قدس آنلاین/ فرزانه غلامی: قیمت مسکن، رکورد زد؛ رکوردی که از نگاه برخی کارشناسان، قابل پیش‌بینی، معلول شرایط حاکم بر این بازار و فضای عمومی ‌اقتصاد کشور ظرف 5 سال گذشته است.

قیمت مسکن رکورد زد

این رکوردزنی را علاوه بر مشاهدات میدانی، آمار رسمی ‌هم تأیید می‌کند. از یک سو آمار بانک مرکزی از رشد 8 درصدی قیمت‌ها در اردیبهشت امسال در مقایسه با فروردین حکایت دارد و از دیگر سو، دفتر اقتصاد مسکن وزارت راه و شهرسازی این رشد را 12 درصد گزارش کرده است.

بگذریم از اختلاف نظر 4 درصدی این دو مرجع آماری اما آن چه نباید از آن گذشت، اینکه حتی اگر رشد 8 درصدی را ملاک قرار دهیم باز هم مسکن، در مقایسه با 6 سال گذشته بیشترین رشد قیمتی را تجربه کرده است.

افزایش 35 درصدی نسبت به اردیبهشت 96

در اردیبهشت امسال معاملات شهر تهران 7/16 درصد رشد داشته و متوسط قیمت‌ها ( حدود 6 میلیون تومان در هر متر مربع) نسبت به همین ماه در سال گذشته حدود 35 درصد افزایش یافته است.

بر اساس تازه‌ترین گزارش بانک مرکزی در اردیبهشت امسال، بیشترین متوسط قیمت در هر متر مربع مسکن در منطقه یک با 5/125 میلیون ریال و کمترین در منطقه 18 با 1/27 میلیون ریال ثبت شده است.

بر همین اساس در دو ماه اول امسال تعداد معاملات با رشدی 11 درصدی به بیش از 24 هزار مورد رسیده است. در ماه اردیبهشت هم تعداد معاملات در تهران 19107 واحد بوده که در این میان واحدهای نوساز( تا 5 سال عمر) سهمی‌44 درصدی داشته اند که این سهم البته در مقایسه با ماه مشابه سال قبل 7/3 درصد کاهش نشان می‌دهد و این در حالی است که سهم واحدهای 6 تا 15 ساله با رشد همراه بوده است.

منطقه 5 تهران با سهمی‌حدود 13 درصدی از کل معاملات، بیشترین معاملات را به خود دیده است و مناطق 2 و 2 هم با سهمی‌9 و 8 درصدی در رتبه‌های دوم و سوم قرار دارند.

متری 8 میلیون در تهرانسر!

در گزارش روزهای گذشته قدس آنلاین اشاره کردیم که املاکی‌ها در مناطق مرکزی شهر یا موارد نوساز را ارائه نمی‌کنند یا با قیمتهای نجومی، متقاضیان را دلسرد می‌کنند. بر اساس مشاهدات خبرنگار ما بنگاه‌های املاک، تقاضاهای مربوط به خرید موارد نوساز 50 تا 60 متری را با «نداریم» پاسخ می‌دهند. معدود موارد نوساز عرضه شده برای فروش هم بین 5/7 تا 9 میلیون تومان عرضه می‌شود. در این بین  خانه‌های قدیمی‌ساز با عمر بین 15 تا 20 سال هم متر مربعی حداقل 5 میلیون تومان قیمت دارد.

این مشاهدات همچنین نشان می‌دهد در مقایسه با اردیبهشت سال گذشته، میانگین قیمت در منطقه 5 تهران حدود 5/53 درصد رشد داشته است و منطقه 16 هم رشدی 5/12 درصدی را تجربه کرده است.

خبرگزاری میزان هم از قیمت 220 میلیون تومانی برای واحد 56 متری 19 ساله در منطقه تهرانسر خبر می‌دهد. بر اساس همین گزارش «برای خرید واحد مسکونی در محدوده غرب و شمال غربی تهران با توجه به عمر بنا و موقعیت دسترسی طبق جدول زیر باید از متری ۳ میلیون و ۳۲۰ هزار تومان تا بیش از ۸ میلیون تومان هزینه پرداخت کرد».

دو روی سکه افزایش بهای مسکن

از نگاه مردم و بسیاری از کارشناسان یکی از بازیگران اصلی بازار مسکن را این روزها باید املاکیها و مشاوران املاک دانست؛ همانها که با عدم عرضه و توقف نسبی معاملات در برخی مناطق از جمله مناطق مرکزی تهران، بر آتش قیمتها می‌دمند.

البته از زاویه دید همین ناظران، نوسانات شدید طلا و ارز، نقدینگی سرگردان موجود در جامعه، کاهش نرخ سود سپرده‌های بانکی و رکود شدید بازار مسکن در سال‌های اخیر، بیش از سوداگری و سوءاستفاده بنگاه‌های معاملات ملکی در افزایش شدید قیمت مسکن نقش دارند.

در حالی که افزایش معاملات و  قیمت مسکن از یک سو خروج این حوزه از رکود را نوید می‌دهد، نگرانی‌ها را نسبت به بازگشت رکود حتی به شکلی عمیق‌تر افزایش داده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.