قدس آنلاین- محمود مصدق: سخنگوی سازمان انتقال خون روزه داری را منعی برای اهدای خون ندانست و از مردم خواست تا اهدای خون در ماه مبارک رمضان را به شب‌های قدر موکول نکنند .

اهدای خون را به شب‌های قدر موکول نکنید

بشیر حاجی بیگی در گفتگو با خبرنگار ما  با اشاره به این که   روزه داری  هیچ منعی با اهدای خون ندارد، تصریح کرد: در ماه مبارک رمضان بواسطه کوتاه شدن  فاصله بین افطار تا سحر و طولانی بودن مدت روزه داری میزان مراجعه به مراکز  انتقال خون برای اهدای خون حدود 30 درصد کاهش می‌یابد  که این امر کاملاً طبیعی  است و هرساله اتفاق می‌افتد. البته از سوی دیگر  بسیاری از مردم  به خاطر  یک  سنت حسنه و نذوراتی که در این ماه دارند، مایلند  در شب‌های قدر به مراکز انتقال خون مراجعه و خون اهدا کنند که شاید  بواسطه شلوغی و مراجعه زیاد  افراد به مراکز انتقال خون عده‌ای موفق به اهدای خون  نشوند از این رو از مردم خواهش داریم تا اهدای خون را به شب‌های قدرموکول نکنند و در طول ایام رمضان  به این مراکز بروند و خون  بدهند.

وی با بیان این که حدود 900 بیمارستان و مرکز درمانی در کشور نیازهای خونی وفرآوده‌های خونی خود  را از سازمان انتقال خون ایران دریافت می‌کنند، افزود: این رقم بالایی است بنابراین نیاز به خون  و فرآورده‌های آن روزانه و همیشگی است و مختص به زمان خاصی نیست.

وی حداقل و حداکثر سن جهت اهدای خون را 18 و 60  سال اعلام کرد و گفت: از مراجعه کنندگان به مراکز انتقال خون جت اهدای خون می‌خواهیم که حتما کارت ملی به همراه داشته داشته باشند.

حاجی بیگی میزان ذخایر خون و فراورده‌های خونی  در ایران را مناسب ارزیابی کرد و افزود: شاخص اهدای خون در کشور 27 واحد به ازای یک هزار نفر جمعیت است و از این نظر  ایران  در قاره آسیا جزو 5 کشور برتر است.

وی با اشاره به این که فرهنگ اهدای خون از زمان جنگ تحمیلی در ایران  نهادینه شده است ، تصریح  کرد: مردم ما اهدای خون را به عنوان یک فرهنگ و سنت حسنه پذیرفته‌اند. درواقع  یکی از سازمان‌هایی که مردم  همکاری بسیار خوبی با آن دارند سازمان انتقال خون است. از این رو به میزان مناسب  ذخایر خون در کشوروجود دارد  و از این بابت از مردم تشکر ویژه داریم.

به گفته وی در حال حاضر سالانه حدود 5/2 میلیون نفر به مراکز اهدای خون مراجعه می‌کنند که از این تعداد  2 میلیون و 100 هزار نفر موفق به اهدای خون می‌شوند .

وی در خصوص آخرین وضعیت  اجرای طرح ایجاد مراکز جامع اهدای خون هم گفت: این مراکز در تهران راه اندازی شده است و کم کم در سایر استان‌ها  نیز ایجاد خواهند شد. 

وی  از  معرفی سازمان انتقال خون ایران به عنوان همکار سازمان بهداشت جهانی در زمینه آموزش و |ژوهش سلامت خون طی دو سال اخیر  خبر داد  و گفت: این موفقیت  نشان می‌دهد که  این سازمان در مسیری درست پیش می‌رود. حاجی بیگی  با بیان این که مردم و اهداکنندگان خون اساس و بنیان سازمان انتقال خون هستند، افزود:  از این رو تکریم ارباب رجوع در مراکز اهدای خون به عنوان یک  قانون و  اولویت  مطرح است لذا همواره سعی ما این است که اهداکنندگان خون در مراکز انتقال خون معطل نشوند.  

سخنگوی سازمان انتقال خون ایران در خاتمه ابراز امیدواری کرد تا  روزی برسد که هیچ بیماری روی تخت بیمارستان دغدغه خون و فراورده‌های آن را نداشته باشد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.