اصفهان- کارشناس پیش بینی هوای اداره کل هواشناسی استان اصفهان گفت: در سال بارشی امسال هر چند پاییز و زمستان کم بارشی را پشت سر گذاشتیم، اما بارش های بهاری خوبی را در فصل بهار استان اصفهان شاهد بودیم که توانست بخشی از کمبود بارش‌ها را جبران کند.

دلایل بارش‌های خوب بهاری اصفهان از زبان کارشناس هواشناسی

فاطمه زهرا سیدان در گفت و گو با خبرنگار قدس آنلاین اظهارکرد: بارش های مؤثر برای ذخایر آبی استان باید در پاییز و زمستان آن هم به صورت بارش برف در منابع آبی بالا دست اتفاق افتد که متأسفانه سال ۹۶ این اتفاق نیفتاد و در فصل های سرد سال بارش های مؤثری را دریافت نکردیم.

وی ادامه داد: شاید برای بسیاری از مردم این سؤال پیش آمده باشد که امسال در فصل بهار چه اتفاقی باعث شد بارش های خوبی را دریافت کنیم؟، در پاسخ باید به چند دلیل مهم اشاره کرد.

کارشناس پیش بینی هوای اداره کل هواشناسی استان اصفهان در بیان اولین دلیل بارش های بهاری اصفهان گفت:  امسال جریانات از سمت دریای مدیترانه به سمت منطقه ایران هدایت شدند و جریان هایی که می توانستند در بخش های جنوبی اروپا تأثیرگذار باشند با همراهی جریانات غربی بیشتر به کشورمان نفوذ کردند.

وی افزود: دلیل دوم این بود که پر فشار سطح زمین به رشد ابرها و شرایط اشباع آنها کمک کرد و باعث شد میزان بارش های فصل بهار بهتر باشد.

سیدان با بیان اینکه گرمایش آب اقیانوس ها از جمله اقیانوس هند و دریای مدیترانه عامل مؤثری برای در شکل گیری چرخندزایی برای دریای مدیترانه بود، ادامه داد: همین عامل باعث شد چرخندهای قوی تری به سمت منطقه ما گسیل شود.

وی تاکید کرد: کاهش و تضعیف پر ارتفاع حاره‌ای یکی از عواملی بود که سبب شد سامانه های بارشی راه نفوذ بهتری را به مناطق مرکزی کشور از جمله استان اصفهان داشته باشند.

کارشناس پیش بینی هوای اداره کل هواشناسی استان اصفهان گفت: در سال بارشی امسال هر چند پاییز و زمستان کم بارشی را پشت سر گذاشتیم، اما بارش های بهاری خوبی را در فصل بهار استان اصفهان شاهد بودیم که توانست بخشی از کمبود بارش‌ها را جبران کند.

وی به بیان پیش‌بینی وضعیت جوی اصفهان از روز دوشنبه هفتم تا روز چهارشنبه نهم خردادماه سال جاری پرداخت و گفت: بررسی نقشه‌های هواشناسی بیانگر جوی نسبتاً ناپایدار طی امروز است که بر این اساس در اکثر نقاط استان آسمان صاف همراه با گردوخاک گاهی وزش باد نسبتاً شدید تا شدید، در بعدازظهر افزایش ابر و احتمال بارش‌های رگباری پراکنده پیش‌بینی می‌شود.

سیدان افزود: طی روزهای سه شنبه و چهارشنبه این ناپایداری‌ها بر روی استان قدری تشدید می شود و در اکثر نقاط استان شاهد وزش باد نسبتاً شدید تا شدید و بارش های رگباری بهاری خواهیم بود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.