ساری- مدیرعامل آب منطقه ای مازندران میزان ذخیره آب در سدها و آب بندانهای استان را حدود ۳۶۰ میلیون مترمکعب اعلام کرد و گفت: این رقم بطور میانگین حدود ۵۰ درصد در مقایسه با مدت مشابه سال قبل کمتر است.

کاهش ۵۰ درصدی ذخیره سدها و آب بندان های مازندران

به گزارش قدس آنلاین، به نقل از روابط عمومی آب منطقه ای مازندران، یخکشی در دومین جلسه شورای حفاظت منابع آب استان در سالجاری و بررسی روند پیشرفت برنامه جامع سازگاری با کم آبی در مازندران که با حضور استاندار مازندران و دیگر اعضای شورا برگزار شد، اظهار کرد: کل استان تحت تأثیر خشکسالی قرار گرفته که این پدیده از لحاظ اجتماعی و اقتصادی، تبعاتی را در پی خواهد داشت.

وی خاطرنشان کرد: بخشی از اقدامات مهم در بخش سازگاری با کم آبی شامل طرح احیا و تعادل بخشی منابع آب زیرزمینی، تعیین تکلیف چاه های فاقد پروانه، اقدامات پیشگیرانه از سوی گروه‌های گشت و بازرسی، اطلاع رسانی، آموزش و فرهنگ سازی به کشاورزان و دهیاران و دانش آموزان، اولویت بندی تخصیص منابع آب، انتخاب الگوی کشت متناسب با منطقه، مدیریت آبگیری آب بندان ها و جلو انداختن زمان کشت، کاهش ۳۰ درصدی آب مصرفی در بخش فضای سبز و خدمات شهری، تهیه و اجرای طرح های نوبت بندی با مکانیسم‌های جدید و اجرای الزامات زیست محیطی انجام شده است.

۲۱ شهر مازندران با کمبود آب مواجه اند

مدیرعامل آب منطقه ای مازندران با بیان اینکه بطور میانگین در کل استان حدود ۱۱ درصد کاهش بارندگی داریم، گفت: میزان رونآب در رودخانه ها که اتکای اصلی استان بر آب بهنگام است، حدود ۵۱ درصد کاهش داریم که این رقم در فصل زراعی حدود ۶۲ درصد (فروردین و اردیبهشت) است.

یخکشی با اشاره به محدودیت های تأمین آب شرب در استان یادآور شد: ۲۱ شهر استان با کمبود آب مواجه هستند و برای عبور از این بحران نیز برنامه هایی در دست انجام داریم که ازجمله آن ها بهره گیری از ظرفیت حداکثر تأسیسات در دست بهره برداری و تعدادی از طرح آبرسانی در دست اجرا ازجمله طرح آبرسانی به شهر ساری و میاندرود و طرح آبرسانی به شهرهای گروه الف مازندران است.

چاه های فاقد پروانه تعیین تکلیف شوند

در ادامه استاندار مازندران با اشاره به این که بحث آب یک موضوع حیاتی است و در دولت بر مدیریت ویژه منابع و مصارف حوزه آب تأکید شده است، عنوان کرد: جهان با تغییرات اقلیمی مواجه بوده و ایران هم از این تغییرات، متأثر است و ضرورت دارد نگاهمان را به مصرف و تأمین منابع آب تغییر داده و فرهنگ مصرف را اصلاح کنیم.

اسلامی، بر تعیین تکلیف چاه های فاقد پروانه تأکید و افزود: سازوکار مدیریت کم آبی در سالجاری در قالب یک برنامه هماهنگ ارائه شود و برنامه جامع مقابله با کم آبی استان برای طرح و تصویب در کارگروه ملی سازگاری با کم آبی کشور در اسرع وقت تهیه گردد.

وی ضمن تأکید بر طرح احیا و تعادل بخشی منابع آب زیرزمینی تصریح کرد: نصب کنتور هوشمند، توسعه سامانه آبیاری نوین و توسعه کشت گلخانه ای در استان در راستای کاهش مصرف آب دنبال شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.