ایلام- «آب مایه حیات است و باید قدر آن را بدانیم» هرچند این جمله، جمله ای کلیشه ای است، اما براستی که حیات نه فقط انسان ها، بلکه همه جانداران به آن وابسته است، وابستگی صد درصدی!

تابستان گرم و بحران جدی کم آبی

قدس آنلاین گروه استان ها وحید صدر: در یک دهه اخیر، ایران و بالطبع آن استان ایلام با چالش آبی مواجه شده، چالشی که ایجاد آن ناشی از کمبود بارش ها بوده، کاهش شدید نزولات جوی خصوصاً بارش برف، منابع آبی زیرزمینی را به شدت تحت تأثیرقرار داده و این بحران در روستاها نمود بیشتری یافته و احتمال وقوع «جنگ آب» را محتمل کرده است.

زمستان خشک و گرم ۹۶، آه از نهاد مردم استان ایلام بلند کرد، زمستانی که کمترین میزان بارش را به ثبت رساند، زمستانی بدون برف و باران، اما بارش های بهاری از اواخر فروردین تا اواخر اردیبهشت، آمار میزان بارش در فصل زراعی جاری را تغییر داد، اما با این حال وضعیت آب در ایلام کماکان نگران کننده است.

 بارش های بهاری به جای زمستان

مدیرکل هواشناسی استان ایلام با بیان اینکه امسال پاییز و زمستانی خشک و کم بارش را تجربه کردیم، می گوید: در روزهای آخر بهمن و اوایل اسفند بارش ها بهبود یافت.

یوسف شیخ الملوکی با اشاره به اینکه در سال زراعی جاری (از مهر ۹۶ تا پایان اردیبهشت ۹۷) به طور میانگین ۴۸۲ میلیمتر بارندگی در استان به ثبت رسیده است، اظهار می دارد: این در حالی است که در سال زراعی ماقبل آن، ۴۰۳ میلیمتر بارندگی به ثبت رسیده است.

وی به افزایش ۲۰ درصدی میزان بارندگی های سال زراعی جاری نسبت به سال ماقبل آن اشاره می کند و می افزاید: این در حالی است که میزان بارندگی ها در سال زراعی جاری نسبت به بلند مدت، تنها ۳ درصد افزایش داشته است.

 منابع آب زیرزمینی افزایش نیافته است

سرپرست شرکت آب منطقه ای استان ایلام با بیان اینکه بارندگی های بهاری، تأثیر چندانی بر منابع آب زیرزمینی نداشته است، می گوید: این بارندگی ها موجب افزایش آب های سطحی گردیده و ذخایر سه سد دویرج دهلران، کنگیر ایوان و چم گردلان ملکشاهی را افزایش داده و در دیگر نقاط استان، آب های سطحی از استان بدون استفاده و بهره برداری خارج می شود.

علی پوراحمد با اشاره به اینکه بیشترین مصرف آب در بخش کشاورزی صورت می گیرد، اظهار می دارد: با تصمیم مسئولان وزارت خانه های کشاورزی و نیرو، امسال کاشت محصولاتی همچون برنج چه با آب چاه و چه با آب سطحی ممنوع اعلام شده و کشاورزان از کشت محصولات پر مصرف آبی، خودداری کنند.

 فقط صرفه جویی

سرپرست شرکت آب منطقه ای استان ایلام صرفه جویی را تنها راه عبور از بحران کم آبی در استان و کشور عنوان و تصریح می کند: ذخیره منابع آب های زیرزمینی که برای زندگی بشر حیاتی است، با بارش های بهاری و رگباری تجدید نخواهد شد.

علی پوراحمد با اشاره به مشکل تأمین آب آشامیدنی در روستاهای استان، ادامه می دهد: برای رفع این مشکل در تمامی شهرها و روستاهای استان، متناسب با منابع مالی، برنامه مدون طراحی شده و گام به گام اجرا خواهد شد.

وی به تدوین طرح جامع تأمین آب شرب صنایع استان در دراز مدت اشاره می کند و اظهار می دارد: علاوه بر این برای کنترل ذخایر زیرزمینی، در دشت های مهران، دهلران و دشت عباس محدودیت برداشت همچون سال گذشته اتخاذ شده، هر چند در دیگر نقاط استان، محدودیت خاصی برای برداشت منابع آبی اتخاذ نشده است.

حفر چاه برای تأمین آب!

سرپرست آب و فاضلاب استان ایلام نیز درباره وضعیت آب استان در تابستان پیش رو، می گوید: بارش های بهاری، باعث خنکی هوا و تأخیر در گرما شده، اما میزان آب، خصوصا در منابع زیرزمینی تغییری ایجاد نکرده است.

افشین مظاهری با بیان اینکه حفر چند حلقه چاه در اطراف شهر ایلام برای تأمین آب شرب مرکز استان انجام شده است، اظهار می دارد: در دیگر نقاط شهری استان، همچون ملکشاهی که با شوری آب مواجه شده، با استفاده از دستگاه آب شیرین کن بعنوان پروژه کوتاه مدت، در صدد رفع مشکلات این شهر هستیم و در آینده ای نزدیک آب شرب شهر ملکشاهی، از سد چم گردلان تأمین خواهد شد.

وی به شروع فصل گرم سال و مشکلات تأمین و مصرف آب، اشاره می کند و می افزاید: از همه مردم می خواهیم که با مصرف بهینه و صرفه جویی در مصرف آب، با متولیان امر همکاری داشته تا تابستان را بدون قطعی آب سپری کنیم.

احداث سایبان کولر؛ خنکی و کاهش مصرف آب

سرپرست آبفاش استان ایلام به مصرف آب در کولرهای آبی اشاره می کند و ادامه می دهد: مصرف آب در کولرهای آبی زیاد بوده و احداث سایبان برای افزایش راندمان، خنکی و کاهش مصرف آب در این وسایل سرمایشی، ضروری است.

افشین مظاهری کاهش تبخیر و صرفه جویی در مصرف آب و برق را از دیگر مزایای احداث سایبان برای کولرهای آبی عنوان می کند و می گوید: برای گذران تابستان و کاهش اثرات گرما، مشترکین بایستی صرفه جویی در مصرف آب را در دستور کار خود قرار دهند.

وی با تأکید بر لزوم همکاری آحاد مردم در گزارش شکستگی لوله های آب در سطح شهرها، بیان می دارد: تلفن ۱۲۲ این شرکت آماده دریافت گزارش شکستگی و خرابی در خطوط انتقال آب است و اکیپ های حوادث و تعمیرات نیز در اسرع وقت اقدام به رفع شکستگی و خرابی آن خواهند کرد.

 آبرسانی سیار به ۸۰ روستای ایلام

مدیرعامل آب و فاضلاب روستایی استان ایلام نیز در این باره می گوید: این دستگاه اجرایی در فصل تابستان، به ۸۰ روستای استان به صورت سیار آبرسانی می کند.

نوراله تیموری با اشاره به ۵۵۶ روستای استان با جمعیتی بالغ بر ۱۶۹ هزار نفر و تأمین آب آشامیدنی و بهداشتی آنان، اظهار می دارد: در سال گذشته ۲۵ میلیارد ریال برای آبرسانی سیار به روستاهای استان ایلام هزینه شده است.

وی به برنامه این شرکت برای گسترش تأسیسات آبرسانی به روستاهای استان اشاره و تصریح می کند: در برنامه ریزی امسال شرکت، مقرر شده تا با استفاده از اعتبارات ملی و استانی، روستاهای استان به شبکه آبرسانی متصل شده و تعداد روستاهای نیازمند آبرسانی سیار به کمتر از ۴۰ روستا کاهش یابد.

مدیرعامل آبفار استان با درخواست از همه مردم برای صرفه جویی و استفاده بهینه از آب، یادآور می شود: از همه مردم خواهشمندیم که با صرفه جویی در مصرف آب و با پرداخت به موقع آب بها، این شرکت را در ارائه خدمات در جهت افزایش کیفیت آب و نگهداری شبکه یاری کنند.

مصرف بهینه، تنها راه حل گذر از تابستان

چه بخواهیم چه نخواهیم، آب مایه حیات است، زندگی همه جانداران به آن وابسته است و تابستانی گرم در انتظار همه ماست، تابستانی که بلندای گرمای آن در برخی از نقاط استان از ۱۲۰ روز نیز بیشتر خواهد کرد و راهی جز صرفه جویی و مصرف بهینه برای ما باقی نمی ماند.

اما آنچه که به غیر از صرفه جویی در تجدید ذخایر منابع آبی حائز اهمیت است، تغییر الگوی کاشت محصولات پرمصرف کشاورزی است، کشت های بهاره و تابستان با محصولات پر مصرف آبی، همچون هندوانه دیگر برای ایلام توجیه پذیر نیست.

از سوی دیگر اجرای طرح های آبخیزداری در این برهه از زمان که با تغییر فصول و کاهش چشمگیر بارش در فصل پاییز و زمستان همراه هستیم، امری ضروری و اجتناب ناپذیر است تا ضمن حفاظت از خاک و مراتع، زمینه احیای منابع آب زیرزمینی هم فراهم شود و حل این مسائل نیازمند اهتمام مسئولین، برنامه ریزی علمی و مدون و مشارکت مردم است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.