قدس انلاین-مسئول دفتر شعر حوزه هنری خراسان رضوی گفت: قالب شعری هجو در روشن‌کردن نقاط ضعف و اعمال دشمن بسیار کمک‌کننده و سلاح مناسبی است.

برگزاری شب شعر ضد استکباری «لغز خون» در مشهد

به گزارش قدس آنلاین، شب شعر ضد استکباری «لغز خون» با حضور مدیر دفتر طنز حوزه هنری کشور، رئیس حوزه هنری خراسان رضوی و جمعی از شاعران خراسان رضوی، در واکنش به اقدام رئیس جمهور امریکا و در هجو او، امشب در پردیس سینمایی هویزه برگزار شد.

شعر خراسان باعث تازگی روح می‌شود

رئیس حوزه هنری خراسان رضوی با حضور در این مراسم، از برگزاری این شب شعر ابراز خرسندی کرد و در خصوص آن اظهار داشت: این شب شعر، سرآغاز سلسله جلسات شعر طنزخراسان رضوی است و استقبال شاعران و مردم از این مراسم، نشان از علاقه بسیار به این قالب شعری است.

وی با بیان اینکه امیدوارم این جلسات در حوزه هنری رونق بگیرد، افزود: شعر شاعران خراسان، باعث تازگی روح می‌شود.

شعر خراسان در مرکز دید کشور قرار دارد

مدیر دفتر شعر طنز حوزه هنری کشور اظهار کرد: مشهد یکی از مکان‌هایی است که هرگاه پیشنهاد حضور در برنامه‌ای به من داده می‌شود حتما شرکت می‌کنم چرا که مشهد شهر دوست داشتنی و بسیار شیرینی است.

ناصر فیض ادامه داد: شاعران مشهد، در هر جشنواره‌ای که شرکت کنند  می‌درخشند و این انتظار زیادی نیست چرا که آنها در مهد شعر و ادب بزرگ شده‌اند و شاعرانی که منتسب به اینجا هستند باید بسیار خوشحال باشند.

وی با بیان اینکه در سرایش شعر طنز و به خصوص هجو، رعایت شآن فردی که شعر برای او سروده شده است، الزامی ندارد؛ تاکید کرد: همیشه در خصوص هجو گفته می‌شود تیر تیز هجو، پس نگاه خود را از بسته‌بندی خارج کنید و بدانید شعر هجو نسبت به دیگر قالب‌های شعر یک شاعر در درجه پایین تری از لحاظ کیفیت قرار می‌گیرد.

مدیر دفتر شعر حوزه هنری کشور در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در مشهد، در خصوص برگزاری این شب شعر اظهار کرد: هجو و هزل در مورد دشمن اشکالی ندارد و این حرکت خوب و تاثیرگذاری است.

فیض با تاکید بر اینکه هر اتفاقی یک ظرفیتی دارد و بعضی وقت‌ها اگر این مراسمات برگزار نشود، افرادی که در آن فعالیت می‌کنند مغفول و ناشناخته می‌مانند، ابراز کرد: لازم است این مراسمات برای توجه به هنرمندان برگزار شود.

 وی با اشاره به اینکه آثار هجو، مقطعی است که فرد نمی‌تواند آنها را جمع‌آوری و تبدیل به مجموعه شعر کند، گفت: یک روزی یک ماجرایی رخ داده و تمام شده و باید یک تاریخی نوشته شود و بگوید این شعر را در این مناسبت سرودم.

مدیر دفتر طنز حوزه هنری کشور افزود: این مراسمات نیاز دارد تا تاثیر مقطعی آن اتفاق و نحوه عملکرد دشمن را با زبان طنز بیان شده، هجو بشود و به نوعی دشمن را مفتضح کنند، ادعای بی‌جهت او را اعلام کرده و از شعر و هجو برای این کار استفاده کنند.

فیض با بیان اینکه خراسان جایی است که شعر در آن جدی بوده و یکی از قطب‌های شعر فارسی است، اضافه کرد: شیراز، اصفهان و خراسان از قله‌های ادبیات و شعر هستند و بزرگان شعر فارسی در خراسان رشد کرده‌اند، انتظار می‌رود به همین تناسب اتفاقات خوبی در این مکان رخ دهد.

وی با اشاره به اینکه کسی که ریشه و اساس و پایه شعری آن محکم‌تر باشد تاثیرگذاری بیشتری نیز دارد، یادآور شد: در خراسان این اتفاق می‌افتد، وجود شاعران در خراسان موید این است که به خوبی به شعر توجه می‌شود.

مدیر دفتر طنز حوزه هنری کشور بیان کرد: هنوز از قدیمی‌ترین قالب شعری یعنی غزل، در خراسان، برای بیان سخن استفاده می‌شود و شاعر حرف خود را به واسطه آن بیان می‌کند که به اندازه دیگر قالب‌ها تاثیر گذار است، شعر خراسان از لحاظ جایگاه والا خود در کشور، در مرکز دید قرار دارد.

فیض با اشاره به اینکه زبان هنر به جهت تاثیرگذاری بیشتری که دارد، مورد توجه است، افزود: زبان هنر در بیان موضوعات تاثیرگذاری بسیار مطلوبی دارد.

طنز زبان صمیمی بین مخاطب و شاعر است

ایمان مرصعی شاعر خراسانی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در مشهد در خصوص شب شعر لغز خون  با بیان اینکه رسالت همه هنرمندان این است که دغدغه شان سیاست‌های روز کشورشان باشد، اظهار کرد: حتی اگر در کشور نقاط ضعفی است هنرمند باید آن را در زبان طنز به جامعه  تزریق کند.

وی یادآور شد: در مورد ترامپ هم همه دنیا می‌دانند او آدم ابلهی است که نسنجیده حرف می‌زند و تاوان حرف‌های نسنجیده‌اش را باید بدهد و هیچکس نمی‌تواند به ایران این نگاه را داشته باشد و مردم ایران را با سیاست‌های غلط تحت فشار قرار دهد.

شاعر خراسانی تاکید کرد: طنز یک زبان صمیمی بین مخاطب و شاعر است که هنرمند به واسطه آن می تواند به خوبی رسالت خود را ایفا کند و در جامعه تاثیر باشد.

مرصعی متذکر شد: طنز با زبان نیشدار خود باعث می‌شود مفهومی را که باید در چندین جمله بیان کنی در یک بیت یا یک مصرع چنان منتقل کنی که از حوصله مخاطب هم خارج نباشد، طنز به نوعی نمک محافل است.

هجو؛ سلاح مناسب برای روشن کردن نقاظ ضعف دشمن

 مسئول دفتر شعر حوزه هنری خراسان رضوی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در مشهد در خصوص برگزاری این شب شعر، اظهار کرد: امریکا نسبت به ایران همیشه دشمنی داشته و دارد و هیچ‌گاه از این دشمنی‌ها کم نشده است بلکه گاهی رنگ و شکل آن تغییر کرده و چه بسا به دلیل شکست‌های پی در پی سیاست‌های استکباری او در مقابل مقاومت و ایستادگی ملت ایران، این دشمنی‌ها بیشتر نیز شده است، در حال حاضر این شب شعر عکس‌العملی بود نسبت به اتفاقات اخیر که نوع دیگری از همان خصومت‌ها است.

راضیه رجایی بیان کرد: با توجه به بیان مقام معظم رهبری قالب شعری هجو در روشن کردن نقاط ضعف و اعمال دشمن بسیار کمک کننده و سلاح مناسبی است که در این برنامه این قالب را برگزیدیم.

وی با اشاره به اینکه قالب شعری طنز مورد توجه و استقبال عامه مردم است و می‌تواند ابزار مناسبی در این میدان باشد، افزود: زبان شعر، متعالی‌تر از زبان عادی بوده و اغلب کلام را تاثیرگذارتر می‌کند، با توجه به اینکه فطرت انسان به سمت زیبایی‌ها متمایل است و شعر نیز بیانی در قالبی زیبا بوده از این رو انتقال، تثبیت و بیان واقعیت‌ها و اندیشه‌ها در این قالب موفق‌تر از زبان عادی است.

گفتنی است؛ این مراسم با شعر خوانی، شعرای خراسانی همچون سید حسین سیدی، جمیله سادات کراماتی، فرامرز اکبری، راضیه رجایی، برهان طبسی، منیژه رضوان، سیدحسن مبارز، هاشم رضازاده، علی سمرقندی، محمد نیک، مصطفی حسن‌زاده همراه بود.

ایمان مرصعی نیز یکی از شاعران خراسانی بود که شعر زیبایی را خطاب به ترامپ خواند:

دنبال هوس زیاد بودی، کم باش

من بعد مقابل خودت، محکم باش

بابای 90 درصد امریکایی

آقای ترامپ! یک کمی آدم باش

ناصر فیض در این مراسم شعری را در خصوص برجام خواند:

سهل است که اُستان بکنی یک شبه دِه را

با آتش کبریت کنی آب زره را

از پیچ و خم گردندهِ پر مه حیران

با باد بزن محو کنی تودهِ مه را

کاری کنی از قحط بزه، قشر بزهکار

یک عمر بگردند و نیابند بزه را

آن گونه شود عدل فراگیر که مردم

از هم نشناسند دگر که و مه را

طوری بشود اخم کند دانشِ امروز

بشکافی اگر جای اتم هسته به را

از گوجه به رب می رسد آدم نه به انگور

در دیگ بجوشانی اگر گوجه له را

از قبح گذشتیم بماند که نشد باز

حاشا که کند باز کلید تو گره را

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.