قدس انلاین : مدیر دفتر بورس زعفران گفت: با هدف جلوگیری از اخلال واسطه ها در بازار زعفران و به تاراج رفتن دسترنج کشاوردان در فصل برداشت محصول زعفران به بورس کالای ایران پیوست .

نخستین تالار بورس زعفران جهان در تربت حیدریه راه اندازی شد
نادر کریمی همزمان با آغاز به کار این دفتر در تربت حیدریه و در جمع خبرنگاران اظهار کرد: با ورود محصول زعفران به بازار بورس کالا، تولیدکنندگان می توانند محصول خود را پیش فروش کرده و خریدار نسبت به خرید این محصول در فصل برداشت با یک قیمت از قبل تعیین شده اقدام کند.

مدیر دفتر بورس زعفران  افزود: با راه‌اندازی این بورس مشکل تجارت خارجی زعفران و همچنین شفافیت و ثبات قیمت داخل کشور حل شده و این اقدام مرجعیت جهانی تعیین قیمت زعفران را نصیب جمهوری اسلامی ایران خواهد کرد.

کریمی اضافه کرد: در بورس آتی همه آحاد جامعه اعم ار کارگر و کشاورز تا صنعت‌گر و بازاری می‌توانند وارد شوند و از اشتغال‌زایی به‌وجود آمده معاملات ناشی از بورس آتی زعفران نیز استفاده کنند و این امر بازگشت ارزش افزوده این محصول به داخل کشور را در پی دارد.

مدیر بورس زعفران تربت حیدریه افزود: در این بورس تولید‌کننده می‌تواند براساس پیش‌بینی که قبل از برداشت محصول دارد حاصل دسترنج خود را به قیمت همان روز پیش فروش کرده و در فصل برداشت محصول را تحویل خریدار بدهد.

وی ادامه داد: این اقدام ثبات قیمت این محصول در فصل برداشت را در پی دارد و واسطه‌ها نقشی در تعیین قیمت آن نخواهند داشت، ضمن اینکه آنها می توانند با ورود به بورس کالا از مزایای آن بهره‌مند شوند.

گفتنی است؛ شهرستان‌های تربت حیدریه، زاوه، مه‌ولات و رشتخوار با بیش از ۳۰ هزار هکتار اراضی زیرکشت زعفران به‌عنوان قطب تولید این محصول در ایران و جهان محسوب می‌شود که سالانه بیش از ۱۰۰ تن محصول را تولید می‌کند.

همچنین ایران به‌عنوان قطب تولید زعفران در جهان ۹۰ درصد این محصول را تولید می‌کند اما از گردش مالی ۸ میلیارد دلاری آن در جهان تنها حدود ۴۰۰ میلیون دلار یعنی کمتر از ۵ درصد داخل کشور است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.