اهواز- قرار بود خرمشهر بعد از آن همه سالهای بعد از جنگی، که مورد بی مهری قرار گرفته بود مملو از فرصت تجارت و تعامل و نمونه شدن شود، اما خبر می رسد منطقه آزاد خود معضلاتی برای این دو شهرستان به وجود آورده...

سایه ناامنی بر بازارهای خرمشهر و آبادان

قدس آنلاین- گروه استانها- طیبه قاسمی؛ اینجا خرمشهر است که نام منطقه آزاد اروند را کنارش گذاشته اند، سابق بر این، گذرت که به بازارهای مرکزی فلکه الله یا  سیف بزرگ، می افتاد صدای "عشر تلف" بازاری های محلی را می شنیدی حالا از زمانی که منطقه بوی آزاد گرفته از هزار تومانی که در تمام بازارها فریاد می شد خبری نیست، این روزها در معاملات این منطقه که ورود اتباع خارجی و در ادامه عراقیها بدون روادید در آن تصویب شد، دلار و دینار دخل کاسب ها را پر می کند یا به جیب آنها می رود.

معامله با دلار و دینار

دلار که برابر ریال تخته گاز گرفت، معامله با دلار جذاب تر هم شد و یکی از بازارهایی که در این زمینه سود می برد بازار خرمشهر و آبادان با ولخرجی عراقی ها بود.

اما این مسئله برای مردم بومی چالش هایی را ایجاد کرده  و خبر می رسد که برخی بازاری ها به مردم بومی جنس نمی فروشند یا خرید های نجومی عراقی ها رمق قدرت خرید بومی ها را بریده، وحشتناک تر امنیت از شهر و خواب از چشم مردان گرفته است.

بعضی ها از مواردی که باعث قسمتی از این معضلات شده تعطیلی کسب و کار و تعاونی ها در مقطعی از زمان و بسته شدن مرز را نام می برند؛  و در بین مردم هستند کسانی که این آشفته بازار را ناشی از ورود اتباع خارجی بدون برنامه ریزی درست و منسجم می دانند.

ارز عراق صعود غیر معقول قیمت ها را باعث شده

در این زمینه رئیس اتحادیه تخلیه و بارگیری شهرستان خرمشهر که خسارات زیادی از این شرایط به او و همکارانش وارد شده در گفتگو با خبرنگار قدس آنلاین ورود توریست به هر جایی را باعث توسعه شهر می داند و این موقعیت را یک نعمت برای خرمشهر و آبادان می داند و می گوید: وجود عراق نیز در همسایگی ما یک نعمت بزرگ است که قبلا کمتر از آن استفاده می شد با توجه به اینکه درآمد کاسبان خرمشهر و آبادان درخور توجه نیست وجود آنها به بازارهای ما رونق داده و با مشکلات عدیده ای که مردم دارند موقعیت خوبی برای این شهر به وجود آورده است.

چالش تجاری خرمشهر و آبادان

شاهین عوده با بیان این موضوع انکار ناپذیر که مردم خرمشهر با توجه به اینکه از لحاظ مالی در مضیقه هستند، شرایط جدید باعث فشار بر آنها شده به خصوص اینکه بازاری ها با رونق گرفتن بازار خود قیمت‌ها را بالا برده‌اند و چون پول عراق نسبت به پول ما متفاوت است و در مقایسه دلار و دینار آنها به ریال ما، بالا رفتن قیمت‌ها به نارضایتی مردم منجر شده است.

او اما این شرایط را در درازمدت موجب رشد شهر می شمارد و تصریح می کند: این اوضاع بعد از مدتی ثبات پیدا می کند، در نظر بگیرید بازار خرمشهر مدتی وضع مالی خوبی نداشت و به طور کل کساد بود، بندرها و شلمچه تعطیل شده و درآمدها به همین مقدار پایین آمده بودند، کسی هم پاسخگو نیست که چرا بازارهای خرمشهر به این روز در آمده اند، می دانید که این بازارها تولیدی نیست و در خصوص تجارت کار می کند وقتی شرکت ها و کارخانه ها بسته شده و کسی هم فکری به حال آنها نکرده، در کنار آن تجارت با عراق بسته و بندر هم بیشتر به  شهر مرده ها تبدیل شده،   واز طرفی جلوی صادرات را گرفتند و بازار ته لنجی ها کار نمی کند مسلم است از لحاظ تجاری خرمشهر و آبادان دچار چالش می شوند.

رونق بعد از کسادی توازن بازار را بهم ریخته

او می گوید: عراقی ها که آمدند بازار رونق گرفت و چون با پول آنها با واحد پول ما متفاوت است برای هر جنسی حاضر به پرداخت هر قیمتی بودند چرا که آنها با دلار ۶ هزار پانصد  و دینار ۴ و نیمی به راحتی می‌توانستند خرید  کنند، از سوی دیگر پیش بینی این موضوع که ممکن است راه بسته شود و دیگر امکان خرید از بازارهای خرمشهر را نداشته باشند دلیل دیگر خرید زیاد و حتی انبار کردن اجناس توسط آنها شد که در کوتاه مدت مشکلات زیادی را به وجود آورد.

عوده با مثال زدن کیش و مقایسه دو منطقه خاطر نشان می‌ کند: در این شهر نرخ ارزاق گران است اما مردم آن در رفاهند و همین اتفاق در خرمشهر می افتد و شهر به پیشرفت دست می‌یابد، وقتی جلوی ورود عراقی ها را گرفتند  ۱۲۰ ماشین در مرز که از زمان ورود آن ها کار می کردند و در به دست آوردن شغل های بسیاری کمک کرده بود از بین رفت.

او با اشاره به اینکه کشورهای زیادی در دنیا به روی صنعت توریسم سرمایه‌گذاری می‌کنند، اظهار می‌کند: توریست پول و ارز را وارد کشور و رونق تجاری شهر را زیاد می‌کند اما عدم تزریق آن قدرت خرید و حتی ساخت و سازها را کاهش می‌دهد بنابراین بهترین بود اجازه می‌دادند بازارهای شهر جان بگیرد.

آشفتگی ترس از دست رفتن بازار

عوده اضافه می کند: در این رابطه یک عده بازاری‌ها هم از ترس اینکه بازار بسته شود جنس های زیادی به عراقی ها فروختند حتی قیمت ها هم بر اساس پولی که آنها خرج می کردند شکل گرفت به طور مثال عراقیها برای هر کیلو ماهی ۲۰ هزار تومانی مبالغ بالاتری هزینه می کردند و این روی بازار تاثیر گذاشت.

امنیت اروند از همه لحاظ در خطر است

کارشناس و مسئول تعاونی شهرستان آبادان، از نظر اجتماعی، فرهنگی، امنیتی، خرمشهر و آبادان را معرض خطر شدید می خواند و بیان می کند: از لحاظ کسب و کار و درآمد نیز وضعیت معیشتی مردم این شهرستان ها خوب نیست وتا وضع از این بدتر نشده یکی باید به داد مردم آنجا برسد تا ریشه این معضل زودتر کنده شود.

شهناز مورانی می افزاید: از لحاظ اجتماعی هم فساد ها در آن شایعه نیست و این در وضعیت شهر کاملا مشهود است، وقتی مسئولین پاسخگو نیستند به دلیل منافعی که دارند اینچنین شهرها از بین می رود، به عراقی ها اعتراض می کنیم خود مردم شهر را متهم می‌کنند بالاخره کسانی که از نظر معیشتی در مضیقه هستند در برابر این همه پول ممکن است به بیراهه بروند و این یک نوع تهاجم فرهنگی در شهر ایجاد کرده و در آینده مسائل دیگری را نیز پیش می آورد.

مهاجرت تنها راه بومی ها

مورانی عنوان می کند: حتی ممکن است ببینند شهر سر و سامانی ندارد و مسائل امنیتی هم پیش بیاید، آن زمان پرداختن به موضوع دیر است و دردی را درمان نمی کند. با سرمایه گذاری ممکن است پولی وارد شهر شود اما این پول به چه قیمتی است، ما مخالف توریستی شدن خرمشهر و آبادان نیستیم اما این مسئله باعث شده خیلی‌ها عنوان کنند تصمیم به ترک خرمشهر دارند مهاجرت‌ها سابق زیاد بود و حالا بیشتر هم شده، خیلی‌ها به فکر زن و بچه خود هستند و نمی‌توانند چشم روی هم بگذارند .

او با عنوان اینکه مسئله به یکباره نمود پیدا کرده و چنین نبود که به تدریج باشد ادامه می‌دهد: عراق و بصره برای ما به معضلی تبدیل شده‌اند از نظر مالی هم اثر منفی داشته حتی در بهداشت و پزشکی هم وقتی یک پزشک، عراقیها را با این چنین پول خرج کردن می بیند از ما هم توقع پرداخت های اینچنینی دارد در صورتی که مردم بومی باید در اولویت باشند، اگر صدام یک زمانی با لوای نظامی میخواست خرمشهر را بگیرد حالا اتباع عراقی عملاً آن را گرفته اند ما نباید اجازه بدهیم که وضعیت شهر به این روز در آید.

مصیبت خرید در بی ثباتی شهر

یکی از ساکنین منطقه طالقانی قیمت در بازارهای خرمشهر را غیرمنصفانه می شمارد و اذعان می کند: برای خرید روزانه هم دچار مشکل شده ایم حتی مغازه ها جنس مشابه  را بیشتر یک قلم نمی فروشند اگر دو روغن نیاز داشته باشید باید کلی در شهر بگردید، از وقتی عراقی ها به شهر آمده اند حتی در خریدن لباس، خرید روزانه مصیبت داریم و هیچ ارگانی هم نظارتی بر این افزایش قیمت بدون توجیه ندارد.

جمال عبدالملکی می گوید: از لحاظ امنیتی چیزی به گوش ما نرسیده اما دیده ام که خیلی ها در حال هجرت از شهرند، عده ای دلیل رفتنشان را ریزگردها و بعضی هم نبود امکانات، شغل، رفاه اجتماعی یا بی ثباتی شهر عنوان می کنند.

یکی دیگر از اهالی خرمشهر این نوسانات را بیشتر مختص بازار ماهی فروشان لب شط خرمشهر و روبروی پاساژ مرکزی آبادان می داند و عنوان می کند: ساعت ۵ صبح هم که به آنجا بروید دلالان عراقی تمام ماهی ها را برده اند، ماهی زبیدی که بهترین ماهی جنوب است نایاب شده و قیمتها هم گفتنی نیست.

مهدی محمد پور می گوید: در بازارهای عادی هم مرغ و چای تاثیر بیشتری گرفته اند هرچند با ممنوعیت ورود عراقی ها تا پایان ماه رمضان اوضاع کمی آرام تر شده ولی بعضی کاسبان در مکان های متفرقه و دور از دید برای معاملات قرار می گذارند و همچنان کار خود را می کنند.

بازارها افزایش قیمتی نداشته اند!

فرماندار خرمشهر در گفت و گو با خبرنگار قدس آنلاین قیمت های تمام اجناس در خرمشهر را عادی می خواند و اذعان می کند: این قیمت ها حتی از مرکز استان اهواز  نیز ارزان تر است و اصلاً هیچ افزایش قیمتی از این لحاظ نداشته‌ایم ولی الله حیاتی درباره قیمت ماهی با اشاره به اینکه فرآورده‌های دریایی فصلی هستند و بستگی به عرضه و تقاضا و صید دریا دارند؛ می افزاید: درباره مرغ و گوشت هیچ مشکلی نداریم، اجناس دیگر نیز به وفور در خرمشهر هست و مردم از این بابت با کمبودی مواجه نیستند.

او با بیان اینکه ۴ گشت تعزیراتی در خرمشهر بر قیمت ها نظارت دارند، توضیح می دهد: ستاد تنظیم بازار نیز فعال است و اتفاقاً قیمت‌های خرمشهر کمتر از شهرهای دیگر است و این موضوع که مانع ورود اتباع خارجی برای کنترل قیمت‌ها در ماه مبارک رمضان شده ایم صحت ندارد مرز باز است و آنها هم خرید می‌کنند و اتفاقاً بودن آنها باعث رونق بازار، رضایت اصناف شده و میزان فروش در بازارهای خرمشهر را افزایش داده است در کنار آنها نظارت جدی بر قیمت‌ها نیز انجام می شود.

افزایش قیمت ها یک جنگ روانی است

رئیس اداره صنعت، معدن و تجارت شهرستان خرمشهر به خبرنگار قدس می گوید: در جلسه ای که با حضور فرماندار و شورای شهر خرمشهر داشتیم این موضوع مورد بررسی قرار گرفت؛ ورود اتباع غیر ایرانی هیچ گونه تاثیری بر قیمت ها ندارد چراکه قیمت ها مصوب و تحت کنترل کمیته نظارتی یا عرف اند که روزانه هم توسط بازرسان رصد می شوند، مرغ، گوشت و لبنیات همان قیمت و پوشاک حتی زیر قیمت است.

بیژن بداغی از ایجاد یک جنگ روانی خبر می دهد و خاطرنشان می کند: وقتی بازرس  فرستادیم تا این مسائل را بررسی کنند مشخص شد گرانی همان گرانی کشوری است که حتی روی لوازم منزل و یدکی هم بوده و هیچ ارتباطی به عراقی ها ندارد، بر اثر نوسانات ارزی و سراسری ایجاد شده است که در خرمشهر آن را به اتباع خارجی ربط می دهند.

او تنها تفاوت در این شهرستان را بالا رفتن عرضه کالا عنوان کرده، اظهار می کند: به طور مثال عرصه مرغ از ۵۰۰کیلو به یک تن رسیده که با همان نرخ مصوب است، نه کمبود کالا داریم و نه افزایش نامتعارف قیمت نسبت به مناطق دیگر.

بداغی درباره بازار متشنج ماهی با توجه به بزرگ و کوچک، کهنه و تازه، دریایی و  رودخانه ای هم آن را کالای تعزیراتی نمی داند و می گوید: با این حال موظف شدیم تا نرخ ها را گرفته و همان ده درصد کمبود فصلی را افزایش دهیم، عراقی ها هم دو نوع ماهی زبیدی و صبور بیشتر می خرند که اولی از ابتدا گران بود و  دومی به دلیل در حال انقراض بودن گران شده است، بقیه با نرخ سابق وجود دارند.

این مقام مسئول به تخلف مقطعی بعضی  واحدهای صنفی اشاره می کند و از جریمه و معرفی آنها به تعزیرات خبر می دهد و تاکید می کند: این شرایط فقط جوسازی است، فعالان اجتماعی نرخ گذاری نمی دانند و از نرخ گذاری روزانه باخبر نیستند و به دلیل اطلاعات کم در قیمت گذاری آن را به عراقی ها نسبت می دهند در صورتیکه با ورود عراقی ها فروش کسبه بالا رفته، حمل و نقل و رستوران ها نیز رونق گرفته و ارز آوری بیشتری برای مردم دارند.

قرار این نبود که دوباره فدا شوی

قرار بود خرمشهر بعد از آن همه سالهای بعد از جنگی، که مورد بی مهری قرار گرفته بود مملو از فرصت تجارت و تعامل و نمونه شدن شود، بدرخشد و دوباره بر قله بایستد، انگار قرار نیست "اما" دست از ‌سر وعده های ما بردارد، محمره  مردم محل، باز هم پر از خاطره متضاد لبخند و اشک شد، غرق؛ خستگی  دوباره از عهد شکنیهای دوباره، که به شهیدانش کردند، قرار این بود،   تو تاج سر شهرها شوی، و صدای سوت کشتی‌ها در بندرت میان هلهله و رقص کودکان بپیچد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.