قدس انلاین: سرپرست شرکت آب منطقه خراسان رضوی گفت: طبق گزارش های داده شده مصرف آب در بخش کشاورزی خراسان رضوی 6 درصد کاهش یافته و از 89 درصد به 83 درصد رسیده است.

کاهش 6 درصدی مصرف آب در بخش کشاورزی خراسان رضوی
 نشست شورای حفاظت از منابع آب خراسان رضوی و کارگروه سازگاری با کم آبی عصر امروز در استانداری این استان با حضور مدیران اجرایی خراسان رضوی برگزار شد.

چندسالی است که بحران آب در کشور به صورت جدی حس میشود و این مسئله در خراسان رضوی پررنگ تر شده و طبق پیش بینی‌های جهانی سال ۱۴۰۰ سرانه آب به کمتر از یک هزار و 400 مترمکعب برای هر فرد در سال خواهد رسید و این به معنی ورود به بحران آبی است. طبق آمارهای رسمی و به اعتقاد کارشناسان ایران در آستانه بحران آب به سرمی برد و طی سال‌های آینده تأمین آب به یکی از بزرگ‌ترین چالش‌های کشور در بسیاری از استان‌ها، شهرها و مناطق تبدیل خواهد شد در همین راستا نشست شورای حفاظت از منابع آب خراسان رضوی و کارگروه سازگاری با کم آبی در مشهد برگزار شد.

در ابتدا نشست شورای حفاظت از منابع آب خراسان رضوی و کارگروه سازگاری با کم آبی سرپرست شرکت آب منطقه ای خراسان رضوی اظهار کرد: ما در سال 95 حدود 700 میلیون اضافه برداشت از چاه‌های غیر مجاز داشته ایم که ۷۴ درصد اقلیم خراسان رضوی خشک و ۲۶ درصد آن نیمه خشک است.

محمد علائی اظهار کرد: از جمله راهبردهایی که می توان در راستای سازگاری با کم آبی مورد استفاده قرار داد پایداری منابع آب، تعادل بخشی، اصلاح الگوی مصرف، میزان حجم صرفه جویی ناشی از جلوگیری اضافه برداشت، میزان حجم صرفه جویی ناشی از انسداد چاه‌های غیر مجاز و انسداد چاه های غیر مجاز و تثبیت حاکمیت بر بستر رودخانه‌ها است.

کاهش 14.5 درصدی بارش خراسان رضوی

وی با اشاره به اینکه باید بتوانیم کشاورزان را در صرفه جویی در مصرف آب قانع کنیم، ادامه داد: در سال 97 باید بتوانیم 18 درصد از بستر رودخانه‌های خراسان رضوی را آزادسازی کنیم و ارتفاع میانگین بارش استان در سال از ۲۲۱ میلیمتر به ۱۸۹ میلیمتر رسیده که ۱۴.۵ درصد کاهش
را نشان می دهد.

سرپرست شرکت آب منطقه ای خراسان خاطر نشان کرد: مصرف آب در بخش کشاورزی از 89 درصد به 83 درصد کاهش داشته است که کاهش 6 درصدی را نشان میدهد.

سرپرست شرکت آب منطقه ای خراسان رضوی بیان داشت: تقریبا ۱۰۰ درصد چاههای کشاورزی مجهز به کنتور حجمی شدند و بیش از ۵ هزار حلقه چاه غیر مجاز در خراسان رضوی طی ۳ سال مسدود شده است.

علائی در ادامه افزود: میانگین برداشت منابع آبی تجدیدپذیر ۴۰ درصد است ولی در خراسان رضوی ۱۱۳ درصد برداشت می کنیم که این موضوع پیامدهای خطرناکی در پی دارد.

تغییر اقلیم و کاهش نزولات جوی خراسان رضوی طی سال های اخیر

در ادامه این نشست معاون هماهنگی امورعمرانی استاندار خراسان رضوی به تغییر اقلیم و کاهش نزولات جوی خراسان رضوی طی سال های اخیر تاکید کرد و متذکر شد: موضوعات اجتماعی و مسائلی که مردم با مسئله آب مواجه هستند را نمی‌توانیم نادیده بگیریم و روند سیاست گذاری‌هایی که در آینده در خصوص مسئله آب داریم را باید با توجه به موضوعات اجتماعی پیش ببریم.

محمد مقدومی ادامه داد: کارگروه ملی سازگاری با کم آبی در سال 97 تشکیل شده است و با دید مشترکی که شرکت آب منطقه ای خراسان رضوی با سازمان جهاد کشاورزی این استان در بحث سازگاری با کم آبی دارد نیز امیدوار هستیم برنامه هایی را مصوب و عملیاتی شود.

در ادامه این نشست علیرضا طباطبایی، مدیر عامل آب و فاضلاب مشهد خطاب به دیگر مدیران اجرایی که در نشست شورای حفاظت از منابع آب استان و کارگروه سازگاری با کم آبی حضور داشتند، افزود: سهم پساب در آب کشاورزی چقدر است و این سوالی است که باید به آن پاسخ داده شود.

همچنین علیرضا صحرایی، سرپرست اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان رضوی در ادامه این نشست بیان داشت: با روش هایی از جمله باروری و بازچرخوانی می توانیم به مصرف آب کمک کنیم و این موارد نام برده در برنامه های تعیین شده در کارگروه سازگاری با کم آبی و شورای حفاظت از منابع آب خراسان رضوی نادیده گرفته شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.