قدس انلاین : ناظر گمرکات خراسان رضوی گفت: براساس میزان صادرات و واردات کالا در گمرکات و بازارچه های مرزی، مبادلات تجاری این استان طی ۲ ماه امسال نسبت به مدت مشابه پارسال افزایش داشته است.

امید جهانخواه روز شنبه افزود: میزان صادرات کالا از گمرکات و بازارچه های مرزی خراسان رضوی طی ۲ ماه امسال ۴۷۲ هزار تن به ارزش ۳۴۵ میلیون دلار بود که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل از نظر وزن ۳۰ درصد و از نظر ارزش ۳۵ درصد افزایش داشت.

وی اظهار کرد: از کل ارزش صادرات غیرنفتی در ۲ ماه امسال یک میلیون و ۵۲۳ هزار دلار از محل تجارت چمدانی و ۱۹ میلیون و ۹۰۷ هزار دلار از محل بازارچه های مرزی باجگیران و دوغارون بوده است.
وی گفت: عمده اقلام صادراتی از گمرکات و بازارچه های مرزی خراسان رضوی طی ۲ ماه امسال زعفران، کف پوش منگوله بافت و سیب بود که به کشورهای افغانستان، ترکمنستان، عراق و امارات متحده عربی صادر شد.
جهانخواه افزود: در این مدت میزان واردات کالا از گمرکات و بازارچه های مرزی خراسان رضوی ۶۹ هزار تن به ارزش ۷۵ میلیون و ۸۰۰ هزار دلار بود که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل از نظر وزن ۳۰ درصد و از نظر ارزش ۳۶ درصد افزایش داشت.
وی اظهار کرد: عمده اقلام وارداتی به گمرکات و بازارچه های مرزی استان در ۲ ماه امسال شامل پنبه، واگن های روباز با دیواره های جدانشدنی، برنج و دانه های کلزا بود که از کشورهای ترکیه، فدراسیون روسیه، امارات متحده عربی و ازبکستان وارد شد.
وی گفت: با توجه به مقایسه ارقام صادرات و واردات کالا، تراز بازرگانی خارجی گمرکات خراسان رضوی طی ۲ ماه امسال مثبت و معادل ۲۷۸ میلیون دلار است.
خراسان رضوی پنج گمرک در لطف آباد، سرخس، باجگیران، دوغارون و مشهد و ۲ بازارچه مرزی در تایباد در مرز افغانستان و باجگیران در مرز ترکمنستان دارد.
کشورهای هدف صادراتی خراسان رضوی به ترتیب افغانستان، ترکمنستان، تاجیکستان و کشورهای آسیای میانه است و مواد غذایی و زعفران عمده ترین کالای صادراتی این استان را تشکیل می دهد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.