قدس آ نلاین - سرورهادیان : از پله ها بالا می روم همه کارگاه کوچک او اتاقی حدود ۱۰ متر است که روی پشت بام با دست های زن جوانی ساخته شده است که در ۱۶ سالگی هم پدر و هم مادرشد، حالا آن دختر ۲ ساله یک دختر ۱۳ ساله است  که به مادرش افتخار می کند.

ازکارکردن درکارگاه ترشی تا سرپرستی دوکارگاه خیاطی/زنان سرپرست خانوار باید توانمندیهای خود را باور کنند

به گزارش قدس انلاین «فاطمه بیدالهی» متولد ۱۳۶۵ و جزوکارآفرینانی است که با همت مردانه اش امروز جزو زنان موفق است که تعدادی هم برای او کار می کنند. کارش را یا یک چرخ خیاطی امانی ودوخت  پارچه های تریکو برای دیگران شروع کرد.

او می گوید :بعد ازآن بایک دختر ۲ ساله شدم سرپرست خانواده تا مدتی در یک کارگاه کوچک تولید ترشی کار کردم اما دیدم این زندگی ایده آلی نیست که من به دنبالش هستم.

یک چرخ و کارامانی

حالا ازشروع یک تصمیم بزرگ برایم حرف می زند : کارم را با یک چرخ خیاطی امانی ودوخت پارچه های تریکو برای دیگران درخانه پدرم شروع کردم. به یاددارم ۵۷ بلوز یقه اسکی بچه گانه را تحویل گرفتم. تاحالا خیاطی نکرده بودم. حتی نخ کردن سوزن چرخ و فرق میاندوز و سردوز را نمی دانستم بارها دوختم و کوک ها را باز کردم. درست یک هفته طول کشید این بلوزها را بدوزم. همه تلاشم این بود که کارم تمیز باشد و این در حالی است  دوخت این تعداد بلوز بچگانه باید یک روزه تمام شود.

گسترش کاربا وام خوداشتغالی

او از گستردگی کارش این گونه می گوید : کم کم احساس کردم باید بیشتر و با انگیزه تر کارم را ادامه دهم  ۵ سال پیش ابتدا با مراجعه به واحد خود اشتغالی کمیته امداد مبلغ ۵ میلیون گرفتم ودو چرخ سر دوز و یک چرخ میان دوز خریدم. ۳ سال طول کشید که اقساطم تمام شد دوباره یک وام توسعه ۵ میلیونی کمیته امداد به من تعلق گرفت که ۲ چرخ خیاطی و نخ و یکسری تجهیزات دیگرخریدم.

اتاقک چوبی بالای پشت بام

این بانوی کارآفرین درادامه از ساخت کارگاه چوبی روی پشت بام پدر برایم این گونه تعریف می کند : حالا دیگر امکان خیاطی درخانه نبود. از این رو بالای پشت بام خانه با چوب و تخته، کارگاهی ۲  در ۳ درست کردم اما باران که می آمد باید همه کارگاه را  کاسه می گذاشتم تا پارچه ها و چرخ ها خیس نشوند.

خانم بیدالهی  در ادامه می افزاید : مددکاران کمیته امدادپشتکار من و وضعیت کارگاه رادیدند، مبلغ  یک میلیون تشویقی به من اعطا کردند و با پدر و برادرم آجر و گچ وسیمان گرفتیم و با آن ها کارگاه کوچکم را برروی پشت بام خانه پدری راه اندازی کردم.

 او در پاسخ به پرسش من که چه تعدادی دراین راستا با کارگاه او مرتبطند و کار می کنند، بیان می دارد :در حال حاضر ۷ نفر در کارگاه کوچک من مشغول به کارهستند .۲ نفر بیرون  و در خانه به دلیل مشکلات شان و داشتن بچه کار می کنند ودونفر هم در کارگاه جدیدم کار برش و اتو و چاپ لباس بچه ها را انجام می دهند .

او در ادامه می گوید : بعد ازمدتی دوباره از سوی واحد خود اشتغالی کمیته امداد ۲۰ میلیون به من داده شد و این بار من توانستم خودم پارچه تریکوهای لازم رابرای تولید لباس تهیه کنم و از این رو کار برای خودم را شروع کردم.

امکان اشتغال برای ۱۲ نفر

او در پاسخ به این پرسش که چه تعدادی دراین راستا با کارگاه او مرتبطند و کار می کنند، بیان می دارد : درحال حاضر کارگاه دیگری را نیز توانستم برای برش و چاپ روی لباس بچه راه اندازی کنم که دونفر نیز آن جا برای من کارمی کنند هچنین دو خانم هم به دلیل مشکلاتی دارند نمی توانند در کارگاه مشغول به کار شوند در خانه هایشان برای من کارمی کنند  و ۷ خانم که اکثرا سرپرست خانواده و یا کمک خانواده هایشان هستند با من همکاری می کنند.

چشم اندازآینده

 این مادرجوان در باره آینده ای نه چندان دورهم می گوید: در حال حاضر توانستم یک خانه کوچک با کمک کمیته امدا د و وام بخرم.

اوکه رمز موفقیت خودش را فقط توکل به خدا، پشتکار و کمک کمیته امداد(ره) می داند ، تاکید می کند : به اعتقاد من همه زنان سرپرست خانوارباید خودشان را باورکنند که اگر بخواهند  می توانند روی پای خودشان بایستند در خصوص تهیه پارچه و بحث بازاریابی و فروش  سئوال می پرسم و او می گوید : دراین مدت کاررا یاد گرفتم و چند مشتری ثابت دارم که با آن ها کار می کنم.

اوایل برای من که تازه کار بودم کارراحت نبود اما در حال حاضرخوشحالم که این امکان برای من و تعدادی از بانوانی که سرپرست خانوار یا کمک خانواده هستند این امکان بوجود آمده است.

سخن آخر

وی در پایان تاکید می کند : مطمئنم با لطف خدا بزودی می توانم کارگاه بزرگی راه اندازی کنم که تعداد زیادی از زنان مددجوی کمیته امداد و سرپرست خانواده با آرامش در آن کار کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.