در حالی که ارتش سوریه پس از آزادسازی اردوگاه یرموک ومنطقه حجر الاسود، به مقابله با تروریست ها در جنوب سوریه ادامه می دهد، آمریکا نیز در چارچوب سناریوهای خود در منطقه به اسلوب تجاوزکارانه از طریق اقدام جنگنده های ائتلاف بین المللی در  حمله به پایگاه های ارتش سوریه ادامه می دهد و از سوی دیگر رژیم صهیونیستی نیز با هماهنگی آمریکا هر از چندگاهی حملاتی را علیه سوریه انجام می دهد که البته از سوی پدافند هوایی این کشور مقابله می شود.

عملیات آزادسازی جنوب سوریه و تلاش مذبوحانه آمریکا برای نجات تروریست ها

قدس آنلاین- طی  روزهای اخیر آمریکا دولت سوریه را که نیروهای ارتش آن در حال پیشروی برای آزادسازی مناطق تحت سیطره تروریست ها در جنوب کشور هستند تهدید کرده و از ادامه این پیشروی ها بر حذر داشته است؛ به گونه ای که "هیذرنویرت" سخنگوی وزارت خارجه این کشور روز جمعه در بیانیه ای اعلام کرد که واشنگتن در خصوص گزارش های وارده مبنی بر عملیات نظامی ارتش سوریه در جنوب این کشور که جزئی از مناطق مورد توافق کاهش تنش می باشد نگران است که این خود نشانه دیگری از میزان حمایت واشنگتن از گروه های تروریستی به ویژه گروه داعش در راستای حمایت از منافع و امنیت رژیم صهیونیستی است و تاکید می کند که آمریکا می خواهد تا بحران سوریه همچنان ادامه داشته باشد، کما اینکه از حضور در گفتگوهای "آستانه۹" خودداری کرده و این به مفهوم مخالفت عملی آن با تمام تلاش های به کار گرفته شده جهت حصول راه حل سیاسی برای این بحران و ایجاد امنیت و ثبات در سوریه است.

این اقدامات آمریکا نگرانی ها در مورد آغاز درگیری های بین المللی تازه را تشدید کرده است. آمریکا نه فقط نسبت به پیشروی های ارتش سوریه در جنوب ابراز نگرانی می کند، بلکه نسبت به نحوه خطوط تماس آتی پس از ورود ارتش به مناطق تحت سیطره گروه های تروریستی نیز نگران است؛ به ویژه آنکه اسرائیل طی چند ماه گذشته اقدامات تحریک آمیز خود در جنوب غربی سوریه را افزایش داده است.

"جمال الزعبی" نماینده پارلمان سوریه در توضیح راز نگرانی شدید آمریکا از عملیات ارتش سوریه در جنوب می گوید: این نگرانی آمریکا و هشدارهای آن در این خصوص نه به غیرنظامیان و سلامت آنها، بلکه به حمایت از رژیم صهیونیستی و جولان اشغالی در جنوب مرتبط می شود، به ویژه آنکه ارتش سوریه می کوشد تا تمام مناطق تحت سیطره تروریست ها در مناطق همجوار با جولان اشغالی و اردن را آزاد کند. ارتش سوریه اقدامات خود برای شروع عملیات در جنوب را آغاز کرده است و اینگونه هشدارها و تهدیدها نه ارتش و نه رئیس جمهور سوریه را از باز پس گیری خاک وطن سست نخواهد کرد، به ویژه آنکه آمریکا هیچ دغدغه ای جز منافع رژیم صهیونیستی و امنیت آن ندارد.

با صرف نظر از شیوه برخورد واشنگتن با هر احتمالی در خصوص آینده جنوب سوریه، اقدامات تنش زای احتمالی آمریکا بر دو عامل اصلی تکیه خواهد داشت:

اول آنکه این کشور تمایل ندارد وارد یک بازی جدید برای تامین مالی گروه های تروریستی حتی به واسطه طرفی مانند عربستان سعودی شود و اکنون روشن است که آمریکا برای اموال کشورهای عربی خلیج فارس برنامه دیگری دارد که همان انجام معامله های بزرگ تسلیحاتی و سرمایه گذاری در آمریکاست، از این رو این کشور از عربستان نمی خواهد تا اموالی را خارج از این چارچوب هزینه کند و این رویکرد اقتصادی آمریکا یک موازنه متفاوت را در ارتباط با بحران سوریه ایجاد کرده است که در دور ساختن بسیاری از متحدان از عملیات نظامی نمود می یابد.

عامل دوم نیز با نقش رژیم صهیونیستی ارتباط دارد و سوالی که هیچ سناریویی از زمان دولت اوباما نتوانسته پاسخی برای آن بیابد، این است که چگونه می توان در سایه فروپاشی کامل منظومه خاورمیانه، حکومتی قدرتمند را در "اسرائیل" حفظ کرد!؟

ناتوانی در تثبیت موقعیت رژیم صهیونیستی در سایه تحولات منطقه موجب شده تا قدرت های بزرگ به طور مستقیم وارد نزاع در سوریه شوند و ظاهرا تجاوزات ماه های اخیر این رژیم نیز به نوعی تلاش برای تغییر شیوه مقابله در سایه تغییرات بوجود آمده در معادلات است.

براین اساس، آیا آمریکا همانگونه که موضع خود در قبال کره شمالی را تغییر داد، موضع خود در قبال سوریه را نیز تغییر خواهد داد و یا برنامه های متناقض و نامعلوم رئیس جمهور آمریکا صرف یک حرف است که فراموشش می کند؟ غالبا آنچه از سوی مقامات کنونی آمریکا مطرح می شود، بازتابی از همان نفاق سیاسی آمریکاست که در تعامل با مسائل بین المللی بروز می دهد، ولی پاسخ این سوال را اتفاقات روزهای آتی مشخص خواهد کرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.