مراسم ضیافت اکرام رضوی که به عنوان بزرگترین سفره ضیافت افطار در جهان اسلام شناخته شده است از جمله مراسمی است که در جوار بارگاه ملکوتی امام ضامن و ثامن حضرت اباالحسن الرضا(ع) در صحن هدایت و در ماه مهمانی خدا برگزار می‌شود و کمتر مسلمان و دلباخته‌ای است که آرزومند نشستن بر سر این سفره کم‌نظیر نباشد تا از برکات حضور بر سفره و خوان با برکت امام مهربانی‌ها در ماه ضیافت الهی بهره‌مند گردد.

بزرگترین سفره افطار جهان اسلام چگونه پهن می‌شود؟

قدس انلاین- پس از گذشت ده سال از اجرای این مراسم باشکوه، همچنان شاهد نظم و ترتیب همراه با هماهنگی و برنامه‌ریزی کم نظیر در اجرای این مراسم و پذیرایی از مجاوران و شهروندان مشهدی دعوت شده به این مراسم بوده و در کوتاه‌ترین زمان ممکن، از مهمانان امام رئوف با نهایت ادب و اخلاص پذیرایی به عمل می‌آید.

اگر بدانیم که در ماه مبارک رمضان سال ۱۳۹۷ با افزایش ۳۰ هزار نفری مهمانان این سفره بابرکت، در مجموع از ۳۹۰ هزار نفر از مجاوران مشهدی و همسایه‌گان خانه خورشید و به عبارت دیگر هر شب از حدود ۱۳ هزار و ۸۰۰ نفر از شهروندان مجاور بارگاه مطهر امام هشتم(ع) پذیرایی می‌شود، آنگاه این پرسش برایمان پیش می‌آید که مقدمات گستراندن این سفره بابرکت برای پذیرایی از این تعداد مهمان دعوت شده، هر شب چگونه فراهم می‌شود!؟

فعالیت ۲۰۰ خواهر خادمیار میهمانسرا

رئیس اداره میهمانسراهای حرم مطهر رضوی در ارتباط با چگونگی آماده سازی سفره‌های مراسم ضیافت اکرام رضوی به خبرنگار قدس می‌گوید: بعد از لطف خداوند متعال و الطاف کریمانه حضرت اباالحسن علی بن موسی الرضا(ع) که خود ایشان در واقع صاحب و میزبان این سفره های بابرکت هستند، تمامی مراحل انجام کار به منظور آماده‌سازی و برگزاری این مراسم حاصل تلاش و کوشش جمعی و هماهنگی، برنامه‌ریزی و همکاری و همیاری بخش‌ها، واحدها، مدیریت‌ها و... در مجموعه بزرگ بارگاه ملکوتی حضرت رضا(ع) و بویژه در مجموعه معاونت محترم اماکن متبرکه و امور زائرین آستان قدس رضوی است.

«سیدحسن هاشمی» اظهار می‌دارد: در طول ایام ماه مبارک رمضان، روزانه یک کشیک مربوط به خواهران خادمیار مهمانسرای حرم مطهر رضوی (به تعداد ۱۰۰ نفر) از ساعت حدود ۷ صبح با حضور در محل مهمانسرای بارگاه مطهر امام هشتم(ع) نسبت به آماده سازی موادغذایی مربوط به قبل از پخت اقدام می‌کنند.

مطابق گفته‌های این مقام مسئول، این بانوان با نهایت دقت، اخلاص و عشق و علاقه به امام رئوف و مهربان، ابتدا شروع به پاک کردن حدود ۷۵۰ کیلوگرم سبزی پاک نشده، پوست کندن حدود ۵۰۰ کیلوگرم پیاز، پاک کردن حدود ۲ تن و ۷۶۰ کیلوگرم برنج، آماده سازی و پاک کردن حبوبات ویژه طبخ سوپ و ... می‌کنند، ضمن اینکه در هر روز از ایام ماه ضیافت الهی، حدود یکصد(۱۰۰) نفر از خواهران خادمیار از کشیک فوق العاده و معین نیز با حضور در مهمانسرای حرم مطهر رضوی نسبت به انجام امور و کارهای واگذار شده به آنان مطابق نظم و ترتیب و هماهنگی‌های صورت گرفته، اقدام می‌کنند و در واقع می‌توان اینچنین گفت که این خواهران کشیک فوق العاده به کمک و یاری همکاران و خواهران خود در کشیک اصلی از خواهران خادمیار مهمانسرای حرم مطهر در هر روز می‌آیند و بدین ترتیب در کنار آنان به انجام وظیفه مشغول می‌شوند.

هاشمی در این ارتباط می‌گوید: خواهران خادمیار در کشیک معین (فوق العاده)، بسته‌بندی پک‌های (بسته‌ها) افطاری که شامل حدود ۱۴ قلم از موارد و ملزومات مورد نیاز از قبیل: چای، پنیر، خرما، قاشق و چنگال، کارد، فنجان یک بار مصرف، قند، کاسه سوپ تک نفره و... است را به همراه نصب برچسب صلوات بر روی هر بسته و قرار دادن آنها در داخل بسته‌بندی(پک) افطاری که شامل غذای گرم آماده شده است را بر عهده دارند.

وی ادامه می‌دهد: بعد از این کار نوبت به قراردادن بسته‌های افطاری در داخل سبدهای مخصوص این کار است بگونه‌ای که تعداد ۲۴ بسته افطاری در داخل این سبدها توسط خواهران خادمیار کشیک معین(فوق العاده) چیده می‌شود.

مطابق سخنان رئیس اداره مهمانسراهای حرم مطهر رضوی انجام این فعالیت‌ها از ساعت ۷ صبح شروع تا ساعت ۱۷ بعدازظهر بطول می‌انجامد و بعد از این مرحله، سبدهای آماده شده که حاوی بسته‌های افطاری هستند در داخل مهمانسرا با نظم خاصی چیدمان شده تا انتقال آنان به محل سفره‌های ضیافت اکرام رضوی مطابق برنامه صورت گیرد.

هاشمی به سخنان خود ادامه می‌دهد و برایمان اینگونه بیان می‌کند که هر دو کشیک اصلی(کشیک روز) و معین خواهران خادمیار مهمانسرای حرم مطهر رضوی مطابق برنامه‌ریزی انجام شده از ساعت ۱۷ بعدازظهر به محل صحن هدایت عزیمت می‌کنند. هدف از این کار انجام بسته‌بندی پک‌های آماده شده افطاری و بسته‌بندی غذای آماده و گرم ویژه افطار در داخل یک کیسه پلاستیکی برای هر نفر از مهمانان روزه‌دار دعوت شده به مراسم ضیافت اکرام رضوی است و بعد از این مرحله، بسته‌ها آماده شده داخل کیسه‌های پلاستیکی در محل‌های ذخیره غذا(اصطلاحاً کانترهای دپوی غذا) در قسمت گیت‌های ورودی خواهران چیدمان می‌شود.

اگر تابحال توفیق حضور بر سر سفره‌های مراسم ضیافت اکرام رضوی را داشته‌اید حتماً می‌دانید که بعد از پایان مراسم نماز جماعت مغرب و عشاء، مهمانان این سفره های بی‌نظیر برای حضور بر سر سفره‌ها و تحویل گرفتن کیسه‌های پلاستیکی حاوی بسته غذای افطار و بسته‌ها (پک‌ها) افطاری باید به محل دپوی این بسته‌ها(اصطلاحاً کانترهای غذا) مراجعه کنند.

۲۸ عدد کانتر در قسمت خواهران و ۲۸ عدد هم در قسمت برادران، محل حضور و مراجعه میهمانان مراسم ضیافت اکرام رضوی است. خواهران خادمیار مهمانسرای حرم مطهر امام رضا(ع) در ۲ کشیک روز و معین از ساعت ۱۷ تا نیم ساعت به اذان مغرب مشغول چیدمان کیسه‌های پلاستیکی حاوی بسته‌های مربوط به افطار در داخل کانترهای غذا هستند و از نیم ساعت به اذان مغرب به بعد، این خواهران آماده می‌شوند تا با استقرار در محل پست‌های خدمتی جهت توزیع کیسه‌های پلاستیکی اشاره شده مطابق برنامه‌ریزی انجام شده اقدام کنند.

با پایان یافتن مراسم نماز جماعت مغرب و عشاء و مراجعه مهمانان برای حضور بر سر سفره‌های افطار، این خواهران خادمیار مهمانسرا با دریافت دعوت نامه‌هایی که در دست مهمانان(خواهران روزه دار) است، کیسه‌های پلاستیکی حاوی بسته‌های غذای گرم و بسته‌بندیهای ویژه افطار را به مهمانان تقدیم کرده و مهمانان به سمت سفره‌های افطار راهنمایی شده و پس از نشستن بر سر سفره‌ها روزه خود را در جوار بارگاه ملکوتی حضرت رضا(ع) و به میزبانی آن امام رئوف، افطار کرده و حلاوت و شیرینی حضور بر سر این سفره‌های وصف ناپذیر را تا عمق جان خود احساس می‌کنند.

هاشمی همچنین به ما می‌گوید: خواهران خادمیار میهمانسرا با پایان یافتن مراسم ضیافت اکرام رضوی حدود ساعت ۰۰/۲۱ شب یعنی حدود یک ساعت و ربع بعد از اذان مغرب، روزه خود را افطار کرده و از اینکه توانسته‌اند خدمتگزار مهمانان امام رئوف(ع) باشند، از درگاه ایزد منان و ساحت مقدس حضرت رضا(ع) تشکر و سپاسگزاری می‌کنند.

فعالیت ۲۶۰ نفر از برادران خادمیار مهمانسرا

رئیس اداره مهمانسراهای حرم مطهر رضوی به این مطلب نیز اشاره می‌کند که علاوه بر خواهران خادمیار، برادران خادمیار مهمانسرای حضرت رضا(ع) هم در زمینه آماده سازی سفره‌های مراسم ضیافت اکرام رضوی روزانه فعالیت می‌کنند.

هاشمی تصریح می‌کند: تعداد ۱۳۰ نفر از برادران کشیک اصلی (روز) خادمیار مهمانسرا به همراه ۱۳۰ نفر از برادران کشیک معین (فوق العاده) در هر روز با حضور در محل مهمانسرای حرم مطهر مطابق برنامه تنظیمی به انجام وظایف محوله می‌پردازند.

مطابق سخنان وی، برادران کشیک روز (اصلی) از ساعت حدود ۳۰/۶ صبح با حضور در حرم مطهر و قرائت صلوات خاصه حضرت رضا(ع) و زیارت آنحضرت، به انجام یک سری از وظایف و کارهای تعریف شده از قبیل: انتقال اقلام  و موادغذایی برای آماده سازی بسته‌های افطاری سفره‌های اکرام رضوی (مانند: پنیر، سبزی، برنج، دسر زعفرانی و...) می‌پردازند همچنین تعدادی از برادران خادمیار نیز بعنوان همکار به سرآشپزها و آشپزهای میهمانسرای حرم مطهرامام هشتم(ع) در تهیه و پخت غذای افطاری کمک می‌کنند.

تعدادی از برادران خادمیار کشیک معین (فوق العاده) نیز از ساعت ۰۰/۱۳ بعد ازظهر با حضور خود شروع به بسته‌بندی و آماده سازی تعداد ۱۳ هزار و ۸۰۰ پرس غذای گرم افطاری کرده که این کار تا ساعت حدود ۰۰/۱۶ بعد از ظهر بطول می‌انجامد.

بعد از پایان بسته‌بندی غذاها، بسته‌های غذای افطاری آماده شده در داخل سبدهای ویژه چیده شده و آماده انتقال به صحن هدایت می‌گردد که این کار نیز تا ساعت حدود ۳۰/۱۷ دقیقه بعد از ظهر، طول می‌کشد.

آنچه که باید ذکر شود این است که همین تعداد از برادران خادمیار مهمانسراها، مشابه آنچه که خواهران خادمیار در صحن هدایت از لحاظ چیدمان پک‌ها (بسته‌ها) افطاری و غذای افطاری بسته‌بندی شده در داخل کیسه‌های پلاستیکی مخصوص و چیدمان آنها در داخل کانترهای غذا (محل دپوی غذا) انجام می‌دادندو سایر وظایف محوله... ه. نیز عملیات مشابه به آنچه که در بالا به آن اشاره شد را در قسمت گیت‌های ورودی برادران در صحن هدایت مطابق نظم و ترتیب و برنامه ریزی مشخص انجام می‌دهند.

سفره‌ها چگونه پهن می‌شوند؟

هاشمی با دقت خاصی تمایل دارد که این قسمت از گزارش جهت اطلاع خوانندگان تهیه شود او اظهار می‌دارد: روزانه حدود ۵ کیلومتر طولی سفره افطار در مراسم ضیافت اکرام رضوی در صحن هدایت توسط برادران خادمیار مهمانسرای حرم مطهر امام رضا(ع) (از کشیک معین) و از ساعت ۰۰/۱۵ بعدازظهر پهن می‌شود که این کار تا ساعت ۰۰/۱۷ بعدازظهر به همراه چیدمان اقلام سفره‌ها مانند: کاسه‌های سوپ ۴ نفره، فلاسک‌های چای سرسفره ها، گلدانهای سفره‌ها و... بطول می‌انجامد.

سپس از ساعت ۰۰/۱۷ به بعد به ترتیب اهمیت کار، بقیه چیدمان سفره‌ها مطابق برنامه‌ریزی انجام شده صورت می‌گیرد که این موضوع تقریباً تا نیم ساعت به اذان مغرب طول می‌کشد، البته مواردی مانند قراردادن کاسه های سوپ ۴نفره  به لحاظ گرم نگه داشتن معمولاً چیدمان آن در درون سفره‌ها تا اذان مغرب بطول می‌کشد، در صورتیکه بطری‌های آب معدنی نیز از نیم ساعت مانده به اذان مغرب داخل سفره‌ها گذاشته می‌شود.

از سخنان این مقام مسئول اینگونه متوجه شدیم که بعد از اینکه مهمانان سفره‌های ضیافت اکرام رضوی چه در قسمت برادران و چه در قسمت خواهران بعد از افطار از صحن هدایت خارج شدند و عملیات پذیرایی از مهمانان امام رئوف(ع) به پایان رسید که معمولاً تا ساعت ۰۰/۲۱ شب بطول می‌انجامد، جمع‌آوری سفره‌ها و ملزومات روی آنها تا ساعت حدود ۰۰/۲۲ شب انجام می‌شود و برادران خادمیار مهمانسرای حرم مطهر رضوی نیز در ساعت حدود ۱۵/۲۲ شب روزه خود را افطار کرده و به خاطر توفیق خدمتگزاری به زائرین امام هشتم(ع) سجده شکر به درگاه حضرت احدیت بجای آورده و از ساحت مقدس امام ضامن و ثامن تشکر و سپاسگزاری نموده و حدود ساعت ۰۰/۲۳ شب از مهمانسرای حرم مطهر حضرت امام رضا(ع) خارج می‌شوند.

توجه به شعار سال و استفاده از کالای ایرانی

رئیس اداره مهمانسراهای بارگاه مطهر حضرت ثامن الحجج(ع) به نکته دیگری نیز اشاره می‌کند و می‌گوید: نکته قابل توجه در برگزاری مراسم ضیافت اکرام رضوی و تأمین اقلام خوراکی و غذایی سفره‌های افطار، توجه به شعار سال یعنی حمایت از کالای ایرانی است بگونه‌ای که همه مواد غذایی مورد نیاز در این مراسم از محصولات تولیدی آستان قدس رضوی و تولیدات شرکتها و مؤسسات داخل کشور تأمین می‌شود.

وی همچنین یادآور می‌شود: اجرای مراسم ضیافت اکرام رضوی در بارگاه مطهر امام رضا(ع) جدای از پذیرایی در ۲ مهمانسرای حرم مطهر واقع در بست شیخ حر عاملی و صحن غدیر بوده و هر شب حدود ۱۰ هزار نفر در مجموع ۲مهمانسرا (شامل: زائرین، خدمه، خادمیاران، کارکنان حرم مطهر رضوی و...) پذیرایی شده که تهیه افطار و ملزومات پذیرایی در ۲ مهمانسرای حرم مطهر حضرت ثامن الائمه(ع) شرایط و ویژگیهای خاص خود را دارد که توسط کارکنان و خادمیاران اداره مهمانسراهای حرم مطهر رضوی انجام می‌شود.

سفره‌های ضیافت اکرام رضوی به روایت آمار و ارقام

هاشمی در زمینه میزان موادغذایی و اقلام مصرف شده در مراسم ضیافت اکرام رضوی به اختصار به موارد ذیل اشاره می‌کند:

* تعداد مهمانان هرشب: حدود ۱۳ هزار و ۸۰۰ نفر از مجاوران مشهدی.

*مجموع تعداد مهمانان در ماه مبارک رمضان: حدود ۳۹۰ هزار نفر.

* ۲ تن و ۷۶۰ کیلوگرم برنج مصرفی در هر شب.

* ۲ تن و ۷۶۰ کیلوگرم گوشت قرمز مصرفی در هر شب.

* ۵/۳ تن سوپ مصرفی در هر شب.

* میزان سفره مصرفی در هر شب: حدود ۵ کیلومتر طولی.

* میزان سبزی خوردن پاک شده مصرفی در هر شب: حدود ۵۵۰ کیلوگرم. (برای هر نفر ۴۰ گرم سبزی خوردن)

* میزان و تعداد نان زائر رضوی (بسته‌ای) : ۲۷ هزار و ۶۰۰ عدد (برای هر نفر ۲ عدد نان)

* میزان آبجوش مصرفی در هر شب: حدود ۵ هزار لیتر که بوسیله ۲ دستگاه مولد آبجوش تهیه می‌شود.

* تعداد فلاسک آبجوش ۵/۱ لیتری و کاسه سوپ ۴ نفری: هر کدام ۳۲۵۰ عدد برای سر سفره‌ها.

* تعداد تخته فرش ۶ متری ماشینی: ۱۷۰۰ تخته فرش.

* تعداد بسته‌های غذای گرم افطاری بسته بندی شده یک بار مصرف: ۱۳ هزار و ۸۰۰ بسته غذایی یک بار مصرف.

* تعداد خرمای مصرفی: ۲۷ هزار و ۶۰۰ عدد (برای هر نفر ۲ عدد خرما).

* تعداد قند حبه مصرفی: ۵۵ هزار و ۲۰۰ حبه قند (برای هر نفر ۴ حبه قند).

* تعداد دسر زعفرانی تک نفره ۱۰۰ گرمی، پنیر یک نفره ۳۰ گرمی، بطری آب ۲۵۰ سی سی تک نفره، بطری شربت ۵۰۰ سی سی تک نفره، چای کیسه‌ای (نپتون)، فنجان تک نفره، ظرف بسته‌بندی غذای یک بار مصرف، قاشق و چنگال، نمک بسته بندی شده تک نفره، کارد و قاشق چای خوری، و...: برای هر مورد به تعداد نفرات مهمان دعوت شده یعنی در هر شب حدود ۱۳ هزار و ۸۰۰ مورد.

* تعداد گلدانهای گل شمشاد برای تزئین سر سفره‌ها: ۳ هزار و ۴۰۰ عدد گلدان.

* تعداد کانترهای دپوی بسته‌های غذا در هر دو قسمت برادران و خواهران: هر کدام ۲۸ عدد کانتر در قسمت برادران و خواهران.

منبع: روزنامه قدس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.