قدس‌آنلاین- محمود مصدق: رئیس سازمان مدارس و مراکز غیردولتی و توسعه مشارکت‌های مردمی ‌وزارت آموزش و پرورش حذف مدارس سمپاد را موجب فربه شدن مدارس غیردولتی ندانست و گفت: این که بعضی از دوستان ادعا می‌کنند حذف این نوع مدرسه به نفع مدارس غیردولتی تمام می‌شود درست نیست.

حذف مدارس سمپاد به نفع مدارس غیر دولتی نیست

مجتبی زینی‌وند  صبح دیروز در نشست خبری در پاسخ به خبرنگار ما مبنی بر این که برخی از  نمایندگان  مجلس شورای اسلامی‌ حذف مدارس سمپاد را  باعث فربه‌ تر شدن مدارس غیردولتی  دانسته و نسبت به این موضوع ابراز نگرانی کرده‌اند،گفت: در وهله نخست ما مطیع سیاست‌های دولت و مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی هستیم. از سوی دیگر مگر تعداد دانش آموزان سمپاد در مرحله متوسطه اول چقدر بوده که اگر این مدارس حذف شوند باعث فربه شدن مدارس غیر دولتی شود.

وی در همین زمینه  افزود: دانش‌آموزان تیزهوش قطعاً به مدارسی می‌روند که برند بانشد. همین الان  نمی‌توانیم یک دانش آموز را در برخی از مدارس ثبت‌نام کنیم چون استقبال مردم از مدارسی که کیفیت آموزش و پرورشی خوبی دارند و توانستند رضایت اولیا را جلب بکنند بقدری زیاد است که  به محض شروع ثبت نام ظرفیت پذیرش آنها تکمیل می‌شود ضمن این که خیلی از مدارس دانش‌آموزان را از پیش دبستانی ثبت نام کرده و همان را ادامه می‌دهند پس این که بعضی از دوستان می‌گویند حذف مدارس سمپاد به نفع مدارس غیردولتی تمام می‌شود درست نیست. درواقع همه می‌دانیم که این موضوع هیچ تأثیری در فربه شدن مدارس غیردولتی ندارد. ضمن این که سال گذشته اعلام کردیم که در متوسطه اول و در مقطع ابتدایی کمترین ظرفیت وصندلی خالی را داریم.

وی در پاسخ  به سؤال دیگر قدس درباره دریافت وثیقه از اولیای دانش‌آموزان جهت پرداخت اقساط شهریه هم گفت: اخذ وثیقه از اولیای دانش آموزان به هیچ عنوان  وجاهت قانونی ندارد. یعنی مدرسه نباید برای این که اقساط شهریه پرداخت شود از اولیا وثیقه دریافت کند.

وی درپاسخ به سؤال دیگر خبرنگارما درباره  کسر شهریه  دانش آموزان به هنگام انصراف از تحصیل در مدارس غیر دولتی هم گفت: این موضوع براساس قانون انجام می‌گیرد. در واقع طبق مصوبه شورای نظارت مرکزی اگر دانش آموزی در مدرسه‌ای ثبت نام کرد،در صورتی که قبل از شروع کلاس‌ها ازتحصیل درآن مدرسه مدرسه انصراف دهد، مدرسه می‌تواند 5 درصد شهریه را بردارد و اگر قبل از امتحانات دی ماه باشد این رقم به 50 درصد و اگر بعد از امتحانات دی ماه باشد می‌تواند کل شهریه را  برای خود بردارد.

زینی وند همچنین با رد دریافت شهریه‌های 12 تا 20 میلیون تومانی توسط بعضی از مدارس غیردولتی در تهران هم به قدس گفت: تا امروز بالاترین شهریه به غیر از پایه دوازدهم، کمتر از 11 میلیون تومان   بوده است که اگر هزینه فعالیت‌های تابستانی که کاملاً اختیاری هستند، حساب شود  10 درصد  به  این رقم اضافه می‌شود و در صورت محاسبه هزینه فعالیت‌های فوق برنامه غیردرسی نیز به رقم یاد شده 15 درصد اضافه خواهد شد. یعنی در مجموع اگر فرض کنیم دانش‌آموزی در تمام فعالیت‌های تابستانی و برنامه‌های غیردرسی شرکت کند حدود 25 درصد به شهریه ثابت مصوب اضافه می‌شود.

وی در همین زمینه به حداقل و حداکثر شهریه ثابت مدارس غیردولتی در سال 97 اشاره کرد و گفت:  امسال حداقل شهریه در دوره ابتدایی، متوسطه اول و متوسطه دوم-به جزپایه دوازدهم – به ترتیب به ۲ میلیون و ۶۵۲ هزار تومان ، ۳ میلیون و ۶۲۸ هزار تومان و  ۴ میلیون و ۱۸۲ هزار تومان رسیده و حداکثر شهریه  ثابت  نیز برای  دوره ابتدایی به ۷ میلیون و ۱۰۰ هزار تومان، برای متوسطه اول به ۸ میلیون و ۲۶۷ هزار تومان  و برای  دوره متوسطه دوم به ۱۰ میلیون و ۱۳۴ هزار تومان رسیده است.

 به گفته زینی‌وند هرچند آیتم‌های الگوی شهریه هر مدرسه غیردولتی با مدرسه غیردولتی دیگر    متناسب با برنامه‌ها متفاوت است اما در مجموع می‌توان گفت امسال میانگین افزایش شهریه  در مدارس  غیر دولتی  در تهران 13 درصد و در کل کشور ۱۳.۵ درصد بوده است .

وی در خصوص میزان شهریه پایه دوازدهم هم گفت: شهریه این پایه هم با توجه  به شرایط  و مختصات خاص  خود  15 درصد نسبت به شهریه پایه اول و دوم همان مدرسه افزایش دارد.

وی جمع بستن شهریه‌های ثابت و هزینه‌های اختیاری از سوی بعضی از افراد را یکی از مشکلات در حوزه شهریه مدارس غیر دولتی دانست و گفت: بر این اساس امسال هزینه‌ها را تفکیک کردیم .یعنی هزینه ثابت به هنگام ثبت نام از ولی دانش‌آموز اخذ می‌شود و هزینه‌های سایر موارد کاملاً  اختیاری خواهد بود.

رئیس سازمان مدارس غیردولتی و مشارکت‌های مردمی‌ وزارت آموزش و پرورش سپس به جزئیات الگوی شهریه مدارس غیردولتی اشاره کرد و گفت: امسال این الگو براساس محاسبه هزینه تمام شده و برنامه آموزشی و پرورشی ارائه شده از سوی مدارس تعیین شده است.

وی تفکیک فعالیت‌ها، خدمات و شفافیت در هزینه‌ها را مهمترین ویژگی‌های الگوی یاد شده خواند و گفت: میزان شهریه‌ها با توجه به برنامه هفتگی، امکانات، فضای فیزیکی و سایر شاخص‌های که مدارس برخوردارند محاسبه وتعیین شده است. براین اساس پرداخت شهریه ثابت از سوی ولی دانش‌آموزان الزامی‌است اما فعالیت‌های فوق برنامه کاملاً اختیاری است.

 وی در همین راستا از راه‌اندازی سامانه شهریه توسط وزارت آموزش و پرورش خبر داد و گفت: در این سامانه وضعیت شهریه‌های ثابت و اختیاری مشخص شده و قابل رصد در کل کشور است. ضمن این که اولیای محترم می‌توانند با نصب نرم‌افزار شهریه ازمیزان دریافت شهریه‌ها اطلاع یابند و در صورت تخلف موضوع را گزارش دهند تا با مدرسه ای که پای بند مقررات نبوده است برخورد قانونی شود.

 وی در ادامه به بحث ساماندهی مراکز آموزش پرداخت و گفت:  برای ساماندهی مراکز آموزشی و شناسنامه‌دار کردن مراکزآموزش علاوه بر اقدامات اولیه  سامانه‌ای را راه اندازی کردیم که تا کنون   ۱۲ هزار مؤسسه اطلاعاتشان را  در آن وارد  کرده‌اند.

وی از فعال شدن 10 سامانه در حوزه آموزش و پرورش خبر داد و گفت: این سامانه‌ها  در تسهیل فرایندها و اطلاع رسانی نقش بسیار مؤثری خواهند داشت.

وی در ادامه و در پاسخ به سؤال یکی از خبرنگاران درباره سرانجام طرح خرید خدمات آموزشی با توجه به انتقادات وارد به این طرح از سوی نمایندگان مجلس و طرح شکایت به دیوان محاسبات مبنی بر توقف مدارس خرید خدمات هم گفت:  خرید خدمات آموزشی مبنای قانونی دارد و مستند به اسناد فرادستی است.

رئیس سازمان مدارس و مراکز آموزشی غیر دولتی وزارت آموزش و پرورش در خاتمه به بحث معوقات و بیمه خرید خدمتی‌ها اشاره کرد و گفت: طی دو سه ماه اخیر بخشی از معوقات خرید خدمتی‌ها پرداخت شده  ضمن این که در بودجه 97 ردیف بودجه ای برای خرید خدمات پیش بینی شده  که حدود 300 میلیارد است که اگر تخصیص یابد مشکلی  برای سال آینده نیز مشکلی در پرداخت حقوق معلمان خرید خدمت نخواهیم داشت ضمن این که  پیگیریم تا تمام معوقات سال گذشته  معلمان را تا پایان خرداد  امسال  پرداخت کنیم. درباره بیمه خرید خدمتی‌ها نیز به این نکته اشاره کنم تا الان مؤسسان مراکز آموزشی غیر دولتی به تعهد خود جهت بیمه کردن معلمان عمل کرده اند اما دولت به تعهدش در این زمینه اقدام نکرده است. البته در بودجه اتمسال دولت 30 میلیارد تومان پیش بینی کرده است که اگرچه کم است اما گامی‌به جلو محسوب می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.