همدان - مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان همدان با اشاره به اینکه حفاظت بهره‌برداری و برنامه‌ریزی دقیق برای حفظ حوزه‌های آبخیزداری است، ادامه داد: جایگاه منابع طبیعی به عنوان بستر حیات باید در نخستین قدم در عرصه‌های ملی کار حفاظت را انجام دهد چراکه بدترین مرتع با بدترین پوشش گیاهی می‌تواند بهترین عرصه برای حفاظت از خاک باشد.

بدترین پوشش گیاهی می‌تواند بهترین عرصه برای حفاظت از خاک باشد

به گزارش قدس آنلاین ، اسفندیار خزایی  در سلسله نشست‌های مدیریت بحران آب در بخش کشاورزی استان همدان با بیان اینکه در مناطق خشک و نیمه‌خشک سه چالش بیابان‌زایی، کمبود آب‌های شیرین و تخریب سرزمین اتفاق می‌افتد، اظهار کرد: یکی از موضوعاتی که در توسعه پایدار مهم است حفظ سرزمین شامل آب، خاک و هواست که اگر این سه آیتم دچار انحراف شود با مشکلات عدیده‌ای مواجه می‌شویم.

وی با بیان اینکه امروزه حفظ سرزمین یکی از پیچیده‌ترین مسائل روز است، افزود: در کنار جلوگیری از بین رفتن آب و خاک، تولید غذا و بهره‌برداری درست یکی از مسائلی حائز اهمیتی است که کشور ما با توجه به موقعیت اقلیمی که در آن قرار دارد باید برای آن برنامه  استحصال بهره‌برداری درست از عرصه را برای تولید غذا داشته باشد.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان همدان گفت: در حال حاضر ۱۲ طرح آبخیزداری در شهرستان‌های استان در سطح ۱۵ هزار هکتار با اعتبار استانی یک‌میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان و ۲ میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان در ردیف اعتبارات ملی قرار گرفته است.

وی با تاکید بر اینکه لازمه حفاظت از منابع طبیعی ارتقای حفاظتی و تثبیت مالکیت است، گفت: خوشبختانه در شرایط فعلی مابین سازمان جهاد کشاورزی و منابع طبیعی با تهیه نقشه کاداستر رفع تداخلات منابع ملی و امور زراعی در حال بررسی است که از سال گذشته رفع تداخل ۵۰ هزار هکتار از اراضی در استان صورت گرفته است.

خزایی با بیان اینکه اداره منابع طبیعی و آبخیزداری در هر هکتار ۵۲۰ مترمکعب آب تولید می‌کند، خاطرنشان کرد: در حوزه آبخیزداری موضوع نفوذ آب را به سفره‌های زیرزمینی برعهده داریم به طوری که در بحث حفاظت از آب و آبخیزداری بیشترین اقدامی که در زمینه حفاظت از منابع آبی صورت گرفته انعقاد قرارداد ۱۵ هزار هکتار از اراضی استان است.

وی اضافه کرد: امسال نیز با توجه به تاکیدات مقام معظم رهبری از محل ذخیره صندوق توسعه ملی برای بحث آبخیزداری بودجه و اعتبار در نظر گرفته شده که در حال حاضر ۶۰۰ هزار هکتار مورد مطالعه قرار گرفته است که با تجهیز تیم‌های تخصصی درصدد تامین آب برای اراضی پایین‌دست و بالادست استان همدان هستیم.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان همدان با بیان اینکه در حوزه اداره منابع طبیعی و آبخیزداری حوزه آبخیزداری در اولویت قرار دارد، بیان کرد: در حال حاضر ۱۲ طرح آبخیزداری در شهرستان‌های استان در سطح ۱۵ هزار هکتار با اعتبار استانی یک‌میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان و دو میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان در ردیف اعتبارات ملی قرار گرفته است.

وی در خصوص اجرای یکی از برنامه‌های اداره منابع طبیعی و آبخیزداری در اجرای طرحی در اراضی شیب‌دار نیز تصریح کرد: این طرح یک نوع درختکاری اقتصادی است که با استفاده از آب بین سلولی که کار ویژه‌ای است اراضی زیرکشت دیم با گونه‌های چند منظوره کاشت می‌شود.

خزایی با بیان اینکه بارندگی‌های اخیر استان همدان پوشش گیاهی را در مراتع به نهایت زیبایی به وضعیت خوب و عالی رسانده است، گفت: خطری که در رشد گیاهان در مراتع وجود دارد این است که برخی از پوشش‌های گیاهی توسط احشام مورد چرا قرار نمی‌گیرند و در فصل گرم منجر به حریق زایی می‌شوند.

وی یادآور شد: با توجه به اینکه سال ۹۵، ۴۸۷ هکتار آتش‌سوزی در مراتع استان اتفاق افتاده سال گذشته با اقدامات خوب و برنامه‌ریزی‌های ارگان‌های مربوطه و ذیربط این آتش‌سوزی‌ها به ۷۷ هکتار کاهش یافته است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان همدان با اشاره به اینکه اداره منابع طبیعی و آبخیزداری در راستای اقتصاد مقاومتی چهار برنامه راهبردی را در راستای حفظ آب و خاک در برنامه کاری دارد، گفت: این برنامه‌ها شامل صیانت از ۴۲ هزار هکتار از جنگل‌ها، تنظیم تقویم کوچ، برنامه آبخیزداری، انجام بیابان‌زایی است.

وی با بیان اینکه  در ۶۵ هزار هکتار از اراضی استان خطر بیابان‌زایی وجود دارد که ۲۰ هزار هکتار از آن مورد مطالعه قرار گرفته است، ادامه داد: در سال جاری یکصد هکتار گونه حفاظت شده خاک و چرا در اراضی مختلف استان کار شده که در تلاشیم با اجرای آموزش‌های ترویجی برای عشایر و روستاییان برنامه مقابله با بیابان‌زایی را اجرا کنیم.

منبع فارس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.