قدس آنلاین/ نازلی مروت: مدیرکل ارتباطات علمی- بین‌المللی دانشگاه مذاهب اسلامی گفت: ماه رمضان بهترین فرصت برای همدلی امت اسلام است. حجت الاسلام دکتریحیی جهانگیری سهروردی با بیان اینکه باید به مؤلفه وحدت آفرینی عبادت یک ماهه روزه توجه کرد، افزود: روزه بزرگترین عبادت بین‌المللی مسلمانان است که در یک بازه زمانی یک ماهه این فرصت را به امت اسلام می‌دهد تا برای وحدت و تقریب مذاهب برنامه‌ریزی کنند.

از ظرفیت رمضان در تقریب مذاهب استفاده نکرده‌ایم/ شیعه و سنی مراسم افطاری مشترک برگزار کنند/ «صدقات رمضانیه» راه تحکیم وحدت اسلامی است

این مبلغ بین‌المللی رمضان را بزرگترین جشنواره بین‌المللی مذهبی دانست که توسط خود مسلمانان اداره می‌شود و اظهار کرد: ماه رمضان مردمی‌ترین جشنواره مذهبی است که تشنگی، گرسنگی، افطار و سحری مردم همسان و همراه است و این نشان دهنده این است که اجتماع مسلمین می توانند با تمسک به مشترکات دینی به وحدت دست یابند.

دکتر جهانگیری سهروردی وعده های افطار و سحری مراکزی مانند دانشگاه مذاهب را نمونه کوچکی از تقریب مذاهب در رمضان معرفی کرد و گفت: ماه رمضان ثابت می کند که اگر اختلافات جزیی بین پیروان فرق اسلامی وجود دارد، اما اشتراکات اصلی سبب می‌شود تا وحدت ما روز افزون شود. وی افزود: متأسفانه ما ازظرفیت ماه رمضان در وحدت آفرینی استفاده نکردیم، در حالی که این ماه ظرفیت بی نظیری در رویش وحدت دارد.

استاد مدرسه علمیه انگلیسی زبانان تهران با بیان اینکه راه اندازی افطاری های مشترک شیعه و سنی یکی از راه‌های عملی تقویت وحدت است، گفت: همسایه‌های شیعه و سنی یکدیگر را به افطاری دعوت کنند، ایرادی ندارد که چند نفر زودتر یا دیرتر افطار کنند اما این نشان دهنده این است که ما در عین اختلافات می‌توانیم در کنار هم باشیم زیرا ما در بحث تقریب مذاهب به دنبال حذف تفاوت‌ها نیستیم بلکه درپی حذف اختلافات هستیم.

وی معتقد است که تنوع مذهبی، کلکسیونی از زیبایی های فرهنگی را برای ما رقم زده است. جهانگیری سهروردی به منابع فقهی شیعه و سنی اشاره کرده و گفت: در کتب فقهی شیعه و سنی مشترکات زیادی در بحث روزه داری وجود دارد، بنابراین در موضوع «روزه» هم در بعد نظری و هم عملی به وحدت رسیده‌ایم که نمایش آن نیازمند هنرمندی مسلمانان است. مدیرکل ارتباطات علمی- بین‌المللی دانشگاه مذاهب اسلامی توجه به «فقه مقارن صوم» را اقدام مشترک علمای شیعه و سنی در تقریب دانست و افزود: اگر رویکرد مقارن بین علمای ما تحقق پیدا کند، می‌توان به رویکرد تقریبی عموم مردم امیدوارتر بود.

حجت الاسلام جهانگیری سهرودی اقدامات خیرخواهانه و صدقات رمضانیه را نیز راهی دیگری برای تقریب مذاهب عنوان کرد و گفت: همدلی مردم در ماه رمضان باید بدور از توجه به تفاوت‌های مذهبی باشد تا فرهنگ کمک بدون نگرش مذهبی گسترش پیدا کند. وی تأکید کرد: غفلت از مؤلفه‌های وحدت آفرین زمینه را برای نفوذ و اقدامات دشمن در تفرقه‌افکنی فراهم می‌سازد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.