شهرکرد-مدیر کل دامپزشکی چهارمحال و بختیاری گفت: تا کنون هیچ موردی از بیماری تب خونریزی دهنده کریمه کنگو در هیچ یک از نقاط چهارمحال و بختیاری مشاهده نشده است.

تاکنون بیماری تب کریمه کنگو در چهارمحال و بختیاری مشاهده نشد

به گزارش قدس آنلاین به نقل از روابط عمومی اداره کل دامپزشکی استان چهارمحال و بختیاری، عبدالمحمد نجاتی اظهار داشت: تب خونریزی دهنده کریمه کنگو یک بیماری ویروسی مشترک بین انسان و حیوان است ولی در دام‌ها فقط تب خفیف دارد و نشانه و عوارض دیگری نشان نمی دهد و شیوع این بیماری در فصول گرم سال از اواخر فروردین تا اواخر شهریور روی می‌دهد و آلودگی با خون یا ترشحات بیمار رخ می دهد.

نجاتی افزود: ویروس بین دام‌های آلوده و کنه‌ها در گردش است و تا ۸۰۰ روز  طول عمر کنه  فعال می ماند و به نسل بعدی کنه منتقل می‌شود.

وی راه های انتقال بیماری را گزش توسط کنه های آلوده، له کردن کنه‌های آلوده و تماس با ترشحات و ذرات کنه های له شده، تماس با خون و بافت‌های انسان مبتلا، تماس با خون و بافت‌های دام آلوده، انتقال بیمارستانی تب کریمه- کنگو از طریق استریلیزاسیون نامناسب تجهیزات پزشکی و استفاده مجدد از سرسوزن‌ها عنوان کرد.

مدیر کل دامپزشکی استان افزود: گروه‌های در معرض خطر دامداران، چوپانان و چوبداران، دامپزشکان، کارکنان دامپزشکی، کارکنان آزمایشگاه‌ها و بازرسین کشتارگاه‌ها، سلاخان، قصابان و کارکنان کشتارگاه‌ها، پزشکان، پرستاران، بهیاران و سایر کارکنان بیمارستان‌ها، کارکنان رستوران‌ها و کبابی‌ها می باشند که باید رعایت اصول بهداشتی را انجام دهند.

وی علائم بیماری در دام را بدون علائم درمانگاهی مشخصی عنوان کرد و گفت: در دام فقط تب زودگذر و خفیفی ایجاد می کند و در انسان بیماری به طور ناگهانی و با تب، سردرد و دردهای عضلانی شروع می‌شود. این مقام مسئول بهسازی جایگاه دام جهت جلوگیری از تخم گذاری و تکثیر کنه ها، سمپاشی بدن و جایگاه دام به خصوص در فصل فعالیت کنه ها، سم پاشی بدن دام‌های خریداری شده و قرنطینه به مدت ۱۴ روز را بسیار مهم برشمرد.

نجاتی خاطر نشان کرد: تا کنون هیچ موردی از بیماری تب خونریزی دهنده کریمه کنگو در هیچ یک از نقاط چهارمحال و بختیاری مشاهده نشده است.

وی از مردم بویژه دامداران خواست به موارد بهداشتی از جمله خودداری از له کردن کنه ها با سنگ و یا انگشت، خودداری از تماس بدن با ترشحات و خون دام، خودداری از کشتار دام در محل‌های غیر مجاز، خودداری از رفت و آمد در محل‌های کشتار غیر مجاز، شست‌وشوی کامل و ضدعفونی وسایل و لوازم کشتار به ویژه در مناطقی که احتمال خطر بیماری وجود دارد توجه داشته باشند.

مدیر کل دامپزشکی استان تاکید کرد: گوشت تازه کشتار شده قبل از شستن و خرد کردن، حداقل به مدت ۲۴ ساعت در یخچال و سپس مورد استفاده قرار گیرد.

نجاتی تصریح کرد: در ماه مبارک رمضان با تشدید نظارت های بهداشتی بر مراکز عرضه بویژه گوشت قرمز در صورتی که کشتار غیر مجاز صورت گرفته باشد متخلفان به مراجع قضایی معرفی می شوند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.