شود. از ابتدای ماه رمضان تا کنون 12 واحد در این حوزه پلمب شده اند.
خراسان رضوی سالانه بیش از 27 میلیون زائر و مسافر دارد که بیش از 90 درصد این شمار به مشهد سفر می کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.