قدس انلاین – سعید کوشافر: این بار اول نیست وقطعا دفعه اخر هم نخواهد بود که وقتی مسافری قصد دارد تا درایام زیارتی خاص، ایام شهادت و ولادت یا حتی تعطیلات چند روز راهی مشهد مقدس شود تا این ایام را درکنار بارگاه منور رضوی بگذراند با قیمتهای عجیب وغریب بلیت هواپیما روبرو میشود.

بلیتهای یک ونیم میلیونی زائران مشهد را غافلگیرکرد/ وعده بهبود خدمات به گرانی ۵ برابری بلیت مشهد ختم شد/ از گرانفروشی سایتهای دلال بلیت تا کلاهبرداری اززائران با بلیت جعلی

ماجرا برمیگرددبه  از چند روز بعد از اعلام شناورشدن قیمت بلیت هواپیما در ۹ آذرماه سال ۹۴، زمانی که در ایام شهادت امام رضا (ع) بلیت تهران مشهد به بیش از ۵۰۰ هزارتومان و بلیت برگشت از مشهد به تهران نیز چیزی همان حدود فروخته شد و صدای زائران را بلند کرد.

***آزادسازی نرخ بلیت هواپیما

درهمان زمان جعفرزاده سخنگوی سازمان هواپیمایی اظهارداشت که  پس از تصمیم شورای عالی هواپیمایی و اجرایی شدن موضوع بند ب ماده ۱۶۱ قانون برنامه پنجم توسعه مبنی بر آزادسازی نرخ بلیت هواپیما در پروازهای داخلی و ابلاغ آن به شرکت های هواپیمایی، سازمان هواپیمایی کشوری نرخ تکلیفی ندارد، اما نظارت دارد.

وی گفت : نرخ بلیت هواپیما بر اساس عرضه و تقاضا تعیین می شود و آزادسازی نرخ بلیت هواپیما الزاماً به معنای افزایش قیمت ها نیست، همان طور که در بسیاری از مواقع شاهد ارائه نرخ بلیت هواپیما پایین تر از نرخ های متعارف هستیم.

وی ادامه داد: قیمت بلیت هواپیما بر مبنای نرخی است که شرکت های هواپیمایی اعلام و در سایت خود منتشر می کنند.

***برای بهبود خدمات نه گرانی

درهمان زمان مسوولان وقت وزارت راه وشهرسازی و سازمان هواپیمایی کشوری تاکید داشتند که اجرای این بخش از قانون برنامه پنجم توسعه به افزایش قیمت منجر نمیشود بلکه فقط وفقط در راستای بهبود سطح کیفی خدمات است.

پهلوانی رییس وقت سازمان هواپیمایی کشوری گفته بود: با توجه به بسترسازی‌های انجام شده با آزادسازی قیمت‌ها نرخ‌ها ظرف یک سال به حالت طبیعی بر می‌گردد.»

پرورش مدیرعامل سابق هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران نیز همان روزها با اشاره به این‌که زمینه‌ها و شرایط آزادسازی قیمت بلیت هواپیما در گزارشی تقدیم اقای وزیر شده است، گفت: آزادسازی به‌معنای افزایش قیمت‌ها نیست، بلکه با این کار نرخ برخی مسیرهای پروازی با هزینه سفر جاده و ریل برابر می‌شود.»نوریان قائم مقام سابق آقای وزیر راه وشهرسازی هم  درباره آزادسازی قیمت‌ها گفته بود:‌ «آزادسازی بلیت به معنی افزایش نرخ نیست.»

***بلیت ۶۰۰ هزارتومانی مشهد

اولین بار موضوع بلیت های نیم میلیونی مشهد درآبانماه سال ۹۵ رسانه ای شد و مسوولان وقت وعده دادند که موضوع را پیگیری میکنند. برغم تمام این وعده ها و پیگیریهای صوری اما درعمل  طی سال های ۹۴ و ۹۵ نرخ بلیت هواپیما کاهش نیافت که روند افزایشی خود را با یک شیب ملایم ادامه داد به گونه ای که در مردادماه سال گذشته بلیت پرواز تهران-مشهد ۶۰۰ هزار تومان فروخته شد وصدای کسی هم درنیامد.

این درحالی بود که تا پیش از آزادسازی نرخ بلیت هواپیما، ایرلاین‌ها قیمت‌های اعلام شده سازمان هواپیمایی کشوری و مصوب شورایعالی هواپیمایی کشوری را در پروازهای خود اعمال می‌کردند ونرخ بلیت پروازهای تهران مشهد از ۱۳۵ هزارتومان تجاوز نمیکرد.

***متهم درمشهد نیست

اما برغم ادعاهای مختلف مقامهای مسوول مبنی براینکه پروازهای تهران به مشهدو بالعکس دارای یک سقف قیمتی است و این ادعا که با متخلفان برخورد میشود اما همچنان قیمت بلیت زائران مشهد باقیمتهای گزاف حتی بیش از نیم میلیون تومان به فروش میرسد.

علی باخرد معاون بازرسی و نظارت سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی در این زمینه می‌گوید: در این حوزه گشت‌های مشترکی با تعزیرات برگزار شده و متأسفانه با توجه به اینکه در این روزها مقصد مسافران مشهد بوده و معمولاً بلیت سفر خود را از شهرهای دیگر تهیه می‌کنند تخلفات از شهرهای دیگر صورت می‌گیرد.

وی ادامه می‌دهد: البته باید در نظر داشت که در بسیاری از موارد اینگونه از تخلفات از طریق وبسایت‌های غیرمجاز فروش بلیت انجام می‌شود که با آنها برخورد قانونی صورت می‌گیرد و بهترین روش این است که مردم از مراکز مجاز اقدام به تهیه بلیت داشته باشند.

همچنین حمیدرضا کریم؛ مدیرکل تعزیرات خراسان رضوی نیز در این زمینه می‌گوید: آزادسازی نرخ و چارتر فروشی این تبعات را نیز به همراه دارد.

مدیر کل تعزیرات حکومتی خراسان رضوی می افزاید:بیشتر فروش بلیت‌هایی که خارج از قیمت متعارف بوده و مصداق گران‌فروشی هستند مورد پیگیری سخت قرار می‌گیرند و برخورد قهری با متخلفان انجام می‌شود.

وی ادامه می‌دهد: در گشت‌های مشترک از آژانس‌های مجاز موردی دیده نشده و تنها در موارد فروش زیرزمینی تخلفات مصداق پیدا کرده است که به پرونده‌های آنها نیز رسیدگی می‌شود.

کریم گفت: پارسال به ۴۶ پرونده تخلف شرکتهای هواپیمایی رسیدگی شد و این شرکتها در مجموع به پرداخت یک میلیارد و ۲۱۴ میلیون و ۵۸۱ هزار و ۹۷۵ ریال محکوم شدند.

***گناهکاران مجازی

درهمین راستا، سعید ولیزاده رئیس هیئت مدیره انجمن صنفی خدمات هوایی سفر خراسان رضوی نیز در این زمینه با تأیید گفته‌های مسئولان قبلی می‌گوید: متأسفانه این نوع از فروش‌ها معمولاً توسط وبسایت‌های غیرمجاز که بلیت‌ها را خریداری کرده و به مردم با قیمت بالاتر می‌فروشند؛ صورت می‌گیرد.

به گفته وی اغلب سایتهایی که بلیت پرواز با نرخ زیاد به فروش می رسانند از تهران هدایت می شوند.

سعید ولی زاده افزود: سقف قیمت بلیت مشهد - تهران در ایام تعطیلات نیمه خرداد ماه طبق نرخ مصوب بین ۲۲۰هزار تا ۴۵۰ هزار تومان است و فروش بلیت بیش از این نرخ تخلف و گران فروشی است. وی اظهار داشت: تمام سایتهای فروش بلیت در داخل استان به صورت مداوم بررسی می شود و چنانچه تخلفی مشاهده شود با همکاری پلیس فتا با آنها به صورت قاطع برخورد خواهد شد.

درهمین حال مسوولان برخی شرکت‌های هواپیمایی می‌گویند که پرواز های تهران به مشهد در تاریخ‌های غیر پیک با قیمت‌های ۷۰، ۸۰ و یا ۱۰۰ هزار تومان هم انجام شده که شرکت متضرر می‌شود و این ضرر باید در مواقع پیک جبران شود. درهمین راستا حسن ترابیان یک مقام مسوول در ایران ایرتور مشهد میگوید : بهای بلیت هواپیما از سال ۹۴ شناور شده و قیمت ثابتی ندارد و باتوجه به عرضه وتقاضا افزایش یا کاهش پیدا میکند. وی می افزاید: البته ممکن است سواستفاده هایی هم بشود اما نرخ درست و دقیق پرواز درایام مختلف درسایتهای ایرلاینها درج شده است که برخی روزها مانند ایام تعطیلات یا مناسبتهای خاص گرانتر و برخی روزها مثل زمستان یا اوج گرمای تابستان ارزانتر است.

***زیارت مخصوص اغنیا

شاید برخی با این توجیه که فقط ۵ درصد جمعیت کشور از هواپیما برای سفر استفاده کنند موضوع بلیتهای نجومی را مشکل قشری خاص انهم اغنیا قلمداد کنند اما درمورد مشهد مقدس مساله اینگونه نیست و چه بسا عاشقان زیارت امام هشتم که با هزار خون دل خوردن وپس اندازهای خرد طی چند سال قصد داشته باشند تا دریکی از ایام متبرک مهمان بارگاه باصفای رضوی شوند ولی به دلیل کهولت یا بیماری یا دلایل دیگربرایشان امکان سفر با اتوبوس یا قطار وحتی خودروی شخصی مهیانباشد.

این بخش که اندک هم نیستند وقتی با قیمتهای میلیونی بلیت رفت وبرگشت به مشهد مقدس روبرو میشوند تمام اروزهای خود برای زیارت مرقد منور امام رئوف را برباد رفته می بینندو درست به همین دلیل هم هست که باید نظارتی مضاعف بر این خط پروازی ویژه صورت بگیرد. زائران دراین شرایط گمان میکنند که زیارت درایام خاص فقط نصیب کسانی میشود که از امکانات مالی ویژه ای برخوردارندو میتوانند بلیت های یک ونیم میلیونی رفت وبرگشت به مشهد راتهیه کنند.

این درحالی است که بنا بر اعلام خبرگزاریها نرخ بلیت پرواز تهران ــ مشهد به‌عنوان یکی از مقاصد پروازی پُرتقاضا برای روز یکشنبه هفته آینده (۱۳ خرداد) ۵۵۰ هزار تومان برای هواپیمایی معراج و ۵۶۰ هزار تومان برای هواپیمایی ایران‌ایر است. نرخ بلیت پرواز مشهد ــ تهران برای ۱۸ خرداد یعنی پایان تعطیلات چندروزه ۵۶۰ هزار تومان (ایران ایر) و ۶۰۰ هزار تومان (هواپیمایی معراج) است.

***کلاهبرداری با بلیت جعلی

اما این تمام ماجرای گرانی بلیت نیست بلکه دراین آشفته بازار هستند کسانی که برای مسافران تور پهن کرده و اقدام به کلاهبرداری میکنند. دراین میان طی روزهای گذشته موارد متعددی از صدور بلیتهای جعلی گزارش شده که پس ازحضور درفرودگاه مشخص شده سایت فروشنده بلیت جعلی وبلیت فروخته شده وجود خارجی نداردو کلاهبرداری صورت گرفته است.

اگرچه ممکن است پلیس بااین موارد برخورد کند یا پس از مدتی به گونه ای عاملان این کلاهبرداریها شناسایی وبازداشت شوند اما انچه بسیار مهمتراز دستگیری کلاهبردار است اینکه برنامه سفر زائران بهم ریخته و زندگی و احساسات وعواطف انها راتحت تاثیر قرار میدهد.

یک زائر که درفرودگاه تهران و پس ازمراجعه به دفترایرلاین متوجه شده بود بلیت صادرشده برای وی جعلی است میگوید: تبلیغات یک شرکت را دراینترنت دیدم، قیمت بلیتش مناسب بودو ادعا میکرد برای ایام پیک هواپیمای چارتر دراختیار دارد بنابراین وسوسه شدم وبلیت خریدم اما اکنون میگویند چنین شرکتی و چنین پروازی وهواپیمایی وجود خارجی ندارد و کلاهبرداری بوده است.

نوع دیگر کلاهبرداری هم با طراحی وب سایتی مشابه وب درگاه های بانکی و سرقت اطلاعات کارت بانکی رخ میدهد که خطرناکتر است و اگرچه به ظاهر شما عملیات خرید بلیت را انجام داده وموفق به پرداخت از درگاه بانکی نمیشوید اما درواقع این درگاه جعلی تمام اطلاعات کارت شمارا سرقت کرده و اندک زمانی موجودی بانکی شما راخالی میکند.

بنابراین اگرچه نباید وعده ها وتوصیه ها درباره رسیدگی به گرانی بلیت سفرهوایی به مشهد مقدس درایام پیک بزودی را جدی گرفت،  اما این توصیه که زائران به سایتهای معتبر مراجعه کنند و فقط از سایتهای رسمی ایرلاینها  بلیت تهیه کنید را باید جدی گرفت

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.