قدس انلاین: مجتمع فرهنگی و هنری شهرستان تربت حیدریه پس از ۱۱ سال هنوز به بهره برداری نرسیده و در هاله‌ای از ابهام قرار دارد.

توقف ۱۱ ساله نگین هنر در تربت حیدریه
 در حالی که بیش از 10 سال از آغاز عملیات اجرایی تنها  مجتمع فرهنگی هنری تربت حیدریه می‌گذرد، مسئولان شهری از احتمال اتمام این سالن تا پایان امسال خبر می‌دهند. این در حالی است که  پروژه مجتمع فرهنگی و هنری پیشکوه از جمله مصوبات سفر استانی دولت دهم در خراسان رضوی و شهرستان تربت حیدریه بود که با عدم تخصیص بودجه مناسب، مدت‌ها مسکوت مانده است.

شهرستان تربت حیدریه پس از مشهد، سبزوار و نیشابور با جمعیتی بالغ بر  250 هزار نفر هنوز فاقد یک مجتمع فرهنگی هنری برای فعالیت هنرمندان و هنردوستان این شهرستان است در حالی که این شهرستان مهد پرورش هنرمندان و فرهیختگان بی‌شماری طی سالیان  گذشته بوده که در جشنواره‌های استانی، ملی و بین‌المللی صاحب عناوین برتر شده‌اند.

با توجه به ظرفیت‌های فرهنگی هنری این شهرستان، شهروندان و جوانان این شهرستان توقع بیشتری از مسئولان در جهت پیگیری مطالبات آن‌ها دارند. مجموعه فرهنگی پیشکوه که پیش‌تر از آن به عنوان نگین هنر تربت حیدریه نام برده می‌شد امروز پس از گذشت 11 سال هنوز در مرحله ساخت و تکمیل به سر می‌برد.

مجتمع فرهنگی و هنری پیشکوه که عملیات اجرایی آن در سال 1386 و در زمینی به مساحت 9 هزار متر مربع در منطقه گردشگری پیشکوه آغاز و مقرر بود در مدت دو سال این پروژه به بهره برداری برسد اما با گذشت 11 سال هنوز به پیشرفت نسبی رسیده است.

یکی از روایت های دلایل تاخیر در تکمیل این پروژه  افزایش بنای اولیه طرح مجتمع توسط مسئولان وقت به 4200 متر مربع بود که گفته می‌شود آغاز ایجاد مشکلات در روند ساخت مجتمع بوده است.

از طرفی این تصمیم بنا به گفته مسئولان آن زمان به دلیل امکان عدم ساخت مجتمع دیگری برای سال‌های بعدی در تربت بوده و افزایش سریع جمعیت و وسعت شهرستان که به نوعی دوراندیشی بوده است اما همین دوراندیشی تحمیل بودجه افزایش در حدود 2 میلیارد  200 میلیون تومانی بود که منجر به توقف پروژه شد.

ضرورت تکمیل نگین هنر تربت حیدریه احساس شد

حسن‌زاده؛ رئیس اداره فرهنگ و ارشاد شهرستان تربت حیدریه پیرامون پروژه  مجتمع فرهنگی و هنری پیشکوه اظهار داشت: این مجتمع یکی از بزرگترین مراکز فرهنگی و هنری در خراسان رضوی است که درصورت تکمیل تمام برنامه‌های هنری که در سطح شهرستان توسط انجمن‌های فرهنگی و هنری وابسته که در بیش از 10 رشته در مکان‌های متعدد به شهروندان ارائه می‌شود به صورت متمرکز در این مجتمع ارائه خواهد شد. امکانات این مجتمع شامل یک سالن بزرگ همایشی و سینما و تئاتری 480 صندلی، یک سالن 150 صندلی و  دفتر و کارگاه آموزشی برای تمامی انجمن‌های ده‌گانه است.

رئیس اداره فرهنگ و ارشاد شهرستان تربت حیدریه از برگزاری جشنواره‌ها و اجرای تئاتر بطور مداوم، اجرای برنامه‌های موسیقی در تالار اصلی با ظرفیت 500 نفر گنجایش و نیز سالن بزرگ نمایش فیلم به همراه جشنواره‌های فیلم و عکس، خوشنویسی و هنرهای تجسمی و آموزش رشته‌های هنری، بخشی از ظرفیت‌های مجتمع فرهنگی پیشکوه خواهد بود.

حسن‌زاده پیرامون زمان مورد نظر جهت آماده شدن این پروژه اظهار داشت: متاسفانه تزریق قطره‌چکانی اعتبارات و کسری فراگیر بودجه تکمیل این پروژه را به تعویق انداخته که در حال حاضر با  پیگیری‌های انجام شده مراحل توافق‌نامه انجام شده و با پیگیری‌های مسئولان شهرستان در اداره کل فرهنگ و ارشاداسلامی و استانداری، مرحله واگذاری پروژه به پیمانکار طی هفته جاری انجام شده است. پیمانکار در حال حاضر مشغول فعالیت است و بنا بر قرارداد در تاریخ سوم آبان‌ماه فاز اول این مجموعه تحویل خواهد شد. البته در ان زمان باید برای بحث تجهیزات آن اقدام کنیم که  وزارت فرهنگ و ارشاد قول مساعد همکاری در این  زمینه را داده است. امیدوارم با توجه به جدیت مسئولان استان بتوانیم فاز اول این مجتمع را در دهه فجر امسال افتتاح کنیم.

رئیس اداره فرهنگ و ارشاد شهرستان تربت حیدریه در پایان افزود:‌ شاید در ابتدا عزم جدی برای اتمام این پروژه وجود نداشت زیرا ضرورت آن احساس نمی‌شد. اما در حال حاضر مسئولان شهری به این نتیجه رسیده‌اند از نیازهای اساسی شهر تکمیل و راه‌اندازی این مجموعه فرهنگی است و در کمیته برنامه‌ریزی شهرستان برای اخذ بودجه واقعا ایستادگی کردند. کل بودجه شهرستان شاید 40 میلیارد نباشد. به همین دلیل تخصیص  بودجه واقعا همت می‌طلبید. امیدواریم در بودجه سال هم بتوانیم بالاتر از دو میلیارد بگیریم تا فاز بعدی را هم تمام کنیم.

اختصاص 13 میلیارد ریال از محل ماده 180

احمد علی موهبتی؛ معاون استاندار و فرماندار تربت حیدریه از اختصاص 13 میلیارد ریال برای تکمیل مجتمع فرهنگی هنری پیشکوه خبر داد و افزود: این مبلغ از محل اعتبارات ماده 180  مربوط به نفت و گاز تامین شده و علاوه بر آن با توجه به پیگیری‌های نماینده شهرستان در مجلس شورای اسلامی، دستور پرداخت 35 میلیارد ریال اعتبار از رئیس سازمان برنامه ریزی و بودجه کشور گرفته شده است.

وی افزود: همچنین برای سرعت بخشیدن به این پروژه، پیمانکار بومی در نظر گرفته شده تا کار سریع‌تر پیش برود که با توجه به شروع کار پیش‌بینی‌ها از اتمام فاز اول در اواخر امسال دارد.

نادر سلیمانی رییس شورای شهر تربت حیدریه نیز با تایید خبر تخصیص بودجه از نیاز 55 میلیارد ریالی جهت تکمیل مجموعه فرهنگی مشکوه تربت حیدریه خبر داد و گفت: با توجه به تخصیص‌های بودجه‌ای اگر در زمان مناسب تزریق شود امکان افتتاح این پروژه امسال خواهد بود. همچنین با توجه به مرتبط بودن مجتمع فاز اول اگر چه به اتمام خواهد رسید اما نمی‌توان پروژه را نیمه تمام افتتاح نمود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.