۴ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۳:۰۴
کد خبر: 602122

فرانسه در واکنش به شروطی که رهبر معظم انقلاب درباره ادامه برجام تعیین کردند اعلام کرد که این شروط را مدنظر قرار خواهد داد.

فرانسه:شروط ایران را در نظر می‌گیریم

قدس آنلاین: فرانسه اعلام کرد که شروط  هفت گانه رهبر ایران مبنی بر ادامه حضور این کشور در توافق هسته‌ای با سه کشور اروپایی، چین و روسیه را مدنظر دارد.

«اگنس فون در مول» سخنگوی وزارت خارجه فرانسه روز پنجشنبه با اعلام اینکه توافق هسته‌ای با ایران نمرده است، بار دیگر موضعی را که «ژان ایو لودریان» وزیر خارجه این کشور اعلام کرده بود را تکرار کرد.

وی گفت که شرکای اروپایی توافق کرده‌اند که باید توافق هسته‌ای با ایران حفظ شود تاکید دارند که از شرکت‌های خود که با ایران کار می‌کنند، حمایت کنند چرا که توافق را ترک نکرده‌اند و می‌خواهند آن را محترم بشمارند. این مقام اروپایی همچنین تاکید کرد که ایران هم باید به تعهدات خود به توافق هسته‌ای پایبند باشد.

فون‌در مول در عین حال گفت که تمایل اروپا برای باقی ماندن توافق به هیچ وجه مانع نگرانی درباره ایران به ویژه در ارتباط با برنامه موشک‌های بالستیک این کشور و حضور نظامی ایران به صورت مستقیم یا غیر مستقیم در منطقه نمی‌شود و افزود: «ما امیدواریم که ایران تمایل به رویکرد توام با همکاری را درک کند.»

در دیدار روز چهارشنبه مقام معظم رهبری با مسئولان و کارگزاران نظام، ایشان به هفت شرط برای ادامه حضور ایران در توافق هسته‌ای با کشورهای اروپایی، روسیه و چین پس از خروج آمریکا اشاره کردند:

۱- سه کشور اروپایی در سیزده چهارده سالِ قبل، یک بدعهدی و بی‌صداقتی بزرگی با ما کرده‌اند سر همین قضیّه‌ هسته‌ای؛ سال‌های ۸۳ و ۸۴ یک بی‌صداقتیِ بزرگی با ما کردند؛ یک چیزی را قول دادند، عمل نکردند، برخلافش عمل کردند. بایستی ثابت کنند که آن حالت را دیگر ندارند؛ این به عهده‌ آنها است.

۲- دولت‌های اروپایی باید اثبات کنند به جمهوری اسلامی که امروز آن بی‌صداقتی و بدعهدی آن روز را نخواهند داشت؛ باید آن را جبران کنند. این هم نکته‌ بعدی.

۳- در دو سال گذشته آمریکا رفتارِ نقض‌کننده‌ برجام را تکرار کرده؛ کارهای گوناگون؛ همان‌طور که عرض کردم، به قول حضرات دیپلمات‌های ما، روح برجام و جسم برجام را نقض کرده؛ [امّا] اروپایی‌ها ساکت ماندند؛ بایستی در مقابل آمریکا می‌ایستادند، باید در مقابل او اعتراض می‌کردند؛ اگر اعتراض می‌کردند ممکن بود کار به اینجا نرسد که آمریکا مثل آب خوردن امضای خودش را بگذارد کنار و بگوید من خارج می‌شوم. اینها بایستی آن غفلتی را که در این دو سال کردند جبران کنند.

۴-  آمریکا قطعنامه‌ ۲۲۳۱ را نقض کرده است؛ آنهایی که عضو شورای امنیّتند بایستی در مقابل این حرکت آمریکا، قطعنامه‌ای علیه او به شورای امنیّت ببرند؛ یک قطعنامه علیه آمریکا به‌عنوان اینکه این [کشور] ناقض قطعنامه‌ی ۲۲۳۱ است. یکی از کارهایی که باید بکنند این است.

۵- اروپا باید متعهّد بشود که بحث موشک و حضور جمهوری اسلامی در منطقه را مطرح نخواهد کرد؛ این را باید قول بدهند. اینکه در هر برهه‌ای از زمان یک چیزی بگویند و مسئله‌ موشک را به شکل‌های مختلف مطرح کنند، اصلاً قابل قبول نیست. بایستی سران این سه کشور قول بدهند و قبول بکنند که مطلقا مسئله‌ موشک را مطرح نخواهند کرد.

۶-  باید با هرگونه تحریمی علیه جمهوری اسلامی هم مقابله کنند. یعنی حالا او می‌گوید من تحریم می‌کنم ایران را، اینها باید صریح در مقابل تحریم آمریکا بِایستند. اگر بنا است معاهده‌ای وجود داشته باشد بین ما و اروپایی‌ها، این جزو شرایطش است.
۷- اروپا باید فروش کامل نفت ایران را تضمین کند؛ یعنی حالا اگر چنانچه آمریکایی‌ها توانستند به فروش نفت جمهوری اسلامی لطمه بزنند، آنها بایستی به‌قدری که جمهوری اسلامی میخواهد [خریداری بکنند]؛ ممکن است خود ما از کم ‌فروختن نفت استقبال کنیم -این بستگی دارد به سیاست‌های دولت؛ ممکن است دولت به این نتیجه برسد که هرچه نفت کمتر بفروشیم و اقتصاد خودمان را از نفتی ‌بودن دور کنیم، به نفع ما باشد، ممکن است به این نتیجه برسیم- امّا اگر این نشد و تصمیم بر این شد که نفت را به همان اندازه‌ای که امروز می‌فروشیم بفروشیم، اگر چنانچه حرکت آمریکایی‌ها در این راه خللی ایجاد کرد، اروپایی‌ها قطعاً بایستی آن را جبران بکنند و به‌نحو تضمین‌شده‌ای باید آن را خریداری کنند.

منبع: خبرگزاری فارس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.