قدس انلاین – سعید کوشافر: تعطیلات از راه رسید وبازار نقل وانتقال ملک و مسکن داغ شد؛ بازاری که درمشهد علاوه بر سیاستهای کلی ملک ومسکن تابع شرایط حضور زائران هم قرار میگیرد. درعین حال به نظر میرسد که بازار مسکن مشهد حداقل دراین چند ماهه ابتدای سال هنوز از رکود خارج نشده و بسیاری از مستاجران هم ترجیح میدهند با صاحبخانه به توافق رسیده وقید سرزدن به بنگاههای املاک را بزنند.

وعده گرانی ۱۰ درصدی به مالکان و مستاجران مشهدی/ ساخت وساز درمشهد به بن بست رسیده است/ امسال اجاره بها میداندار گرانی بخش مسکن مشهد خواهد بود

بنا برگزارش میدانی خبرنگار قدس انلاین اگرچه به گفته بنگاههای املاک رشد اجاره بها و قیمت خریدو فروش املاک از تورم پیشی نگرفته و بین ۱۰ تا ۱۵ درصد درنوسان است اما کمبود خانه های اجاره ای از افزایش قیمت اجاره بهادرتابستان امسال حکایت دارد. این نکته ای است که به گفته یک مشاور املاک مشهدی درسال جاری معکوس رخ داده است همیشه اول خانه ها گران میشد بعد اجاره خانه اما امسال اول اجاره هاافزایش میا بد بعد قیمت ملک ومسکن.

***اجاره به جای فروش

رییس اتحادیه املاک مشهد درگفت وگو با قدس انلاین با بیان اینکه امسال به دلیل رکود شدید بازار ونبود پول دست مردم برای خرید خانه بسیاری از املاکی که برای فروش گذاشته شده بود به اجاره داده میشود اظهار داشت : البته ماجرای دلار هم بی تاثیر نیست و مالکان با توجه به نامشخص بودن سرنوشت دلار و سرانجام برجام ترجیح میدهند فعلا از فروش دست کشیده وملک خود را به اجاره بدهند.

وی می افزاید : ازدیگرسو چون بانکها به وضعیت قبلی برگشته وفعلا سودهای ۲۰ درصدی برقرار شده است بازار رهن هم مانند سابق نیست واندکی بهتر ازسالهای قبل شده است.

درهمین راستا یک کارشناس اقتصادی درگفت وگو با خبرنگار قدس انلاین  با اشاره به تأثیر افزایش قیمت مسکن بر نرخ اجاره بها اظهار داشت: البته اجاره بها تنها از قیمت مسکن تأثیر نمی‌پذیرد بلکه از تورم عمومی هم متأثر می‌شود اما از آن جایی که تورم فروردین ماه حدود ۸ درصد بوده، احتمالاً افزایش اجاره بها، نه به اندازه افزایش قیمت مسکن بلکه کمی بیش از تورم عمومی باشد، همان‌طور که در یکی دو سال اول دهه ۹۰ شاهد افزایش حدودا ۷۰ درصدی قیمت مسکن بودیم اما اجاره تا آن حد رشد نکرد.

***ساخت مسکن دربن بست

اما بازار مسکن را باید با ساخت وسازهای این حوزه سنجید که ممکن است درشهرهای مختلف متفاوت باشد که به نظرمیرسد مشهد از این جهت روی خط قرمز قدم میزند، محمود پژوم؛ رئیس انجمن صنفی کارفرمایی انبوه‌سازان مسکن و ساختمان خراسان‌رضوی میگوید: انبوه‌سازان با ۴۰ درصد ظرفیت خود فعالیت می‌کنند و این مسئله ناشی از این است که انبوه‌سازان ساخت و سازهایی که در بخش‌های مختلف مانند اداری، مسکونی و یا تجاری داشته‌اند و آنها را نتوانسته‌اند به فروش برسانند و سرمایه‌های آنها بازگشت نداشته و این مسئله توان اقتصادی انبوه‌سازان را کاهش می‌دهد و نمی‌توانند از تمام ظرفیت خود استفاده کنند.

وی می افزاید: از طرف دیگر آمارها نشان از این دارد که عرضه و تقاضا اختلاف زیادی دارند، به این معنی که سالانه باید ۸۰ هزار واحد ساخت و ساز داشته باشیم و این در حالی است که تقاضای خرید کمتر از ۵۰ درصد بوده و قدرت خرید مردم در دهک‌های متوسط و پایین‌تر به گونه‌ای نیست که بتوانند نسبت به تأمین مسکن خود اقدام کنند و به همین علت انبوه‌سازان نمی‌توانند فعالیت خود را ادامه دهند.

وی درخصوص افزایش قیمت مصالح ساختمانی و ارتباط ان با دلار هم میگوید: در صنعت ساختمان و وسایل و لوازم مورد نیاز شاید کمتر از ۱۵ درصد آن هم در بخش تأسیسات وابستگی به ارز داشته باشیم و تحریم‌ها در صنعت ساختمان تأثیر آنچنانی نداشته اما مسائلی که در چند ماه اخیر رخ داده به مسائل ارزی ارتباط نداشته و این مسئله از طرف برخی از فروشنده‌ها رخ داده چراکه این مسئله سبب می‌شود قیمت تمام شده ساختمان بالا رفته و در نتیجه مردم نمی‌توانند آن را خریداری کرده و رکود در صنعت ساختمان عمق بیشتری پیدا می‌کند.

وی تصریح میکند: البته طبیعی است که با توجه به افزایش دستمزدها قیمت ساختمان نیز بین ۱۰ تا ۱۵ درصد افزایش داشته باشد اما بیش از این مقدار به علت گران شدن مصالح و سایر مواردی از این دست است. البته این را باید در نظر داشت که هر ساله از ابتدای سال تا پایان اردیبهشت بازار نسبتا آرامی را در حوزه مسکن داریم و با شروع ماه مبارک رمضان نیز این آرامش ادامه دارد اما در تابستان قطعا قیمت ساختمان‌ها افزایش پیدا می‌کند.

***وعده گرانی ۱۰ درصدی

درهمین حال رئیس اتحادیه صنف مشاورین املاک مشهد از افزایش ۱۰ تا ۱۲ درصدی قیمت املاک در مشهد خبر داد و گفت: بررسی‌ها نشان می‌دهد، بازار مسکن از اواسط سال ۱۳۹۶ وضعیت نسبتاً مساعدی را تجربه کرده و هم شاهد افزایش تعداد معاملات بوده و هم بالا رفتن قیمت، اما در ماه‌های پایانی این سال، قیمت‌ها در بازار مسکن روندی افسارگسیخته پیدا کرد و این روند در کنار توهم قیمتی فروشندگان و کاهش عرضه واحدهای مسکونی تشدید شد.

وی اظهار میکند: گرچه مسئولان از ورود بازار مسکن به پیش رونقی خبر می‌دهند، اما رکود مسکن نسبت به چند سال گذشته  عمیق‌تر شده که علت آن می تواند حباب قیمت و خروج سرمایه ها به سمت بازارهای موازی همچون ارز و سکه باشد.

علی مرادزاده با اشاره به اینکه اجاره بها در مشهد از ۳۰۰ هزار تومان شروع می‌شود و تا ۲ میلیون هم می‌رسد، از افزایش ۱۰ تا ۱۲ درصدی قیمت املاک در مشهد خبر داد و گفت : با توجه به مشکلاتی که در حال حاضر در بازار مسکن وجود دارد، خانه‌دار شدن نسبت به گذشته سخت‌تر شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.