قدس آنلاین-محمد رضایی: گرچه حادثه خبر نمی کند اما این بار خبر بدی از حادثه داریم آن هم اینکه در کلانشهر مشهد مقدس بیش از ۱۰۳ ساختمان خطر آفرین (مانند پلاسکو) وجود دارند که مالکانشان از سوی آتشنشانی شناسایی و به دادستانی معرفی شده اندوباید برای ایمن سازی و مقاوم کردن سازه ها در برابر آتش سوزی اقدام کنند

ساختمانهایی درمشهد که ازپلاسکو آسیب پذیرترند/ پرونده ۱۰۳ ساختمان خطر آفرین روز میز دادستان مشهد/همه ساختمانهای قدیمی مشهد درمعرض خطرند

به گزارش قدس آنلاین، یکی ازمقرراتی که در بحث ساختمان خطر آفرین وجود دارد کم توجهی به اصل نظارت در مبحث ۲۲ مقررات ملی ساختمان است، که مورد غفلت قرارگرفته، به گونه‌ای که حتی در واقعه اخیر آتش سوزی ساختمان پلاسکو کمتر از این مبحث سخنی به میان آمد.

این مبحث که نقطه ثقل آن مراقبت و نگهداری از ساختمان‌ها است، بازدیدهای ادواری را در کلیه بخش‌های ساختمان اعم از معماری، سازه، تاسیسات برقی و مکانیکی به منظور تامین ایمنی، بهداشت، آسایش ساکنین، بهره‌دهی مناسب و جلوگیری از به هدر رفتن سرمایه از طریق اشخاص ذی‌صلاح الزامی می‌دانداما آیا براستی این نظارتهای حیاتی در ساختمانهای خطرآفرین کلانشهر مشهد وجود دارد؟

*لزوم افزایش و دقت در نظارتهای ایمنی

سید احسان قاضی‌زاده هاشمی عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار قدس آنلاین می گوید:برای اینکه بتوانیم از حوادثی چون آتش سوزی و تخریب ساختمان فرسوده  پلاسکو جلوگیری کنیم لازم است نظارتهای ایمنی دقیق تر و قوی تری در این حوزه صورت گیرد.

وی با تاکید براینکه باید فضا را به سمتی پیش برد که نظارت پذیری مسئولان و نیز مالکان ساختمانها  افزایش پیدا کند، می افزاید: خوشبختانه قانون ایمنی ساختمان های فرسوده در کمیسیون عمران مجلس در حال بررسی و اقدام است اما و شهرداری نیز باید پایان کار تاییدیه های ساختمانی را براساس تایید سازمان آتشنشانی به مالکان ارائه دهدتا از بروز حوادث و فاجعه های احتمالی جلوگیری گردد.

*معرفی ۱۰۳ ساختمان خطر آفرین به دادستانی

آتشپاد حسن جعفری مدیر عامل سازمان آتش نشانی مشهددر این باره به خبرنگار قدس آنلاین می گوید:سال گذشته ۷۶ ساختمان نا ایمن را  به دادستانی معرفی کرده ایم امسال هم ۳۰ پروژه جدید را شناسایی کرده و اخطار داده ایم.

این مقام امدادو نجات با بیان اینکه به ساختمانهای نا ایمن از ۲مسیر اخطار داده شده است تاکید می کند: قرار بوده همه مالکان این ساختمانها برای ایمن سازی اماکن یادشده مهلت بگیرند و نسبت به ایمن سازی ساختمانهایشان اقدام کنند.

*  حدود ۴۰ تاپرونده ایمن سازی تشکیل شده
آتشپاد جعفری یادآور می شود: متاسفانه در این حوزه که بیشتر با جان و مال مردم سر و کار دارد فرهنگ سازی قوی و اثربخش نداریم و بیشتر مردم و کسبه ای که در ساختمانهای پرخطر زندگی می کنند در باره مخاطرات این نوع سازه ها اطلاع چندانی ندارندوحدود ۴۰ تا تشکیل پرونده صورت گرفته که برخی از آنها پس از مقاوم سازی تاییدیه گرفته اند.

وی اقدامات قانونی را راهگشا دانسته و در باره نتیجه بازرسی های آتشنشانی از سازه های نا ایمن و تصمیم قوه قضاییه در این باره می گوید: دربحث الزام به تامین ایمنی وتعداد تاییدیه های گرفته شده می توانم بگویم که؛ حدود ۴۰ تا تشکیل پرونده تشکیل شده ولی مشکل اینجاست که ما در این حوزه فرهنگ سازی نداریم در بحث ایمنی چندان کار رسانه ای صورت نگرفته است.

* مدیریت بحران بعد ازفاجعه می آید

آتشپاد جعفری آتشنشانی را در فرآیندپیشگیری از فاجعه آفرینی احتمالی ساختمان نا ایمن تنها دانسته و می گوید: متاسفانه در اینگونه موارد سازمان مدیریت بحران برای بعد ازفاجعه وارد عمل می شود وحتی پدافند غیر  عامل نیز فقط برای بعد از فاجعه آتش سوزی راهکار دارد ولی باید در این زمینه عزم جدی تری در بین مسئولین نهادهای پاسخگو ایجادشود.

وی با بیان اینکه اجازه نداریم بصورت موردی نام ساختمانهای خطر آفرین رابیان کنیم می افزاید: البته مردم باید بدانند که هر ساختمان قدیمی یقینا به استحکام بناو مقاوم سازی و تجهیزو نیز تجهیزات اطفای حریق و امدادونجات نیاز داردو این مطالبه گری باید فرهنگ شود.

*مهار آتش‌سوزی اکثربلندمرتبه ها غیرممکن است

خانم طیبه  سیاوشی عضو مجمع نمایندگان استان تهران، نیزگفت:مهار آتش‌سوزی  اکثر بلندمرتبه های شهرها غیرممکن است زیرا فضای عقلانی برای نظارت بر ایمنی ساختمان های فرسوده و ناایمن وجودندارد.

وی با تاکید بر نظر سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی مبنی بر ضرورت تخریب ساختمان های ناایمن تهران، گفت: مدیریت بحران ومسئولان اورژانس نظرات خودشان را دارند اما بحث آتش نشانی و ایمنی ساختمان ها پس از حادثه پلاسکو سبب ایجاد فضای هیجانی و احساساتی میان مسئولان شد.

*امتناع کسبه برای تخلیه ساختمان های فرسوده

نماینده مردم تهران با بیان اینکه امتناع کسبه برای تخلیه ساختمان های فرسوده مهمترین عامل بافتهای فرسوده در بحث ایمن سازی بشمار می رود، افزود: باید در جهت افزایش کمیت و کیفیت امکانات آتش نشانی تدابیر بیشتری اتخاذ شود، و فضا را به سمتی پیش برد که نظارت پذیری مسئولان افزایش پیدا کند.

به گفته سیاوشی در ساختمان های موجود فعلی نظارت ها بر میزان ایمنی بعید به نظر می رسدو هم اکنون اطمینان لازم برای شرایط کسب و کار درنوسازی ساختمان های فرسوده وجود نداردوبا وضع موجود آتش سوزی در بلندمرتبه های مدرن هم غیر قابل مهار و کنترل است، چه رسد به ساختمان های فرسوده که عمر بسیاری بالایی دارند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.