بر اساس گزارش های اخیری که رسانه های آمریکایی ارائه داده اند نزدیک به نیمی از خانواده های آمریکایی در تامین ضروری ترین هزینه های زندگی با مشکل مواجه هستند. همچنین پایگاه خبری واشنگتن آمارهای اقتصادی را در سطح هشدار عنوان کرده است.

آن روی اقتصاد آمریکا / بیش از ۱۶ میلیون آمریکایی زیر خطر فقر

قدس آنلاین / مینا افرازه: اقتصاد آمریکا به عنوان یکی از کشورهای سرمایه داری گرچه ممکن است از دور برای بسیاری از دولت ها و مردم جهان جذابیت داشته باشد اما زمانی که پوسته ظاهری آنرا کنار می زنید وضعیت اقتصادی مردم این کشور بیانگر حقایق جامعه سرمایه داری آمریکاست.

 گزارش های اخیری که رسانه های آمریکایی ارائه داده اند نزدیک به نیمی از خانواده های آمریکایی در تامین ضروری ترین هزینه های زندگی با مشکل مواجه هستند.

البته رسانه های آمریکایی وضعیت را به مراتب نامساعدتر از این اعلام کرده اند به گونه ای که پایگاه خبری واشنگتن آمارهای اقتصادی را در سطح هشدار عنوان کرده است.

بر اساس اظهاراتی که اخیرا برنی سندرز سیاستمدار دموکرات آمریکایی مطرح کرده است:  ۴۰ درصد از بزرگسالان آمریکایی از حداقل پس انداز ۴۰۰ دلاری برای پوشش هزینه های اضطراری و درمانی برخوردار نیستند.

سندرز در انتقاد از بحران اقتصادی این کشور اعلام کرده که بیش از یک چهارم بزرگسالان آمریکایی سال گذشته به دلیل نداشتن توان مالی از انجام درمان های لازم صرف نظر کردند و ۴۳ درصد از خانوارهای آمریکایی قادر به تامین هزینه های ضروری زندگی همچون هزینه مسکن، غذا، درمان، مراقبت کودکان، حمل و نقل نیستند.

سی ان ان هم اعلام کرده که نزدیک به ۵۱ میلیون خانواده آمریکایی از درآمد کافی برای تامین هزینه مواردی همچون غذا، بهداشت، مراقبت کودک، رفت و آمد و پرداخت قبض تلفن همراه برخوردار نیستند.

افزایش افراد زیر خط فقر 

تلخی این واقعیت زمانی آشکار می شود که بر اساس گزارش موسسه 'یونایتد وی' (United way)،۱۶ میلیون و یکصد هزار خانوار آمریکایی زیر خط فقر به سر می برند و ۳۴ میلیون و هفتصد هزار خانوار دیگر نیز با محدودیت های مالی و استخدام با در آمدی اجباری و مختصر مواجه اند که کفاف یک زندگی امروزی را نمی دهد. آمارها حاکی از این است که این وضع اقتصادی شامل حال ۴۳ درصد از مجموع ۱۱۹ میلیون خانوار آمریکایی است.

این شرایط اقتصادی در حالی است که در سال های اخیر افزایش دستمزدها در این کشور بسیار پایین و حتی بدون تغییر بدوه است. و بر اساس گزارشی در سال ۹۶، عنوان شده که رشد دستمزد نیروی کار در آمریکا ۱۲ ماه است که بین ۵/ ۲ تا ۹/ ۲ درصد نوسان می‌کند و نسبت به دوره‌های پیشین تغییر خاصی نکرده است.

 همچنین بر اساس گزارش جولای سال ۲۰۱۶ اداره آمار آمریکا، این کشور جمعیتی برابر با ۳۲۵، ۷۱۹، ۱۷۸ نفر دارد و درآمد متوسط خانوار ۵۵، ۳۲۲، و درآمد سرانه سالانه ۲۹، ۸۲۹ دلار است.

سرمایه و فناوری بالای آمریکا نیز نتوانسته به دولت این کشور برای حل فقر و نابرابری کمک کند. چنانچه «فیلیپ آلستون» نماینده سازمان ملل متحد نیز در بررسی سال ۲۰۱۷ خود از آمریکا نوشته این کشور یکی از ثروتمندترین، قدرتمندترین و خلاق‌ترین کشورها در زمینه فناوری است، اما هیچکدام این موارد موجب خروج چهل میلیون نفر از فقر و بهبود اوضاع نشده‌اند.

ناکامی سرمایه داری آمریکایی 

وضع بد اقتصادی جامعه آمریکا نه تنها باعث کاهش بهره مردم از امکانات بهداشتی، آموزشی و تفریحی شده است بلکه اثرات به مراتب بدتری داشته و پدیده بی خانمانی در این کشور رواج چشمگیری یافته است. روزنامه انگلیسی گاردین درباره وضعیت بی خانمان های آمریکا می نویسد: «بی‌خانمانی در آمریکا برای نخستین بار از دوره رکود اقتصادی اواخر دهه دو هزار به این سو افزایش یافته به طوری‌که حدود ۷۵۰۰ نفر بی‌خانمان تنها در سال گذشته در سان فرانسیسکو شمارش شدند. از این عده دو سوم از شرایط بد بهداشتی و پزشکی چون آسیب‌های مغزی و آلودگی به ویروس اچ آی وی رنج می‌برند.»

البته این وضعیت روز به روز نیز تنزل می یابد به گونه ای که بر اساس آمار منتشر شده از سوی فدرال رزرو آمریکا، نه تنها فاصله طبقاتی در آمریکا رو به افزایش است بلکه بررسی‌های این نهاد دولتی آمریکا درحالی که درآمد طبقات پایین و متوسط آمریکا طی سال‌های ۲۰۱۳ تا ۲۰۱۶ افزایش داشته اما رشد درآمد طبقه ثروتمند در همین زمان شیب بسیار بیشتری داشته است. در حالی که درآمد خانوارهای طبقه متوسط و پایین در این دوره تنها ۱۶ درصد رشد داشته است خانوارهای ثروتمند با رشد ۴۰ درصدی درآمد خود طی این مدت مواجه شده‌اند.

با نگاهی به این آمار و اعداد می توان دریافت که اقتصاد آمریکا برخلاف تمام وعده ها و برنامه های سیاستمداران آن، در اوضاع خوبی به سر نمی برند و ترسیم چهره ای پر آب و رنگ از جامعه آمریکا و وضع معیشتی مردم، سرابی بیش نیست. نظام سرمایه داری که سود و منفعت در آن حرف اول را می زند، نتوانسته به داد وضعیت نابسمان مردم آمریکا برسد و عدالت اجتماعی را برآورده کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.