قدس آنلاین/ صبا کریمی: چهاردهمین نمایشگاه سالانه حروف نگاری پوستر اسماءالحسنی با نمایش آثاری خلاقانه از 36 هنرمند این روزها در خانه هنرمندان برپاست.

اسماءالهی در پیچ و تاب حروف

به گزارش قدس آنلاین، چهاردهمین نمایشگاه سالانه حروف نگاری پوستر اسماءالحسنی این روزها در سالن استاد شهناز خانه هنرمندان ایران برپاست. این نمایشگاه سالانه از سوی پایگاه‌ اینترنتی طراحان مستقل ایران «تودی ‌پوسترز» به صورت ملی برگزار می‌شود. در این دوره یک هزار و 30 اثر از 677 شرکت کننده به دبیرخانه این رویداد رسید که پس از بررسی توسط هیئت داوران 44 اثر انتخاب و به این نمایشگاه راه یافته است. نمایشگاه سالانه حروف نگاری پوستر اسماءالحسنی اولین نمایشگاه پوستر دینی و مذهبی در دنیاست که به طور منظم و سالانه برگزار می شود.
مسعود نجابتی٬ محمد خزایی٬ ناصر طاووسی٬ محمدرضا دوست محمدی و علیرضا حصارکی داوران این دوره بودند که انتخاب نهایی و داوری آثار را برعهده داشتند.

در بخش اصلی نمایشگاه ۴۴ اثر از ۳۶ هنرمند انتخاب شده  است و پوستر این دوره نیز توسط حمید قربان‌پور یکی از برگزیدگان دوره سیزدهم طراحی شده است. آرش سعدی، اکبر مولایاری، اﻟﻬﺎم زارﻋﯽ، اﻟﻬﺎم ﻧﺼﯿﺮی، اﻣﯿﺮﻋﻠﯽ ﺧﺪاﺑﻨﺪه،  ﭘﯿﻤﺎن ﻣﺤﺮﻣﯽ، ﺣﺴﻴﻦ ﻋﻜﺎفی، ﺣﺴﯿﻦ ﻗﻠﯿﺰاده، ﺧﺪﯾﺠﻪ‌اﻟﺴﺎدات ﺣﺴﯿﻨﯽ، راﻋﯽ ﻋﻤﺮان، ﺳﯿﺪ اﺣﻤﺪ ﺑﺎﻗﺮﯾﺎن ﻣﻮﺣﺪ، ﺳﯿﺪ ﺣﺴﺎم اﻟﺪﯾﻦ ﺑﺎﻗﺮﯾﺎن، عاطفه رجبی، ﻋﻠﯽ ﻋﺒﺪﷲ زاده، ﻋﻠﯽ ﻣﺼﻄﻔﻮی، ﻣﺎزﯾﺎر ﻋﻠﯽ ﯾﺎری، ﻣﺤﺴﻦ ﺟﻌﻔﺮی، ﻣﺤﻤﺪ ﺟﻮاد ﭘﮋوﻫﻨﺪه، ﻣﺤﻤﺪ ﺟﻮاد زﻫﺎدت، ﻣﺤﻤﺪ رﺿﺎ ﻓﺮخ ﭘﻮر، ﻣﺤﻤﺪرﺿﺎ رﺳﺘﻤﯽ و ... از هنرمندانی هستند که آثارشان در این دوره به نمایش درآمده است.

نمایشگاه اسماءالحسنی به سنت چهارده ساله خود امسال نیز در ایام ماه مبارک رمضان در خانه هنرمندان برقرار است. نمایشگاهی که مجموعه ای از خلاقانه ترین پوسترهای تایپوگرافی را به اسماء جلاله خداوند مزین کرده است.همچنین همزمان با برپایی این نمایشگاه، 40 اثر از آثار این نمایشگاه در قالب کتاب منتشر شده است.

بعد هنری و بهره گیری از تکنیک شاید مهمترین ویژگی پوسترها باشد. الفبای فارسی نیز با ویژگی هایی که در حروف خود دارد و قابلیت های همچون انعطاف پذیری و چین و شکن های پیاپی این امکان را برای هنرمند فراهم می کند تا شکل تازه ای از تجمیع حروف در کنار هم و تبدیل آن به اسماء الهی خلق کند. الله اکبر، لا اله الا هو، ستار العیوب، حی، هو، بسم الله الرحمن الرحیم، الله، یا قاضی الحاجات، هو العلی و ... اسماء الهی است که در این نمایشگاه با شکل و شمایل متفاوتی به تصویر در آمده است.

همچنین استفاده از نمود نگارین «لا» که در هنر اسلامی از دیرباز وجود داشته در بسیاری از پوسترها دیده می شود. به گفته خزایی یکی از داوران این دوره از نمایشگاه، هنرمندان علاوه بر حفظ مفاهیم نمادین «لا» با توجه به شکل متقارن و همسانی سطوح سیاه و سفید، با تکرار آن به تزیین و ایجاد تعادل و تقارن در آثار هنری پرداخته‌اند. ایجاد تعادل، تقارن و تناسب از اصول اساسی زیبا شناختی هنر اسلامی است. احساس تعادل یکی از نیازهای مهم بشردر طول زندگی است. تکرار نقش «لا» به صورت انتزاعی با ایجاد نظم و تعادل، لطافت و آرامشی روحانی را عرصه می‌دارد. علاوه بر ارزش های زیباشناسانه، شکل ظاهری «لا»، مفهوم باطنی آن در متون عرفان اسلامی در مقایسه با دیگر حروف بسیار مورد توجه حکما و عرفا بوده است.

«اسم‌های نو»؛ بخش جنبی نمایشگاه چهاردهم

در تمامی سال های برگزاری نمایشگاه غالباً یک یا چند برنامه جنبی در کنار نمایشگاه اصلی وجود دارد که به نمایش گذاشتن آثار هنرمندان تاثیر گذار در عرصه گرافیک معاصر ایران از آن جمله است. تاکنون این بخش میزبان آثار هنرمندانی چون نصرالله افجه‌ای، جلیل رسولی و مسعود نجابتی بوده است. «جلوه ای از هنر شیعی» مروری بر آثار بدیع قدما و «کاربرد حروف وحروف نگاری درگرافیک عامیانه» که مروری بود بر نقوش تزیینی ایرانی در ترکیب با خوشنویسی و حروف نگاری سنتی، بخش های دیگری از نمایشگاه های جنبی دوره های گذشته است.

رویکرد این دوره از نمایشگاه معرفی چهره هایی جدید از نسل نو طراحان گرافیک ایران است که آثارشان بیشتر صبغه مذهبی دارد. این «اسم‌های نو» طراحانی هستند که شاید برجسته ترین ویژگی آثارشان گرایش به استفاده از عناصر سنتی در طراحی گرافیک و حروف و حروف نگاری است که سعی دارند زبانی شخصی را کشف و تجربه کنند.
علیرضا حصارکی، حمید قربان پور، حامد مغروری و فرهود مقدم طراحانی هستند که آثارشان برای معرفی در این بخش از نمایشگاه انتخاب شده است. این نمایشگاه جنبی نیز هم زمان با نمایشگاه چهاردهم پوستر اسماء الحسنی در گالری زمستان خانه هنرمندان میزبان علاقمندان است.

یکی از نکات قابل توجه این عکس خلاقیت در بکارگیری عناصر هنری مختلف همچون عکس، کلاژ و استفاده از رنگ های زنده در طراحی پوسترهاست. طراحی پوستر فیلم سینمایی «اشنوگل» و یا پوستر گرامیداشت 175 غواص شهید عملیات کربلای 4 جزو پوسترهایی است که تمامی المان‌های هنری را داراست و این بخش از نمایشگاه می‌تواند فرصت خوبی برای طراحان پوستر فیلم‌های سینمایی باشد.

چهاردهمین نمایشگاه اسماء الحسنی تا ششم خردادماه در گالری های ممیز و زمستان خانه هنرمندان پذیرای علاقه مندان به هنر گرافیک است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.