همدان - رئیس کمیسیون فرهنگی اجتماعی شورای اسلامی شهر همدان بر ضرورت حمایت شهرداری از هنرمندان همدانی تأکید کرد و گفت: ایجاد نشاط اجتماعی در شهر همراه با افزایش مشارکت شهروندان به عنوان یکی از نیازهای اساسی جامعه، از مهمترین رویکردها و سیاست گذاری‌های شورای شهر همدان بوده که نیازمند تغییر رویکرد است.

ضرورت حمایت شهرداری از هنرمندان همدانی

به گزارش قدس آنلاین به نقل از  روابط عمومی شورای اسلامی شهر همدان، رضوان سلماسی در کمیسیون فرهنگی اجتماعی شورا با محوریت بررسی درخواست های انحمن های مردمی با حضور نمایندگان آنها، افزود: تشکل‌های مردمی نقش اثرگذاری در فرآیند فرهنگسازی دارند که با قرار گرفتن آنها در کنار مدیریت شهری، آموزش‌های شهروندی منتج به حصول نتایج مثبت در سطح شهر همدان می‌شود.

وی بر حمایت از فعالیت‌های فرهنگی و هنری در شهر و آثار هنرمندان همدانی، تأکید کرد و اظهار کرد: شهرداری باید از راه های مختلف از جمله خرید آثار هنرمندان و نیز بلیط نمایش‌ها، حمایت ویژه‌ای از هنرمندان شهرمان داشته باشد.

سلماسی در خصوص فعالیتهای مجموعه فرهنگی آله‌طه در شهر همدان، معتقد است: باید مراسم های ملی و مذهبی در سطح و گستره بیشتری در شهر به انجام برسد که در این راستا انتظار میرود از تشکل ها و مشارکت های مردمی بهره برد.

وی با تأکید بر اینکه  سازوکار و برنامه تعریف شده در این مجموعه فرهنگی قابل قدردانی است، ادامه داد: به طور قطع از ظرفیت های اینچنین مجموعه های توانمند در اجرای امور فرهنگی در سطح شهر بهره بیشتری خواهیم برد.

رئیس کمیسیون فرهنگی اجتماعی شورای اسلامی شهر همدان با قدردانی از موسسه آله‌طه به منظور ارائه آموزش‌های شهروندی در برنامه‌های خود، عنوان کرد: مبحث ترویج فرهنگ شهرنشینی و اصول شهروندی یکی از محورهای تعریف شده در این مجموعه فرهنگی است که مورد توجه مدیریت شهری همدان بوده و خواهد بود که هدف هم بر این است تا این اصول از تریبون هایی اعلام شود که توسط خود مردم مدیریت میشوند.

وی در ادامه با اشاره به درخواست‌های این موسسه افزود: شهرداری همدان باید از موسسات فرهنگی مردمی و موفقی به مانند آله‌طه نهایت حمایت را داشته باشد و از ظرفیت‌های مردمی این مجموعه‌ها در پیشبرد اهداف فرهنگی و اجتماعی خود بهره ببرد.

سلماسی گفت: هرچه بیشتر از ظرفیتهای مردمی بهره مند شویم، موفق تر خواهیم بود که با توجه به ابلاغ سیاستهای شورا، سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری همدان هم برای بهره‌گیری از مشارکت مردمی و اجتماعی، رویکرد مناسبی دارد که به صورت جدی پیگیری می‌شود.

وی همچنین در خصوص درخواست انجمن پویندگان مهر هم بیان کرد: این مجموعه خیر با حمایت افراد نیکوکار به کمک به خانواده های بی‌سرپرست و بدسرپرست نیازمند شتافته است که به طور قطع در زمینه دریافت مجوز برای راه‌اندازی کارگاه های کارآفرینی این مجموعه بر اساس ضوابط و سازوکار موجود پیگیری خواهیم کرد.

رئیس کمیسیون نظارت حقوقی و امور اداری شورای اسلامی شهر همدان هم در این کمیسیون گفت: حمایت از حداکثر ظرفیت تشکل‌های مردمی که بی‌منت و ادعا برای ایجاد اوقات فراغت سالم برای شهروندان قدم برداشته اند، امری ضروری است.

سید مسعود عسگریان ادامه داد: یکی از بارزترین مصادیق بارز به کارگیری بخش خصوصی در ایجاد نشاط اجتماعی، مجموعه فرهنگی آله‌طه است.

به گفته وی، تصورم بر این بود که در چند سال گذشته با حمایت‌های بهتر، شعبه‌های متعدد این مجموعه فرهنگی در چندین نقطه از شهر شکل گرفته باشد که اینگونه نیست.

عسگریان با بیان اینکه مجموعه فرهنگی آله‌طه برنامه های متنوعی را در مقاطع مختلف به عرصه اجرا گذاشته‌اند، اظهار کرد: تمامی شهروندان با رغبت در این برنامه ها شرکت میکنند، زیرا علاوه بر ایجاد نشاط اجتماعی با حداقل امکانات، حداکثر محتواسازی را به نمایش می‌گذارند.

وی با تأکید بر اینکه این مجموعه فرهنگی باید تقویت شود، افزود: مجموعه آله طه نباید به اجرای یک برنامه در سطح شهر بسنده کند، بلکه در چند نقطه از شهر به صورت همزمان به اجرای برنامه هایشان بپردازند.

عضو شورای اسلامی شهر همدان در ادامه با اشاره به اینکه مخاطب مجموعه فرهنگی آله طه هستم، ابراز امیدواری کرد از تمامی ظرفیت های موجود در گروه‌های مردمی فعال بهره‌مند شویم.

 اکبر کاوسی‌امید افزود: به همه گروه‌ها در عرصه فرهنگ و هنر و دین و مذهب بنا به سیاستهای شورا با هدف رشد و ارتقای فرهنگ جامعه و هر آنچه در توان مدیریت شهری باشد، کمک خواهیم داد.

وی همچنین با تأکید بر اینکه مدیریت شهری متولی همه مباحث موجود در شهر نیست، گفت: هم افزایی مسئولان متولی و قرار گرفتن بضاعت فرهنگ و ارشاد در کنار بضاعت شهرداری برای ارتقای وضعیت فرهنگ شهر و پویایی هر چه بیشتر انجمن‌های فرهنگی و هنری ضروری است.

 کاوسی‌امید بیان کرد: انتظار می‌رود هر آنچه (تعداد مهم نیست) وعده داده می‌شود، عملیاتی شود و مسئولان امر پاسخگو باشند.

سرپرست سازمان فرهنگی اجتماعی و ورزشی شهرداری همدان همچنین با اشاره به بخشی از فعالیتهای مجموعه فرهنگی آله‌طه، گفت: عملکرد مناسب آنها با تمام ناملایمات موجود در مدیریت شهری همراه بود که همچنان ارتباط ماندگار را شکل داده است.

حسن محمدی افزود: با توجه به اینکه حمایت از مجموعه‌های فرهنگی یکی از سیاستگذاری های اصلی شورای شهر بوده و از طرفی مجموعه فرهنگی آلهطه هم موفق و صادقانه عمل کرده است، تقاضا داریم با نظر مثبت، درخواستهای آنها اعمال شود تا با بهره گیری از تمام توان آنها، مشکلات مجموعه آنها را هم برطرف کنیم.

وی در ادامه با توجه به اینکه دنیا به دهکده جهانی تبدیل شده است، اظهار کرد: باید بپذیریم که تمام امور فرهنگی و اجتماعی در کشورهای پیشرفته دنیا در اختیار شهرداری هاست که این مهم در اینجا تعمیم داده میشود، اما با خلأهای قانونی مواجه هستیم.

بنیامین یاری، نماینده مجموعه فرهنگی آله طه با سطح بخشی از فعالیت ها و رویکردهای این مجموعه گفت: این نهاد مردمی نقش جدی برای ارتقای سرمایه های معنوی و مذهبی در جامعه ایفا می کند تا سرمایه های فرهنگی از هر حیث مورد توجه مردم و مسئولان قرار گیرد.

وی، سرمایه های فرهنگی را به معنای واقعی قدرتمندترین عامل اجتماعی برشمرد و افزود: توجه مدیران شهری در این زمینه مورد انتظار است.

یاری همچنین سالم سازی فضای فرهنگی و رشد فضایل اخلاقی، مبارزه با تهاجم فرهنگی، ترویج فرهنگ شهرنشینی و اصول شهروندی، نقش‌آفرینی در راستای توسعه فرهنگ عمومی (کتابخوانی و...)، شناسایی و توانمندسازی منابع انسانی، کمک به شکوفایی استعداد کودکان و نوجوانان، ارتقای سرمایه های فرهنگی و معنوی و تلاش در راستای تبادلات فرهنگی برون استانی و شهری را از جمله چارچوب هایی تعریف شده این مجموعه اعلام کرد.

وی با تأکید بر اینکه رویکرد فعالیتهای این مجموعه، فرهنگی و مذهبی است، اظهار کرد: مبنای تصمیم گیری های این مجموعه به شیوه شورایی است.

مسئول مجموعه فرهنگی آله طه هم باید بر روی اجرا تمرکز کنیم نه جذب منابع، گفت: با توجه به پویایی بیشتر این مجموعه و افزایش تعداد مخاطبان آن، نیازمند یاری رسانی هستیم که می طلبد سازمان فرهنگی اجتماعی شهرداری و شورای شهر بیش از گذشته در زمینه فرهنگسازی در جامعه و حمایت از تشکیل های مردم ورود جدی داشته باشند.

مصطفایی با تأکید بر اینکه با حداقل امکانات موجود، برنامه‌های با کیفیتی را پیش می‌بریم، خواستار کمک در تأمین هزینه اجرای برنامه ها و تجهیز امکانات این مجموعه فرهنگی شد.

نمایندگان انجمن خیر پویندگان مهر همدان هم به دغدغه‌ها و خواسته های مجموعه آموزشی و کارآفرینی خود پرداختند و گفتند: آموزش یکی از محورهای اصلی این مجموعه ۱۷ ساله است.

به گفته آنها، این مجموعه به محلی برای راه‌اندازی کارگاه های کارآفرینی خود نیاز دارد تا علاوه بر توسعه بخشی به کارها، راهبری مستمری و موثری را پیش بگیریم.

در ادامه نمایندگان انجمن نمایشی استان همدان هم با اشاره به اهمیت گسترش مسأله هنر تئاتر و نمایش، اظهار کردند: برنامه ریزی بهتر در راستای بالندگی، رشد و ارتقای مساله تئاتر و نمایش شهر همدان نیازمند همکاری شهرداری هاست که آنچه که باید و شاید نتوانستیم از این مجموعه، بهره برداری کنیم.

آنها خواستار حضور نمایندگان شهر در اجرای نمایش ها به منظور مطلع شدن وقایع شهر منجمله تولید کارهای هنری و همچنین برگزاری جشنواره بین‌المللی نمایش  در استان همدان شدند تا الگوی مناسبی برای سایر استان ها باشیم و این امر، جدی‌تر گرفته شود.

این انجمن هنری با اشاره به انعقاد تفاهم نامه انجمن نمایشی با شهرداری همدان، معتقدند: این تفاهم نامه به نفع شهر و مسائل شهروندی خواهد بود، البته روند اجرایی شدن کار به طول انجامید که افق روشنی هم پیش رو داریم.

یکی دیگر از نمایندگان انجمن نمایشی با تأکید بر توانایی و ظرفیت های موجود در تئاتر استان، پیشنهاد داد: انتظار می رود این ظرفیت را به عنوان یک فرصت ناب به تصاحب خود دربیاورید.

وی همچنین خواستار همکاری بیشتر مدیریت شهری برای تبلیغات شهری انحمن نمایشی شهر همدان شد و افزود: سالن فجر شهرداری همدان، ویترین هنری شهر است که امیدواریم با اولویت قراردادن برنامه های مجموعه خود، چند روز در سال هم در اختیار انجمن نمایشی قرار گیرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.