قدس انلاین : سرپرست دانشگاه فرهنگیان خراسان رضوی گفت: یکی از اولویت‌های مهم سازمان مرکزی دانشگاه فرهنگیان ارتقای شاخص‌های کمی و کیفی منابع نیروی انسانی به‌ویژه اعضای هیات علمی است.

ارتقای شاخص‌های کمی و کیفی در دانشگاه فرهنگیان خراسان رضوی
 
رمضان نیری ، درخصوص سیاست‌های دانشگاه فرهنگیان عنوان کرد: اولویت جذب معلم در دانشگاه فرهنگیان کشور از طریق دوره چهارساله پس از جذب از طریق کنکور سراسری است و همچنین روش‌هایی مانند ماده 28 و سایر روش‌ها که تنها در شرایط اضطرار باید مورد استفاده قرار گیرند. 
وی با اشاره به این دغدغه رئیس دانشگاه اظهارکرد: سیاست سازمان مرکزی دانشگاه فرهنگیان جذب بیشتر دانشجو است و مناسب‌ترین روش را تربیت معلم  طیدوره چهار ساله می‌داند؛ البته طبیعی است که سایر دستگاه‌ها و متغییر‌ها نیز در این زمینه دخیل هستند؛ برای مثال باید ردیف استخدامی برای پذیرفته‌شدگان دانشگاه فرهنگیان ایجاد شود که البته با توجه به اقتضائات دولت سختی‌های خودش را دارد اما این نوع نگاه حتما به جذب بیشتر دانشجو کمک خواهد کرد.
نیری با تاکید بر توجه به کیفیت‌بخشی فرآیند‌های آموزشی در دانشگاه فرهنگیان، ادامه داد: در این زمینه سند چشم‌انداز دانشگاه فرهنگیان کشور به عنوان سند مادر در اختیار ما قرار دارد و کار زیادی از لحاظ مطالعاتی روی آن انجام شده‌است؛ اما باید در پردیس‌ها عملیاتی شود؛ برنامه‌ریزی‌هایی بر روی آن انجام گرفته که به نظر میرسد خبر‌های خوبی برای دانشگاه فرهنگیان در راه است.
سرپرست دانشگاه فرهنگیان خراسان رضوی خاطرنشان کرد: همچنین در زمینه مطالبات دانشجویان در حوزه‌های فرهنگی و رفاهی برنامه ریزی های خوبی صورت گرفته است که البته طبیعتا زمان‌بر خواهد بود.
نیری بیان کرد: تصور من این است که بنیاد‌های ساختاری و تشکیلاتی و نوع نگاهی که باید به دانشگاه فرهنگیان باشد در حال شکل‌گیری است و این موضوع به شکل گیری حرکت‌های بعدی در این دانشگاه کمک می‌کند.
وی با اشاره به افزایش کیفیت آموزش به دانشجویان دانشگاه فرهنگیان و افرادی که از سایر روش‌ها وارد آموزش‌و‌پرورش شده‌اند، تاکید کرد: دو نگاه به حوزه تربیت معلم وجود دارد؛ نگاهی که معلم در آن مجموعه مطالبی را فرا می‌گیرد و آن را به دانش‌آموز انتقال می‌دهد که نگاه دانش‌محور است که اگر این نگاه حاکم باشد، گفته می شود که در شرایطی که ما می‌توانیم خیلی راحت به جذب فارغ‌التحصیلان سایر دانشگاه‌ها بپردازیم باید این همه هزینه و چهار سال تحصیل در دانشگاه فرهنگیان دانشجو باشد.
سرپرست دانشگاه فرهنگیان خراسان رضوی ادامه داد: معلم باید فراتر از محتوای آموزشی از لحاظ بینش و کاراکتر‌های شخصیتی معلمی آموزش ببیند که این موارد در یک زمان مناسب می‌تواند بالنده شود. 
نیری عنوان کرد: ما در دانشگاه فرهنگیان سه نوع درس داریم که در نوع اول یک سری دانش محتوایی داریم مانند دانش فیزیک، دانش شیمی یا ادبیات یا سایر. دروس نوع دوم مرتبط با دانش تربیت است و یک سری دروسی داریم که دانش آموزش محتوا است و وجه ممیزه دانشگاه فرهنگیان توجه به دروس دسته سوم است.
وی افزود: برای مثال زمانی که یک معلم روش تدریس علوم را کار می‌کند ممکن است ما فردی را داشته باشیم که در حوزه علوم دانش بسیار بالایی داشته باشد اما زمانی که می‌رود به کلاس یک دانش‌آموز ابتدایی نتواند در فرآیند تدریس موفق ظاهر شود.
سرپرست دانشگاه فرهنگیان خراسان رضوی گفت: دروس دسته سوم معطوف به این است که معلم بتواند آن دانش را به نحو احسنت به دانش‌آموز منتقل کند. که این ماموریت اصلی دانشگاه فرهنگیان است و وقتی این‌گونه به ماجرا نگاه کنیم طبیعتا قابل دفاع خواهد بود و هم‌اکنون نیز با وجود همه کمبود‌ها و ایراداتی که دانشگاه فرهنگیان از حیث نیروی انسانی، ساختار و محتوا وارد است، اما فارغ‌التحصیلان ما با وجود اینکه کمیت بالایی ندارند به لحاظ کیفی نمود پیدا کرده‌اند.
نیری یادآور شد: سال 97 نقطه عطف جایگاه ممتاز دانشگاه فرهنگیان است؛ سال‌هاست مقام معظم رهبری از اهمیت و لزوم توجه ویژه به دانشگاه فرهنگیان بیاناتی داشته‌اند. امسال جمع قابل توجهی از دانشجویان دانشگاه فرهنگیان به مناسبت هفته معلم با مقام معظم رهبری دیدار کردند. این یک رویداد فوق‌العاده مهم فرهنگی و ارزشی برای دانشگاه فرهنگیان است.
وی ضمن ابراز خرسندی از تایید حکم ریاست دکتر خنیفر بر دانشگاه فرهنگیان در شورای عالی انقلاب فرهنگی، اضافه کرد: اداره دانشگاه با سرپرست در تمام سطوح یک ضعف جدی بود که خوشبختانه برای اولین بار ایشان به این جایگاه منصوب شدند که نقطه قوتی برای دانشگاه فرهنگیان است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.