قدس آنلاین- محمود مصدق: سخنگوی وزارت بهداشت ادعای حذف دارو از دایره گیرندگان ارز یارانه‌ای را رد کرد و گفت: فقط قرار شده ما به التفاوت ارز دارویی بجای شرکت‌های واردکننده به بیمه‌ها داده شود.

مابه التفاوت ارز دارویی به بیمه‌ها داده می‌شود

دکتر ایرج حریرچی  در نشست هفتگی خود با خبرنگاران رسانه‌های جمعی در پاسخ به قدس درباره اظهارات رئیس اتحادیه واردکنندگان دارو مبنی برحذف دارو از دایره گیرندگان ارز یارانه ای واردات دارو با دلار ۴ هزار و ۲۰۰ تومان گفت: اول  قرار بود ارز 3800 تومانی برای واردات دارو داده شود و مابه التفاوت آن به شرکت‌های وارد کننده پرداخت گردد اما الان تصمیم گرفته شد شرکت‌های دارویی با همان ارز ۴۲۰۰ تومانی اقدام  به واردات کنند ودارو هم بر اساس این نرخ تعیین شود و مبلغ ۴۰۰ تومان مابه التفاوت ارز، به بیمه‌ها پرداخت گردد تا این گونه به مردم فشار نیاید.

وی با تاکید بر این که  کل افزایش قیمت  داروها با توجه به نوسانات قیمت ارز کمتر از نرخ تورم است، تصریح کرد: هیچ وارد کننده‌ای با دلار بالاتر از نرخ مصوب  دارو وارد کشور نکرده است. بنابراین اگر شرکت  با نرخ  ارز 3800 تومانی دارو وارد کرده باید با همین نرخ البته با کمی‌سود آن را عرضه کند  و اینکه بعضی‌ها می‌گویند اکر دارو را بفروشم  با نرخ ارز جدید نمی‌توانم باز همان دارو را خریداری یا جایگزین کنیم حرف درست و منطقی نیست. هروقت شرکت‌ها با قیمت بالاتری دارو خریداری کردند با   قیمت بالاتری هم بفروشند. 

به گفته وی شرکت‌های وارد کننده باید سود معقولی را به ازای واردات دارو دریافت کنند اما بعضی از آن‌ها می‌گویند  اگر قیمت ارز افزایش داشته باید آنان هم از این افزایش دلار سود ببرند و مردم مابه‌التفاوت قیمت‌ها را از جیب شان بدهند. این استدلال معلوم است که نادرست و غیر منطقی و محکوم است.

وی با اشاره به وقوع حادثه سونامی‌ در ژاپن گفت: در آن هنگام خیلی از شرکت‌های ژاپنی  مناطق اطراف حادثه یا از دریافت سود اجناس صرف نظر کردند و یا سود کمتری از اجناس دریافت کردند اما در ایران بعضاً شرایطی  مثل زلزله پیش می‌آید اما به ناگهان قیمت کانکس سه برابر می‌شود.این گونه رفتارها درست نیست. بنابراین  ما این گونه رفتارها را رصد می‌کنیم و اگر شرکت‌ها در این شرایط سخت  مردم را همراهی کنند در شرایط عادی بیشتر از مواهب دولت استفاده خواهند کرد .  

وی در همین زمینه افزود: در خارج  از مرزها به تعداد کافی دشمن داریم تا برای مردم ما  ایجاد مشکل بکنند بنابراین  در داخل کشور باید وفاق و یکدستی باشد تا بتوانیم بر مشکلات فائق آییم.

حریرچی درباره کاهش بعضی از اقلام دارویی در کشور طی روزهای اخیر گفت: کمبود 30 -  35  قلم دارو در بازارهای بین‌المللی امری اجتناب ناپذیراست البته باید این را به حداقل ممکن رساند . ضمن این که بعضی مواقع جنس موجود است اما گاهی از سوی برخی از شرکت‌ها  توزیع نمی‌شود که با ابزارهای قانونی با متخلفین برخورد می‌شود.

وی سپس در پاسخ به سؤالی درباره اضافه کردن سبوس در نان‌ها، گفت:  بعضی از نانوایی‌ها به آردهای معمولی سبوس اضافه می‌کنند، که اگر کنترل نشود، ممکن است مشکل ایجاد کند.

وی در ادامه از ابلاغ  بخشنامه جدید وزارت بهداشت  جهت تامین تجهیزات پزشکی مورد نیاز بیماران در داخل بیمارستان‌ها خبر داد و گفت: اگر قبل فقط بیمارستان‌های دولتی ملزم به تهیه تجهیزات مورد نیاز بیماران در داخل بیمارستان بودند با  ابلاغ این بخش نامه همه بیمارستان‌ها اعم از خصوصی، خیریه و غیردولتی ملزم به این کار هستند.

به گفته وی بخشنامه یاد شده با هدف  افزایش تسهیلات به بیماران و جلوگیری از روابط ناسالم مالی اتهیه و به بیمارستان‌ها ابلاغ شده است.

سخنگوی وزارت بهداشت  در ادامه به بحث  آئین‌نامه بیمارستان‌های مستقل  پرداخت و با اشاره به پیچیدگی‌های مدیریت بیمارستان‌ها گفت: از دیر باز اداره بیمارستان‌ها در ایران دچار مشکلاتی بوده است مثلا مسئولین بیمارستان‌ها برای هزینه کرد و درآمدها اختیار لازم را نداشتند و به همین دلیل پاسخگوی عملکردشان نبودند از این رو برای حل این مشکل اداره بیمارستان‌های مستقل جزء آرزوهای دیرینه حوزه سلامت کشور بوده است که با ابلاغ آئین نامه مربوطه، امید است وضعیت اداره بیمارستان از این پس بهبود پیدا کند.

 وی در خصوص معایب  آئین نامه یادشده  و این که چه تضمینی وجود دارد تا بیمارستان‌های مستقل  در پذیریش بیماران تفاوتی قائل نشوند گفت: در ارتباط با آئین نامه بیمارستان‌های مستقل دو نگرانی از بابت درآمد و همچنین پرداختی از جیب  مردم وجود دارد که در این خصوص سازو کارهای لازم اندیشیده شده است. یعنی  با توجه  بر این که فرانشیز در این بیمارستان‌ها بر اساس مصوبه دولت  خواهد بود و این گونه پرداختی از جیب مردم افزایش نخواهد یافت با اجرای  دقیق طرح نظام ارجاع بیماران مشکلی در پذیرش بیماران هم پیش نمی‌آید.

بالا بودن آمار ناامنی غذایی در استان سیستان و بلوچستان موضوع دیگری بود که سخنگوی وزارت بهداشت به آن اشاره کرد و گفت:  طبق بررسی‌های ما ناامنی غذایی شدید در این استان ۲.۲ درصد  و ناامنی غذایی متوسط  در این استان 14 درصد بوده است. همچنین میزان لاغری در کشور ۴ درصد است که این رقم در  استان یاد شده  ۵.۹ درصد است .

به گفته وی لاغری در سیستان و بلوچستان در سال  هشتاد و هفت 19 درصد بوده که  طی سال‌های اخیر با اقدامات که انجام شده به 5.9 درصد کاهش یافته است 

حریرچی سپس به  بحث حوادث ترافیکی در کشور پرداخت  و گفت: بررسی‌ها نشان می‌دهد مرگ و میر ناشی از حوادث ترافیکی طی ده سال منتهی به 90  به ۳۱.۷ درصد و همچنین مرگ زودرس ناشی از حوادث ترافیکی به ۳۷ درصد کاهش داشته است.

وی  با اشاره این که حوادث ترافیکی همچنان سومین عامل مرگ و دومین عامل مرگ زودرس ایرانیان است، تصریح کرد: میزان مرگ و میر حوادث ترافیکی از ۲۷ هزار و ۷۵۵ نفر در سال 84  به ۱۵ هزار نفر در سال ۹۶ کاهش یافته است، گفت: این کاهش ۴۲.۵ درصدی به رغم افزایش 64 درصدی خودرو و 67 درصدی موتورسیلکت  رقم قابل توجهی است.

وی در خاتمه ارتقای فرهنگ ترافیکی ، بهبود وضعیت جاده‌ها و افزایش کیفت خودروها  را مهمترین راهکارهای کاهش حوادث ترافیکی خواند و گفت: قطعاً با این راهکارها به هدف مورد نظر خواهیم رسید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.