قدس آنلاین- تکتم بهاردوست:انگار دردسرهای مرغداران تمامی ندارد، چرا که طی یک ماه اخیر قیمت مرغ دستخوش تحولاتی شده که صنعت پرورش طیور را به شدت متضرر کرده است

دم خروس مافیای مرغ مشهد مقابل چشم مسوولان /سند خانه مرغدارها گروی مافیای جوجه و دان است/مرغ درمشهدبه قیمت ضرر مرغدار گران نشد

این در حالیکه است که رییس اتحادیه مرغداران مرغ گوشتی خراسان رضوی در گفت‌وگوی اختصاصی با قدس آنلاین اعلام کرد که قیمت مرغ در مشهد مناسب بوده وبازار از تولید آن اشباع شده است و تعطیلی احتمالی مرغداری‌ها در آینده از جای دیگری آب می‌خورد. گفتگوی ما با دکتر محمد مظفری را بخوانید:

*در حال حاضرمرغداری‌های خراسان به لحاظ تولید و ارائه به بازار در چه وضعیتی قراردارند؟

**مرغداری‌های استان خراسان در اردیبهشت ماه ۶ میلیون و ششصد هزار جوجه ریزی داشته‌اند این را از این بابت گفتم که بدانید به لحاظ تولید هیچ جای نگرانی وجود ندارد و هیچ کمبودی در بازار مرغ وجود ندارد. شاهد این مدعا هم این است که در حال حاضر قیمت مرغ زنده و گوشت مرغ به لحاظ قیمتی در وضعیت خوبی قرار دارد و افزایش قیمتی در این خصوص نخواهیم داشت.

در تهران هم اگر اعتراض هست به خاطر پایین بودن قیمت مرغ است که آنهم به خاطر مرکزیت تهران است چون از همه شهرها مرغ سرریز مرغ وارد تهران می‌شود. این را گفتم که بدانید به لحاظ تقاضا با هیج مشکلی مواجه نیستیم. حتی الان این قضیه تولید دارد کنترل می شود تا اینکه مرغدارها بیش از این متضرر نشوند.

ولی به لحاظ تولید کننده ما با افزایش قیمت مواجه‌ایم چون نمونه‌اش این که نهاده‌ها الان افزایش قیمت داشته است نهایتا مرغداری هابرای جوجه ریزیهایشان دچار نگرانی هستند که با این نهاده چگونه بتوانند خرید بکنند و پروش مرغ داشته باشند به همین دلیل است که الان قیمت جوجه یکروزه کاهش پیدا کرده است به خاطر اینکه مرغدارها خیلی از این قضیه استقبال نمی‌کنند.

در حالیکه مرغدارها قبلا بیشتر از مجوزشان جوجه ریزی می‌کردند و سعیشان بر این بود که سهم بازار بهتری را داشته باشند. ولی با اتفاقاتی که افتاده اندازه سهمیه مجوزشان جوجه ریزی می‌کنند.

الان تولید تعطیل نشده و ما کاهشی هم در تولید نخواهیم داشت منتها جلو افزایش تولیدات گرفته شده است. در کل باید بگویم الان مرغدار ما دارد زیان می‌دهد و تعداد زیادی از مرغداری‌های ما ورشکست شده‌اند.

**چرا؟

**من بارها به این دلیل اشاره کرده‌ام که یکسری دفاتر ایجاد شده است که خارج از اینکه تعاونی باشند این‌ها افرادی هستند که جوجه و دان را به مرغدار میدهند و پولش را به صورت مدت دار از مرغدار می‌گیرند که هم روی قیمت جوجه عددی را محاسبه می‌کنند هم روی قیمت دان و حتی ماهانه هم بین سه تا چهاردرصد کارمزد پول حساب می‌کنند و الان عملا دارند کار ربوی انجام می‌دهند بدون اینکه ردی از خودشان برجای بگذارند که مثلا  دارایی بخواهد از آنها مالیاتی بگیرد .

 نتیجه اینکه مرغدرا هر چه تلاش می‌کندنمی تواند حداقل بهره پول آن‌ها را بپردازد اینجاست که مرغدار دارد ضرر می‌کند. چون حتی سند منزل این مرغدارها بابت این قضیه گرو گفته می‌شود تا ضرری متوجه این دفاتر نشود.

*این دفاتر از تامین اعتبار می‌شوند؟ آیا این‌ها وارد کننده هستند؟

**نه. اینها کسانی هستند که سرمایه‌ای دارند و از وارد کنندگان نهاده‌ها هستند و به  نهاده را به نسیه می‌دهند و سه چهاردرصد هم روی مبلغ می‌کشند. اینها از وارد کننده‌ها به صورت نقدی می‌خرند و نسیه به مرغدارها می‌فروشند و چک مدت دار می‌گیرند.

*چگونه می‌شود از فعالیت این دفاتر جلوگیری کرد؟

**من طرحی ارائه داده‌ام آنهم این که با توجه به اینکه شرکت پشتیبانی قیمت هر مرغ منجمد را در هر کیلو هزار تومان افزایش داده است من پیشنهادم این بود که  شرکت پشتیبانی به جای اینکه بیاید مرغ مرغدار را قرار داد ببندد و تحویل بگیرد، بیاید ابتدا با اتحادیه‌ها وتعاونی‌ها به میزان گوشتی که نیاز دارد قرارداد ببندد.اتحادیه با مرغدار قرارداد ببنندد و پول نهاده‌ای که می‌خواهد در اخر بابت گوشت مرغ بگیردهمان اول به او بدهند. که مرغدار به بازارهای ربوی کشیده نشود و نهاده‌اش به دستش برسد و جوجه ریزی‌اش را انجام بدهد و بعد هم شرکت پشتیبانی گوشتش را تحویل بگیرد که اگر این کار را بکند هم به تولید و هم استاندارسازی تولید کمک کرده‌ایم درغیر اینصورت این دور باطل تکرار می‌شود و هم مرغدار زیان می‌بیند و هم تولید دچار مشکل می‌شود.

*از این دفاتر نمونه‌های هم دارید که علنی فعالیت می‌کنند؟

**بله نمونه‌اش این که در سبزوار دو تعاونی مرغداران گوشتی دارد در مقابلش حداقل بیش از بیست دفتر هستند که دارند در این زمینه فعالیت می‌کنند.

*گفتید سر ریز تولید مرغ گوشتی وارد جایی مثل تهران می شود. این قضیه چه تبعاتی می تواند داشته باشد؟

**اینکه بازار عرضه و تقاضا را بهم می ریزد این قضیه باعث می شود که ما بین شهرستان های مختلف اختلاف قیمتی بوجود بیاید،  نمونه اش مازندان که باید با اینها برخورد شود.

نتیجه اینکه ممکن است که در این بین برخی مرغداری ها تعطیل شود ولی این به این معنا نیست که تولید مورد نیاز کشور آسیب می بیند. همه مرغداری ها که تعطیل نمی شود ولی اگر به همین شکل پیش برود کم کم این اتفاق برای همه می افتد و باعث اعتراض همه می شود.

الان دولت دارد به نهاده یارانه می دهد ولی عملا کنترلی بر روی واردات نهاده ندارد این است که نهاده وارد بازار می شود و قیمتش رها می شود و پای واسطه این میان باز می شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.