قدس آنلاین-محمد رضایی: به دلیل بروکراسی پیچیده و وثیقه ای مورد مطالبه بانکی روستاییان نمی توانند از اعتبارات اشتغالزایی استفاده کنند.

درمناطق مرزی خراسان رضوی بیکاری بیداد میکند/روستاییان محروم از اعتبارات اشتغالزایی/اراده ای برای ایجاد شغل درروستاها وجودندارد

به گزارش قدس آنلاین؛ دکتر جلیل رحیمی جهان‌آبادی، نماینده مردم تربت‌جام، تایباد و باخرز با اعلام این مطلب به خبرنگار قدس آنلاین گفت: دراین  منطقه مرزی  آمار بیکاری فوق العاده بالاست بنا براین باید دولت برای ایجاد اشتغال جوانان بصورت جهادی  وارد عمل شود.

وی می افزاید: شاخص اشتغالزایی وضعیت خوبی ندارد و علی رغم مصوبه مجلس و دولت و اختصاص خط اعتباری ویژه از صندوق توسعه ملی برای وام اشتغال روستایی این عزیزان به دلیل نبود شفافیت و پیچیدگی بروکراسی اداری نمی توانند از این اعتبارات ارزان استفاده کنند .

برای ایجاد شغل مناسب و افزایش درآمد روستاییان تلاش ویژه و منحصر به فردی انجام شد که بر مبنای آن از سال ۹۳ تا ۹۴ به روستاییان و ساکنان مناطق محروم و مرزی و عشایری که شرکت‌های تعاونی تاسیس می کردند، برای اولین بار وام‌هایی با کارمزد صفر درصد اعطا شدو هم اکنون این کار بصورت پرداخت وام اشتغال روستایی ادامه یافته است اما جامعه هدف آنچنان که باید و شاید از مزایای آن برخوردار نبوده اند.

رئیس کمیته بین الملل کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس در باره مشکلات وام اشتغالزایی مناطق روستایی می گوید: فکر می کنم اراده ای برای دادن شایسته وام به روستاییان وجود نداردزیرا مقررات و سامانه پرداخت وام و نوع خدمت رسانی در فرآیند پرداخت وام از شفافیت لازم برخوردار نیست.

وی می افزاید: وام برای اشتغال از نوع خدمات کشاورزی ویا صنعتی است که باید متولیان این خدمات با مردم همراه باشند اما وزارتخانه های و صنعت، معدن وتجارت  و جهاد کشاورزی آنطور که باید وظایفشان را انجام نمی دهند. از سوی دیگر در باره نحوه دریافت و نوع وامها نیز اطلاع رسانی نمی شودبرای همین کشاورزان نتوانسته اند برای حل مشکلاتشان از این نوع تسهیلات استفاده نمایند.

به گفته رحیمی جهان‌آبادی، در مناطق روستایی در بحث اشتغال از طریق مجوزهای صنعتی در حوزه انتخابیه ام اصولا رشدی نداشته ایم وعلی رغم مصوبه مجلس و دولت و ایجاد خط اعتباری توسعه ملی وام پرداخت نشده و مدیرکل سازمان صنعت، معدن وتجارت  استان خراسان رضوی دراین باره ضعیف عمل کرده است.

به گزارش قدس آنلاین؛ نماینده مردم تربت‌جام، تایباد و باخرزدر باره دلیل تداوم مهاجرت از روستاها به مناطق شهری با وجود برخی اقدامات برای توسعه روستاها می گوید: فقدان شغل مناسب و درآمد ناکافی دلیل اصلی تداوم مهاجرت از روستاها به مناطق شهری و افزایش حاشیه نشینی است وباید دولت با امیدوار کردن مردم به زندگی در روستاها به مقابله با پدیده های حاشیه نشینی برود.

این نماینده مردم در مجلس دهم درادامه با ذکر چند نمونه از کار خانه های صنعتی، معدنی و لبنیاتی و تعطیلی این واحدها می گوید: اعتبارات برای تکمیل این صنایع اختصاص نیافته  یا به دلیل نداشتن نقدینگی و سرمایه در گردش از فرآیند اشتغالزایی و کار آفرینی خارج شده اند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.