قدس انلاین : مدیرکل آموزش و پرورش خراسان رضوی گفت: در تغییر و تحول نظام آموزش و پرورش و سند تحول بنیادین از فرصت آموزش مقداری کم می‌شود و اولویت به تربیت تمام ساحتی اختصاص می‌یابد و در واقع هدف گذاری سند تحول بنیادین درراستای کاهش آسیب‌های اجتماعی است.

جرایم نوین حوزه دانش‌آموزی در مناطق برخوردار دیده می‌شود/ هدف‌گذاری سند تحول بنیادین در راستای کاهش آسیب‌های اجتماعی است
  آسیب‌های اجتماعی مسئله‌ای است که در تمام جوامع وجود دارد و در این بین دانش‌آموزان که طیف وسیعی از کودکان و نوجوانان را شامل می‌شود نیز از این معضل مستثنی نیستند و این چالش‌ها در بین دانش‌آموزان گاهی در نتیجه اقدامات مغفول مانده تربیتی در آموزش و پرورش است و اولین فردی که متوجه این تغییرات روحی و رفتاری در دانش‌آموز می‌شود کادر آموزشی مدرسه است که می‌تواند با شناسایی به موقع این دانش آموزان به  پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی کمک کند و نیاز است تا معلمان مدارس آموزش‌های مربوطه در این خصوص را طی کنند در این راستا آموزش و پرورش خراسان‌رضوی با برگزاری کمیته پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی با حضور مدیران و مسئولان دستگاه‌های مختلف استان به بررسی و ارائه گزارش‌های اقدامات صورت گرفته توسط آموزش و پرورش پرداخت. 

سند تحول بنیادین در جهت کاهش آسیب‌های اجتماعی است

مدیرکل آموزش و پرورش خراسان‌رضوی بعد از ارائه گزارشی درباره نظام مراقبت اجتماعی دانش‌آموزان(نماد) اظهار داشت: سرمایه عظیم دانش‌آموزی که در اختیار آموزش و پرورش قرار دارد گاهی دچار چالش‌های می‌شود که اگر تغییرات روحی و روانی دانش‌آموز به موقع شناسایی و درمان شود فرد به ورطه آسیب‌های اجتماعی سقوط نمی‌کند و در تغییر و تحول نظام آموزش و پرورش و سند تحول بنیادین از فرصت آموزش مقداری کم می‌شود و اولویت به تربیت تمام ساحتی اختصاص می‌یابد. 

قاسم‌علی خدابنده بیان کرد: از 8 هدف کلی سند تحول بنیادین 3 مورد، از 14 هدف عملیاتی 4 مورد و از 23 راهبرد 6 مورد آن به حوزه آسیب‌های اجتماعی تعلق دارد و در واقع هدف‌گذاری سند تحول بنیادین در جهت کاهش آسیب‌های اجتماعی است. 

وی ادامه داد: مانند اجرای سند تحول بنیادین که آموزش و پرورش به تنهایی قادر به انجام آن نیست پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی نیز به مشارکت تمام دستگاه‌ها نیاز دارد و در طرح نماد بیش از 9 دستگاه اجرایی در کنار آموزش و پرورش بودند و با اجرا شدن سند تحول بنیادین و نتیجه دادن طرح نماد شاهد کاهش آسیب‌های اجتماعی خواهیم بود. 

خدابنده تصریح کرد:  3 حوزه تربیت دینی و اخلاقی، تربیت بدنی و زیستی و تربیت اجتماعی و سیاسی منحصرا به نوعی از تربیت ورود می‌شود که منجر به کاهش آسیب‌های اجتماعی می‌گردد و طرح‌های اجرایی در آموزش و پرورش با هدف افزایش آگاهی دانش‌آموزان و خانواده‌ها انجام می‌شود و قطعا اساسی‌ترین راه کاهش آسیب‌های اجتماعی افزایش آگاهی است.

مدیرکل آموزش و پرورش خراسان‌رضوی گفت: در اکثر طرح‌ها جامعه هدف علاوه بر دانش‌آموزان، معلمان و اولیاء دانش آموزان نیز مشارکت داده می‌شوند و خوشبختانه پژوهش‌ها نشان می‌دهد که آسیب‌های اجتماعی در حوزه آموزش و پرورش کاهش داشته است. 

پیشگیری رویکرد آموزش و پرورش در آسیب‌های اجتماعی است

در ادامه این نشست معاون دادگستری خراسان‌رضوی در امور اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم اظهار داشت: از خواسته‌های دستگاه قضا این است که سازمان‌ها رویکرد پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی را در پیش بگیرند و قالب رویکرد آموزش و پرورش در آسیب‌های اجتماعی پیشگیرانه است و در این راستا تمام دستگاه‌ها باید به آموزش و پرورش کمک کنند. 

سید امیر مرتضوی درباره گزارش‌های ارائه شده در کمیته بیان کرد: برای نتیجه بخش بودن این اقدامات باید تدریجی و مستمر باشد همچنین مشارکت تمام دستگاه‌ها و نهادها نیز بسیار مهم است.

وی گفت: اقدامات پیشگیرانه هزینه بر است اما هزینه نیز یک نوع سرمایه‌گذاری بوده و نتایج آن را در سال‌های آینده مشاهده می‌کنیم کما اینکه با سرمایه‌گذاری در دوره ابتدایی خروجی آن را در سال‌های بعد دیده می‌شود و بسیار مهم است  که گروه  مخاطب و هدف به درستی انتخاب شود و هرچه این اقدامات پیشگیری به سمت ابتدایی باشد نتیجه بخش‌تر است.

جرائم نوین در حوزه دانش‌آموزی در مناطق برخوردار است

معاون دادگستری خراسان‌رضوی با بیان اینکه برخی اعلام می‌کنند تمام جرائم در حاشیه شهر رخ می‌دهد اشتباه است ادامه داد: حاشیه شهر جرائم خاص خود را دارد اما اینگونه نیست که تمام جرائم در حاشیه شهر رخ می‌دهد بلکه بسیاری از جرائم نوین در حوزه دانش آموزی مانند: روابط نامشروع، مصرف مواد مخدر صنعتی و جرائم فضای مجازی در مناطق برخوردار شهر است که باید به آن توجه شود.

ورزش در کنترل خشم نقش مهمی دارد

مدیرکل ورزش و جوانان در این نشست تاکید کرد: ورزش ذاتا پیشگیری است و ورزش می‌تواند به پیشگیری از بیماری‌های جسمی و روحی و روانی کمک کند همچنین ورزش در پرکردن اوقات فراغت و کنترل خشم نقش مهمی دارد. 

کوروش صبوریان با اشاره به اینکه فقر حرکتی آسیب جدی در اجتماع است، گفت: خانواده، معلمین و اساتید دو گروه موثر در جامعه هستند که می‌توانند باعث تشویق به ورزش در جامعه شوند همچنین در حوزه کار اجتماعی نیز باید تمرکز بر روی معلمین و اساتید باشد. 

وی ادامه داد: آموزش تحت هر عنوانی که باشد در کنار ورزش برای کودکان و نوجوانان بسیار جذاب‌تر است و آموزش در حاشیه اردوهای تفریحی و آموزشی بسیار اثرگذار‌تر می‌شود. 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.