قدس آنلاین - مدیر مرکز اسناد و کتابخانه ملی شمال شرق کشور گفت: تاکنون دو میلیون و ۹۳۵ هزار برگ سند مربوط به اسناد نهادهای دولتی و شبه دولتی در سه استان خراسان رضوی، خراسان شمالی و خراسان جنوبی به این مرکز انتقال یافته است.

نگهداری  سه میلیون برگ سند در مرکز اسناد خراسان

 به گزارش قدس آنلاین به نقل از ایرنا، اکبر شیخ افزود: مرکز اسناد و کتابخانه ملی شمال شرق کشور که در مشهد مستقر است سال ۱۳۸۸ راه اندازی شد و مسئولیت نگهداری از اسناد دستگاههای دولتی و شبه دولتی استانهای سه گانه خراسان را برعهده دارد.

وی ادامه داد: قدیمی ترین سند موجود در این مرکز مربوط به اسناد حوزه دادگستری سال ۱۲۹۰ شمسی است، افزود: انتقال اسناد اداری از دستگاههای اجرایی به این مرکز باعث آزادسازی فضاهای اداری می شود ب طوری که پارسال با انتقال ۶۲۵ هزار برگ باارزش از نظر تاریخی، فرهنگی و اجتماعی به مخزن این مرکز و امحا ۱۶۲ میلیون برگ فاقد ارزش از دستگاههای اجرایی به حجم ۴۹۰ تن، چهار هزار و ۹۴۸ مترمربع از فضای اداری در سه استان خراسان آزاد شد.

مدیر مرکز اسناد و کتابخانه ملی شمال شرق گفت: این مرکز پایگاه هویتی تاریخی در خراسان با محوریت مشهد است که مسئولیت نگهداری اسناد انتقالی از دستگاههای اجرایی مربوط به بدنه دولت در قالب سند مکتوب اداری، کتاب، عکس، دست نوشته و لوح فشرده را دارد و فضایی از کتاب و اسناد را در اختیار پژوهشگران قرار می دهد.

وی اضافه کرد: این مرکز همچنین دارای کتابخانه دیجیتالی است که همه داده های دیجیتالی سازمان اسناد و کتابخانه ملی را در معرض بازدید محققان و پژوهشگران قرار داده است.

شیخ با اشاره به بخش زیرساختی مرکز اسناد و کتابخانه ملی شمال شرق اظهار کرد: مساحت کل فضای این مرکز در مشهد پنج هزار مترمربع است که حدود هزار و ۵۰۰ مترمربع آن در حال بهره برداری است و باقی آنها در دست ساخت برای در اختیار گذاشتن فضایی به منظور مطالعه و استفاده پژوهشگران از اسناد ملی است.

وی خواستار اختصاص هرچه سریعتر اعتبارات دولت برای اتمام پروژه مرکز اسناد و کتابخانه ملی شمال شرق شد و اظهار امیدواری کرد با بهره برداری از فضای جدید بتوان در بحث واسپاری کتب و اسناد به پژوهشگران شرق کشور کمک بیشتری کرد.

او از مجموعه داران آثار مکتوب نیز که سند، کتاب و یا عکس و نوار صوتی قدیمی در اختیار دارند خواست تا اصل نسخه یا تصویری از آن را در اختیار مرکز اسناد و کتابخانه ملی قرار دهند و از دور ریختن آن خودداری کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.