قدس انلاین – سعید کوشافر: این روزها بازار اعتراض رانندگان و دارندگان کامیون وتریلی داغ است و دربرخی شهرهای خراسان رضوی نیز شاهد بودیم که برخی از کامیون داران در اعتراض به گرانی قطعات یدکی وخدمات و عدم افزایش قیمت حمل وجابجایی بار دست بااعتصاب زدند.

گرانی حمل بارجاده ای به افزایش کرایه وانت درمشهد ختم شد/ افزایش ۱۰درصدی کرایه حمل باربزودی درمشهد کلید میخورد/ هوشمند سازی حمل بار برای افزایش کیفیت

این درحالی است که معاون حمل‌ونقل سازمان راهداری میگوید: مشکلات کامیون‌داران در بسیاری استان‌ها رفع شده و در حال پیگیری افزایش کرایه آنها هستیم.

داریوش امانی معاون حمل‌ونقل سازمان راهداری و حمل ونقل جاده‌ای، با بیان اینکه مهمترین دلیل اعتراض کامیون‌داران، افزایش قیمت لوازم یدکی خودرو بوده است، گفت: با توجه به نوسانات قیمت ارز متأسفانه برخی لوازم یدکی از جمله لاستیک و سایر قطعات خودرو با رشد قیمتی مواجه شده است.

وی ادامه داد:‌ در ۲-۳ سال گذشته کرایه رانندگان کامیون افزایش نیافته است، بنابراین درخواست افزایش کرایه رانندگان منطقی است. امانی گفت: با برخی از اتحادیه‌های لوازم یدکی برای رفع نیاز این بخش مذاکراتی صورت گرفته است.

وی اظهار کرد: با بحث‌های کارشناسی انجام شده کرایه رانندگان کامیون ۱۵ تا ۲۰ درصد باید افزایش یابد. امانی افزود: افزایش عوارض در سبد هزینه رانندگان چندان تأثیرگذار نیست و از سوی دیگر این عوارض در بحث ایمنی جاده‌ها هزینه می‌شود که این خود به نفع رانندگان کامیون است.

وی مسائل روز بیمه‌ای رانندگان کامیون را از دیگر مشکلات این بخش دانست و گفت: ۵۰ درصد بیمه رانندگان را دولت از طریق یارانه پرداخت می‌کند که متأسفانه به دلیل ایجاد اشکالاتی در سازمان تأمین اجتماعی و بیمه این موضوع با مشکل روبه‌رو شده است.

***اعتراض جواب داد

درحالیکه اعتراض کامیونداران رسانه ای شده وحتی برخی رسانه های آنسوی مرزها ومخالف نیز باهمنوایی و همصدایی با این قشر علم برداشته و تلاش داشتند سمت وسوی این اعتراضات صنفی را به مسایل سیاسی سوق دهند اما درخواستهای منطقی کامیونداران مورد بررسی قرار گرفته  و درنهایت رای به نفع انها صادر شد.

بنا به گزارش خبرنگار ما، معاون حمل و نقل سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای با بیان اینکه افزایش قیمت کرایه رانندگان کامیون دارها تا سقف ٢٠ درصد از شنبه اعمال می‌شود، گفت: با شرکت‌هایی که بیشتر از نرخ مصوب حق کمیسیون دریافت کنند، برخورد قانونی می‌شود

اما اکنون پرسش دیگری که مطرح میشود این است که این تغییر نرخ حمل بار جاده ای با توجه به دشواریهایی که کامیونداران دارند و عوارضی که باید پرداخت کنند چه تاثیری درحمل ونقل کالا وخدمات شهری درشهرهایی مانند مشهد دارد.

***افزایش قیمت باربری شهری

درهمین راستا رییس اتحادیه اتوبار حمل و نقل شهری میگوید که قیمت خدمات باربری در سال ۱۳۹۷  نسبت به سال  قبل ۱۰ درصد افزایش خواهد داشت.

این درحالی است که به گفته وی قیمت خدمات باربری در سال گذشته، هر ساعت پیکان وانت ۱۵ هزار تومان، وانت نیسان ۱۸ هزار تومان، خاور معمولی ۲۲ هزار تومان و خاور مسقف ۲۵ هزار تومان بوده است. حقوق خدمت کارگران باربر نیز که بیشتر مواقع به صورت توافقی بوده است در هر ساعت ۸ هزار تومان تعیین شده است.

***اول کیفیت بعد قیمت

دراین راستا مدیرعامل سازمان مدیریت حمل و نقل بار درون شهری و حومه شهرداری مشهد براین عقید ه است که هوشمندسازی ناوگان حمل بار شهری درصدر اقدامات حمل و نقل بار شهری در مشهد قرار دارد.

مدیرعامل سازمان مدیریت حمل و نقل بار درون شهری و حومه شهرداری مشهد در خصوص کارکردهای مهم هوشمندسازی در حمل و نقل بار درون شهری، بیان کرد: مدیریت تردد ناوگان باری در سطح شهر، کاهش مصرف سوخت و زمان سفرهای باری از طریق کاهش سفرهای یک سر خالی حمل بار و حذف تردد ناوگان گردشی و تضمین امنیت و ایمنی حمل و نقل بار در این راستا قابل ذکر است.

مختاری به درجه‌بندی و کیفیت‌سنجی شرکت‌های حمل و نقل بار اشاره کرد و افزود: فراهم کردن بستر اعمال قانون در موضوعات مرتبط با حمل و نقل بار شامل اضافه بار، ابعاد نامتعارف، تخلیه غیرمجاز، سرعت غیرمجاز و غیره و استفاده هم زمان از زیرساخت‌ها و بسترهای موجود هوشمند در زمینه‌های مختلف مرتبط با حمل و نقل بار از دیگر مواردی است هوشمندسازی می‌تواند موثر واقع شود.

وی به کاهش هزینه‌های تعمیرات و نگهداری ناوگان و زیرساخت‌ها از طریق فراهم کردن امکان کنترل دوره‌ای و منظم اشاره کرد و گفت: ایجاد بسترهای صدور مجوزهای زمانی و مکانی، ایجاد سامانه‌های یکپارچه با استاندارد واحد در زمینه خدمات مرتبط با حمل و نقل بار و کاهش دخالت نیروی انسانی در فرآیندها به ویژه فرآیندهای اعمال قانون نیز مورد توجه قرار دارد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.