قدس انلاین : احیای برج و باروی و دروازه های شهر تاریخی توس در هیئت راهبردی پایگاه میراث فرهنگی توس تصویب شد و به زودی مرمت تکمیلی برج و باروی توس از دروازه رودبار شروع می شود.

آغاز احیای برج و باروی شهر تاریخی توس از دروازه رودبار
به گزارش روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان رضوی، اعضای هیئت راهبردی پایگاه میراث فرهنگی توس ابتدا از بخش هایی از شهر تاریخی توس از جمله هارونیه، باروی شهر تاریخی توس، دروازه های رودبار، مرو و رزان بازدید کردند.
هم چنین در ادامه جلسه هیئت راهبردی پایگاه میراث فرهنگی توس تشکیل و مواردی از قبیل بررسی شهرهای تاریخی احیا شد و بررسی نمونه های تطبیقی که توسط یونسکو انجام شده است مطرح شد، هم چنین شیوه و روش های مرمت برج و باروهای شهر تاریخی  توس مطرح و مورد بررسی قرار گرفت.
ابوالفضل مکرمی فر، مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان رضوی در این جلسه با اشاره به تاریخچه آغاز برنامه های احیای توس گفت: از سال 73 اقدامات احیای حصار توس شروع شده  و در سال 75 که رهبری به توس آمدند دست نوشته ای مرقوم فرمودند و برتلاش بیشتر برای احیای توس تاکید کردند.
مکرمی فرادامه داد: اگر چه در چند برهه از جمله در سال 85 مدیریت پایگاه توس برای اجرایی شدن مصوبات شورای احیای توس و بناهای جانبی اقداماتی انجام داده بود و در سال 86 نیز مصوباتی داشت اما به دلیل عدم تامین اعتبارات به سرانجام نرسید.
وی افزود: امسال 7 میلیارد تومان از محل اعتبارات استانی و ملی برای توس در نظر گرفته شده است هم چنین 9 میلیارد تومان نیز در سفر دولت مصوب شد و در واقع 16 میلیارد تومان برای توس در نظر گرفته شده تا با مرمت و احیای برج و باروی شهر تاریخی، شکوه به توس باز گردد.
مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان رضوی یادآور شد: 9 میلیارد تومان که در سفر اخیر هیئت دولت به استان مصوب شد طی 3 سال تا پایان دولت دوازدهم دریافت خواهد شد.
مکرمی فر ادامه داد: در شورای فنی سازمان میراث فرهنگی استان احیای برج و بارو با نگاه «بازسازی تکمیلی» را مصوب کردیم اما با توجه به حساسیتی که در این زمینه داریم مقرر شد تا در هیئت راهبردی نیز موضوع مطرح و مصوب شود.
مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان رضوی افزود: تجربیاتی که در داخل و خارج در این زمینه وجود دارد جمع آوری شده است و کارشناسان ما نیز نظرات خود را اعلام کرده اند. ضمن این که شروع کار اجرایی توامان با برخی اقدامات پژوهشی خواهد بود.
وی تاکید کرد: اصولی که در احیای برج و باروی شهر تاریخی توس به کار خواهیم برد، اصول مرمتی برگشت پذیر خواهد بود که در آینده می توانند آن را با تکنولوژی جدید و روز احیا کنند.
مکرمی فر به تجربه اش در مرمت و احیای ارگ تاریخی بیرجند اشاره کرد و یادآور شد: این ارگ یک آوار بود که براساس مطالعات احیا و مرمت تکمیلی انجام شد و بعد از احیا فردی را ندیدم که این اقدام را تحسین نکند.
وی گفت: احیای این قلعه موجب شد که بافت تاریخی محفوظ بماند و ساخت و سازها کمتر شود و به نوعی هم نوایی با بافت ایجاد شد.
وی با اشاره به تصویب مرمت تکمیلی برای برج و باروی شهر تاریخی توس اظهار کرد: برنامه احیای برج و بارو در فازبندی های مختلف و برنامه های کوتاه مدت و بلند مدت خواهد بود.
مکرمی فر با اشاره به حضور افرادی مانند رجبعلی لباف خانیکی و محمود طغرایی که در کاوش های باستان شناسی این منطقه نیز حضور داشته اند، گفت: با آغازمرمت، دفتر فنی تشکیل و فعالیت مرمت استمراری خواهد بود، مانند مدرسه غیاثیه خردگرد که مدت 25 سال است که به طور مستمر مرمت انجام می شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.