پروین محمدی: بالاخره ۱۵سال تلاش و تحقیق دکتر محمودرضا جعفری استاد گروه فارماسیوتیکس و نانو فناوری دارویی دانشکده داروسازی و رئیس مرکز تحقیقات نانوفناوری دانشگاه علوم پزشکی مشهد و دیگر همکارانش در ایران و کانادا به نتیجه رسید و «ژل موضعی نانو لیپوزومال آمفوتریسین» بانام تجاری «سینا آمفولیش» برای درمان بیماری سالک وارد بازار دارویی کشور شد.

«سینا آمفولیش» در سبد داروهای صادراتی

این محقق و دانشمند هم استانی در گفت‌وگو با خبرنگار ما در خصوص فرآیند تولید داروی درمان سالک در مشهد توضیح داد و افزود: «سینا آمفولیش» با تلاش محققین مرکز تحقیقات نانوفناوری دانشگاه علوم پزشکی مشهد مراحل مطالعات بالینی خود را با کمک مرکز آموزش و پژوهش بیماری‌های پوست وجزام دانشگاه تهران انجام داده و با تأیید سازمان غذا و داروی وزارت بهداشت و با حمایت ستاد ویژه توسعه فناوری نانو ریاست جمهوری توسط شرکت دانش بنیان اکسیر نانو سینادر کارخانه داروسازی مینو تولید و از ۲۲ اردیبهشت وارد بازار شده است.

رئیس مرکز تحقیقات نانوفناوری دانشگاه با این توضیح که پس از انجام مطالعات پیش بالینی، بی خطری و کارآزمایی بالینی فاز یک و بررسی کارایی بر روی نمونه‌ها و نتایج مثبت دارو بر درمان سالک این فرآورده بانام «نانو لیپوزومال آمفوتریسین B» به فهرست داروهای ایران اضافه شد، خاطرنشان کرد: ازسال ۹۳ سازمان غذا و دارو مجوز تولید اولین سری ساخت صنعتی این محصول را به شرکت اکسیر نانو سینا داد و این فرآورده در آذرماه۹۳ به صورت صنعتی در کارخانه داروسازی مینو تولید شد و سپس در ادامه مطالعات پیش بالینی و بالینی فاز یک، دو و سه این پروژه آغاز شد و تا سال ۹۶ به طول انجامید که در نهایت در بهمن ماه ۹۶ به تآئید سازمان غذا و داروی وزارت بهداشت رسید و از بیست و دوم اردیبهشت ۹۷ نیز وارد بازار شده است.

#مزایای داروی ایرانی و عوارض داروی خارجی

مؤسس شرکت دانش بنیان اکسیر نانو سینا و استاد دانشگاه علوم پزشکی مشهد در خصوص مزایای این دارو نسبت به «گلوکانتیم» داروی وارداتی درمان سالک تصریح کرد: افزایش عدم پاسخ به درمان با تزریق گلوکانتیم و عدم پذیرش مناسب تزریق‌های مکرر توسط بیماران مخصوصاً کودکان که درصد بالایی از مبتلایان را تشکیل می‌دهند، یکی از مشکلات جدی در درمان سالک است که با استفاده از ژل موضعی «سینا آمفولیش» این مشکل وجود نخواهد داشت.

استاد دانشکده داروسازی دانشگاه علوم پزشکی مشهد به عوارض تزریق گلوکانتیم اشاره و اظهار داشت: نیاز به داروی جایگزین به دلیل عوارض این دارو بویژه در بیماران مبتلا به ایسکیمی قلبی، هپاتیت و افرادی که بیماری‌های زمینه‌ای دارند و سالمندان...مهم‌ترین انگیزه برای تولید این داروست. افزون بر آن تزریق گلوکانتیم هزینه زیادی را به بیمار تحمیل می‌کند چراکه برای درمان حداقل تا سه هفته و هرروز باید تزریق ادامه داشته باشد و علاوه بر گران بودن دارو نیاز به نیروی متخصص پوست نیز برای تزریق نیاز است که هزینه‌ای جداگانه دارد و تا هشت هفته باید ادامه داشته باشد.

ضمن اینکه پاسخ به درمان بسیار پایین است و مقاومت دارویی نیز بسیار دیده می‌شود در حالی که براساس مطالعات بالینی فاز یک و دو و سه، مصرف روزانه دوبار سینا آمفولیش به صورت موضعی به مدت چهار هفته برای بیماران خیلی راحت و بی خطر و کم هزینه است.

# درصد موفقیت بالا در درمان سالک

دکتر جعفری در ادامه یادآور شد: در بررسی‌های انجام شده در فاز دو به این نتیجه رسیدیم که مصرف روزانه دوبار از سینا آمفولیش به تنهایی می‌تواند به مدت چهار هفته در نوع سالک روستایی با عامل لیشمانیا ماژور موفقیت در درمان را به بیش از ۹۵ درصد برساند و مطالعات فاز سه نیز نشان می‌دهد در سالک شهری با عامل لیشمانیا تروپیکا، مصرف همزمان سینا آمفولیش با گلوکانتیم میزان اثربخشی را به بیش از ۸۵ درصد خواهد رساند در حالی که میزان اثربخشی درمان استاندارد تزریق گلوکانتیم در درمان سالک شهری کمتر از ۶۰ درصد است.

افزون بر آن مصرف سینا آمفولیش در درمان سالک شهری میزان عود را به صفر می‌رساند و طول درمان را به یک ماه کاهش می‌دهد.

#صرفه جویی در هزینه درمان و جلوگیری از خروج ارز

وی به دیگر مزایای این تولید ملی ومحصول ایرانی اشاره کرد و گفت: نه تنها راحتی در مصرف، قابلیت استفاده از دارو توسط بیمار و تأثیر بالای این دارو در درمان هردونوع سالک از مزایای سینا آمفولیش است، بلکه با توجه به قیمت گران گلوکانتین (هر آمپول یک دلار و ۲۰ سنت و برای هر درمان حداقل ۴۳ تا ۶۳ آمپول نیاز است) وشمار مبتلایان، همه ساله ارز زیادی برای خرید این دارو به خارج از کشور منتقل می‌شود که به لحاظ اقتصادی هم برای بیمار و هم حوزه سلامت مقرون به صرفه نیست.

در صورتی که سینا آمفولیش (هرژل ۶۰ هزارتومان) باقیمت ارزان و مدت درمان کوتاه کمک زیادی به اقتصاد درمان خواهد کرد.

 

# برخورداری از حمایت‌های سازمان‌های خارجی و داخلی

دکتر جعفری در پاسخ به این پرسش که این پروژه از چه حمایت هایی برخوردار بوده، گفت: در سال ۲۰۱۲ یک حمایت مالی نزدیک به ۷۰ هزار یورو از مرکز DNDI سوئیس (مرکزی که بیماری‌های فراموش شده را حمایت می‌کند) دریافت کردیم و در فاز سه نیز از حمایت ۱۰ هزار دلاری سازمان بهداشت جهانی برخوردار شدیم و مهم‌تر اینکه پروژه زیر نظر WHO به تأیید رسید. بعلاوه حمایت کامل از تولید صنعتی دارو نیز توسط ستاد ویژه توسعه نانو فن آوری ریاست جمهوری انجام شد.

 

#صادرات دارویی

این محقق از ارسال داروی درمان سالک به سوریه خبرداد و اضافه کرد: این دارو برای انجام تست‌های لازم به کشورسوریه ارسال شده که در صورت پاسخ مثبت جزو صادرات دارویی ما به کشور سوریه و دیگر کشورهای متقاضی خواهد بود.

 

#پوشش بیمه

وی در پاسخ به این پرسش که آیا درمان با سینا آمفولیش زیر پوشش بیمه هست یا خیر، گفت: پیگیری‌های لازم جهت پوشش بیمه‌ای این دارو در حال انجام است و امیدواریم بزودی در فهرست داروهای مورد تعهد سازمان‌های بیمه گر پایه قرار گیرد.

 

# افتخارات و موفقیت ها

گفتنی است در حال حاضر داروهای سیناداکسوزوم برای درمان سرطان، سیناکورکومین به عنوان آنتی اکسیدانت، ضد التهاب و پیشگیری از سرطان و سیناآمفولیش برای درمان سالک توسط دکتر جعفری وتیم تحقیقات نانوفناوری در مرکز تحقیقات نانوفناوری دانشگاه علوم پزشکی مشهد ابداع شده و با حمایت ستاد ویژه توسعه فناوری نانو ریاست جمهوری توسط شرکت دانش بنیان اکسیر نانو سینا به تولید انبوه رسیده که وارد بازار دارویی شده است.

دکتر جعفری در سال ۱۳۸۶ رتبه دوم رشته فناوری‌های نوین در «سیزدهمین جشنواره تحقیقات علوم پزشکی رازی» کسب نموده و هفت ثبت اختراع در آمریکا (USPATENT) و یک ثبت اختراع بین المللی PCT و هفت اختراع داخلی دارد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 1
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • امیر محبی ۰۶:۲۹ - ۱۴۰۲/۰۹/۲۲
    0 0
    باسلام وتشکر از تولید کنندگان داروهای نانو وایا چرا شرکت نانو اکسیر بااین همه توان قادر به تولید واکسن یا قرص نانوی ضد قارچ جدیدی نیستن که این همه از مردم ودانش اموز ورزشکار از این بیماری رنج میبرند وداروهای فعلی توان مقابله رو ندارند وباید ماهها وسال ها باازینه های زیاد وتلف شدن وقت به فکر درمان باشند که حتی بعضی از خانواده ها توان درمان خود با قرص وپماد های که بی فیده هستن توان خرید انها رو هم ندارند لذا عاجزانه خواهشمندم در این راجب باتوکل به خدا وتوان دانشمندان ودرمانهای جدید نانو‌این مشکل بزرگ حل شود چرا که به سمت‌همه‌گیری پیش میرویم