شافعی گفت: آقای روحانی در سال ۹۲ و قبل از انتخابات اعلام کردند که اجرای قانون بهبود فضای کسب و کار یکی از اهدافشان است. در این ارتباط اراده برای اجرا به وجود آمده اما عملکرد و اجرای کار راضی کننده نیست. متاسفانه از نظر سرعت بهبود فضای کسب و کار انتظارات را برآورده نشده است.

عملکرد دولت در بهبود فضای کسب و کار راضی کننده نیست

به گزارش قدس آنلاین، غلامحسین شافعی رئیس اتاق بازرگانی ایران در خصوص وضعیت بهبود فضای کسب و کار با وجود گذشت ۵ سال از آغاز به کار دولت تدبیر و امید اظهار کرد: آقای روحانی در سال ۹۲ و قبل از انتخابات اعلام کردند که اجرای قانون بهبود فضای کسب و کار یکی از اهدافشان است. در این ارتباط اراده برای اجرا به وجود آمده اما عملکرد و اجرای کار راضی کننده نیست. متاسفانه از نظر سرعت بهبود فضای کسب و کار انتظارات را برآورده نشده است.
وی افزود: یکی از مشکلات ناشی از تعدد دستگاههای تصمیم گیر در مرحله اجراست، فاصله بین تصویب و اجرا هم در کشور فاصله خیلی زیادی است. با این روشی که در حال اجراست، زمان خیلی زیادی باید صرف شود تا ما به نقطه مطلوب برسیم.
رئیس اتاق بازرگانی خاطرنشان کرد: بخش خصوصی پیشنهادات لازم را برای سرعت بخشیدن به روند بهبود فضای کسب و کار تهیه و تقدیم دولت کرده که دولتمردان آن را مورد بررسی قرار می‌دهند. اراده برای بهبود فضای کسب و کار در سطح بالا وجود دارد ولی ساختار مناسب برای اجرا در سطوح پایین‌تر و کل کشور وجود ندارد.
شافعی در خصوص عملکرد دولت در جذب سرمایه خارجی بیان کرد: بعد از برجام میزان جذب سرمایه خارجی رضایت بخش نیست و یکی از مهمترین موانع جذب سرمایه خارجی عدم بهبود فضای کسب و کار است. این مسئله حتی روی جذب سرمایه داخلی هم تاثیر داشته، زیرا مبنای حرکت برای سرمایه گذاری وجود محیط امن و مناسب کسب و کار است.
وی تصریح کرد: هیاتهای خارجی که بعد برجام به ایران آمدند خیلی زیاد بودند و البته این طبیعی هم هست زیرا آنها بیشتر قصد رایزنی و ارزیابی را داشتند. آنها آمده بودند فضا و امکانات را ببیند و قوانین و مقررات کشور را مورد بررسی قرار دهند. به دلیل یک سری از مشکلات که مهمترین آنها مشکل روابط بانکی ماست، هنوز به اندازه‌ای که انتظار می‌رفت سرمایه خارجی جذب نکردیم.
رئیس اتاق بازرگانی ایران با موقتی دانستن اقدام دولت برای ساماندهی بازار ارز گفت: اقداماتی که دولت برای سامان دادن برای بازار انجام داده از نظر ما موقتی بوده و اقدامات پایداری نیست. دولت باید نگاه اقتصادی را بر بازار ارز حاکم کند و به شیوه‌ای حرکت که جواب اقتصادی از بازار بگیرد.

منبع: سایت نود اقتصادی

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.