همدان- مدیر کل منابع طبیعی وآبخیز داری استان همدان گفت:۵۰ هزار هکتار از اراضی در سال گذشته رفع تداخل شدند.

۵۰هزارهکتار از اراضی استان رفع تداخل شدند
به گزارش خبرنگار قدس آنلاین،اسفندیار خزایی در جمع خبرنگاران اظهار کرد: یکی از موضوعات مهم در توسعه پایدار، حفظ سرزمین است که شامل آب، خاک و هوا می‌شود و چنانچه این ۳ آیتم دچار انحراف از وضعیت عادی شوند کشور دچار بحران خواهد شد. 
وی افزود: حفظ سرزمین از پیچیده ترین مسائل روز است و در واقع، ممانعت از هدررفت آب و خاک توأم با بهره برداری درست و تولید غذا در این موضوع نقش دارد. 
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان همدان بیان کرد: کشور ایران در اقلیم خشک و نیمه خشک با جمعیت موجود نیازمند بهره برداری شایسته از عرصه‌ها برای تولید غذاست بنابراین باید با کمترین استحصال آب بیشترین ماده خشک را تولید کنیم و لازمه آن حفظ حوزه‌های آب خیز است. 
وی ادامه داد: جایگاه منابع طبیعی در این روند این است که باید در نخستین قدم از عرصه‌های ملی به عنوان بستر حیات  حفاظت کند.
خزایی ارتقای ضریب حفاظتی و تثبیت مالکیت را از زیربناهای موضوع حفاظت دانست و گفت: همزمان با تهیه کاداستر، رفع تداخلات را در جهاد کشاورزی مدنظر داریم و  بخشی از عرصه‌ها که محافظت نمی‌شوند عرصه‌های اختلافی هستند.
وی اضافه کرد: تشخیص پلاک‌ها شامل چندنمونه از چند اداره مختلف است به همین دلیل رفع تداخلات مشکل بوده که در تهیه کاداستر به سمتی حرکت کردیم که نخست رفع تداخل انجام شود و بعد تعیین تکلیف اراضی صورت گیرد که سال گذشته ۵۰ هزار هکتار از این اراضی در رفع تداخل انجام شد. 
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان همدان بیان کرد: در هر هکتار زمین زراعی ۵۲۰ متر مکعب تولید آب انجام می‌شود و نفوذ آب مدنظر قرار دارد و بیشترین کاری که در حفاظت آبخیزداری انجام می‌دهیم حفاظت خاک است. 
وی اعلام کرد: مقام معظم رهبری از منبع صندوق توسعه ملی اعتباری را برای حفاظت آب منظور کرده‌اند که  ۶۰۰ هزار هکتار مطالعه شده و آماده عملیات است، تیم‌های تخصصی تجهیز شده‌اند تا با حصول اعتبارات، موضوع مزبور پیگیری و عملیاتی شود. 
خزایی تصریح کرد: خوشبختانه نفوذ خوبی در سطوح زیرزمینی در بارش‌های اردیبهشت داشته‌ایم و چندگانگی قانون از قبل وجود داشت و در تمام قوانین که مصوب شد جنگل و مرتع مصوب شد و ملی اعلام شدند. 
وی ادامه داد:در رفع موانع تولید اشاره شده چون مبنای اجرای مقررات، اصل است باید در راستای زمان خود کار انجام دهیم و عکس‌های هوایی دهه ۴۰ وجود دارد و در ماده ۵۴ هم اشاره به عکس شده است البته مسأله پیچیده تر است و گاه مراتع را هم در این موضوع داریم. 
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان همدان با اشاره به اینکه در آبخیزداری، مبنای واحدهای کاری ما حوزه‌های آبخیز هستند که از ارتفاعات آغاز و به پایین منتهی می‌شوند،عنوان کرد:  در حال حاضر ۱۲ طرح با سطح ۱۵ هزار هکتار در سطح کل استان که یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان اعتبار استانی و دو برابر آن در دست اجرا است. 
وی تاکید کرد: فرسایش هرگز به صفر نمی‌رسد اما فرسایشی که باعث قهقرا در خاک می‌شود را نباید داشته باشیم و نیازمند مدیریت است. 
خزایی گفت: یکی از برنامه‌های خوبی که انجام می‌شود اراضی شیبدار است و با کمک باغداری آب بین سلولی در اراضی دیم با گونه‌های چندمنظوره کشت می‌کنیم که حدود ۹۰۰ هزار هکتار از اراضی استان ۶۰۰ هزار هکتار دارای مطالعه شده‌اند و از قبل تاکنون حدود ۱۰۰ هزار هکتار اجرا شده است.
وی بیان کرد: بارش‌های پراکنده و ناچیز قبل، طبیعت و گیاهانی را که سازگاری یافته‌اند با کمترین بارش‌ها می‌توانند نسل خود را نجات دهند و بارش‌های اخیر موجب پربار و زیباتر شدن پوشش گیاهی در بخش مرتع شده البته بخشی از این پوشش چرای دام نمی‌شوند و در فصل گرما حریق زایی بالایی دارند. 
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان همدان اضافه کرد: سال ۹۶ نسبت به ۹۵ کار ویژه‌ای شد و سال ۹۶ با کنترل و برنامه ریزی، آتش سوزی از ۴۸۷ هکتار به ۷۷ هکتار رساندیم اگرچه کار برای ما سخت شد.
وی با بیان اینکه در راستای اقتصاد مقاومتی ۴برنامه راهبردی داریم که همه برای حفظ آب و خاک هستند، گفت: صیانت از جنگل‌ها که ۴۲ هزار هکتار از جنگل‌ها را درگیر می‌کند، مراتع، که تقویم کوچ را از ۱۵ اردیبهشت با دقت پیگیری و رعایت کردیم و سال خوبی در تنظیم کوچ داشتیم، آبخیزداری و بیابان که در استان همدان ۶۵ هزار هکتار در شرف بیابانی شدن است و کانون‌هایی در استان شناسایی و حدود ۲۰ هزار هکتار مطالعه شده که چنانچه برنامه‌های راهبردی طی برنامه‌ای ۵ ساله اجرا شوند از گسترش کانون‌ها ممانعت خواهد شد. 
خزایی در پایان گفت: ۱۰۰ هکتار در سال جاری گونه‌های حفاظت خاک و چرای دامی را اجرا خواهیم کرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.