قدس انلاین : سرپرست حوزه امور اقتصادی و سرمایه گذاری معاونت هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استانداری خراسان رضوی گفت : ریل گذاری 66 کیلومتر از مسیر خط آهن خواف- هرات در داخل خاک افغانستان به انجام رسید.

تکمیل ریل گذاری 66 کیلومتر از مسیر خط آهن خواف- هرات
به گزارش  روابط عمومی استانداری خراسان رضوی، علی رسولیان در جلسه شورای ساماندهی مبادی مرزی و کمیته اقتصاد مرز استان با بیان اینکه تا ایستگاه "جنو" در داخل افغانستان، این ریل گذاری به انجام رسیده است، افزود: تاکنون در مجموع اجرا و ریل گذاری بیش از 136 کیلومتر از این خط آهن انجام شده که 70 کیلومتر آن در داخل خاک ایران از مدت ها قبل تکمیل و بهره برداری شده و ادامه مسیر در افغانستان در دست انجام است.
 وی عنوان کرد: به درخواست طرف افغان موضوع حمل بارها از طریق این خط آهن و محور ترانزیت شدن مسیر در دست پیگیری است.
 وی بیان کرد: به زودی این مسیر تا ایستگاه جنو با حضور مسئولان دو کشور بهره برداری شود.
 رسولیان گفت: این مسیر ریلی از آن جهت اهمیت دارد که خراسان رضوی در عین همسایگی با دو کشور افغانستان و ترکمنستان، در مسیر کریدور شمال – جنوب و شرق به غرب است فقط در سال 96 دو میلیون تن کالا از طریق استان به کشورهای آسیای میانه مبادله شده که از این میزان یک میلیون و 300 هزار تن آن ترانزیتی بوده و ترانزیت ریلی استان رشد داشته است.
 وی افزود: طی دو ماهه نخست امسال هم ترانزیت ریلی استان رشد 43 درصدی داشته است و با راه اندازی این خط و با توجه به حجم مبادلات ما به افغانستان این مسیر می تواند نقش محوری در مبادلات منطقه بیابد.
وی اظهار کرد: فعال شدن این مسیر می تواند به افزایش صادرات کالا و ترانزیت استان و کاهش هزینه صادرات و واردات و ترانزیت شود.
 وی در بحث وضعیت منطقه ویژه اقتصادی سرخس هم با بیان اینکه در حال حاضر 91 درصد ترانزیت ریلی کشور از مرز سرخس انجام می شود ، گفت : تقویت و بهره گیری بیشتر از این منطقه ویژه برای مبادله کالا با آسیای میانه از اهمیت ویژه ای برخوردار است.
 وی اظهار کرد: در این راستا، پیگیری های لازم پس ازطرح موضوع در سفر اخیر رئیس جمهوری با توجه به ظرفیت های استان برای تبدیل این منطقه به منطقه آزاد تجاری در دست انجام است.
 وی عنوان کرد: هم اکنون برخی محدودیت و مشکلات در مرز سرخس در دست پیگیری و رفع است و امروز منطقه سرخس از نظر ترانزیت زمینی در کشور و استان از اهمیت ویژه ای برخورداراست و رتبه سوم تا پنجم ترانزیت کشور را طی سال های مختلف به خود اختصاص داده و تبدیل منطقه ویژه به آزاد می تواند به ارتقا این منطقه و ظرفیت های استان بیافزاید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.