قدس آنلاین:روزه داران در طول روز، گرسنگی طولانی را تحمل می‌کنند که این امر ممکن است ولع آنان را به خوردن در زمان افطار تشدید کند و در این زمان، غذای بیشتری نسبت به وعده‌های غذایی معمول مصرف کنند البته کم‌تحرک‌تر هم می‌شوندونیاز غذایی نیز بین ۱۰ تا ۱۵ درصد کاهش پیدا می‌کنددر مجموع این عوامل موجب اضافه وزن و چاقی مردم در این ماه پربرکت می‌شود

مراقب چاقی در ماه مبارک رمضان باشید

به گزارش قدس آنلاین؛ کلینیک تخصصی تغذیه بیمارستان فوق تخصصی رضوی، یکی از توانمندترین کلینیک‌های رژیم درمانی کشور محسوب می‌شود که با بهره‌گیری از حضور متخصصان و کارشناسان باتجربه تغذیه و مجهزترین دستگاه‌ها، توانسته خدمات منسجمی به گروه‌های مختلف سنی ارائه دهد.

*با این رژیم، این بیماران خاص در مدت ۱۰ تا ۱۵ روز می‌تواند چهار تاشش کیلو وزن کم کنند.

دکتر محمد صفریان، از جمله پزشکان و متخصصان تغذیه این کلینیک به شمار می‌رود که از سال ۱۳۸۴، هم‌زمان با افتتاح بیمارستان رضوی در این بیمارستان به مراجعان خدمت می‌کند. هم‌زمان با ایام پربرکت ماه رمضان با این متخصص تغذیه، به گفت‌وگو نشستیم تا با خدمات کلینیک تغذیه بیمارستان رضوی و برخی نکات تغذیه‌ای در این ماه پرفضیلت بیشتر آشنا شویم.

• چه خدماتی در کلینیک تخصصی تغذیه بیمارستان رضوی به مراجعان ارائه می‌شود؟
بررسی سلامت جامع تغذیه، ارزیابی‌های تغذیه‌ای، رژیم درمانی در بیماری‌های مختلف مانند بیماری‌های کبدی و کلیوی، رشد اطفال، تغذیه در دوران شیردهی و بارداری، تغذیه ویژه ورزش‌کاران، اختلالات وزنی(چاقی و لاغری) و ...، خدماتی است که در این کلینیک ارائه می‌شود. رژیم‌های مختلفی نیز در این کلینیک به مراجعان داده می‌شود که رژیم کن (KEN) از جمله آن‌هاست.

• منظور از رژیم کِن، چه نوع رژیمی است. لطفاً بیشتر توضیح دهید.
رژیم کاهش وزن کن، رژیم خوب و مطمئنی است که مدت زیادی از استفاده از آن در دنیا نمی‌گذرد. این رژیم در ایران، به همت دکتر عبدالرضا نوروزی، برای اولین بار در بیمارستان رضوی راه‌اندازی شد و حدود سه سال است که از آن برای کاهش وزن سریع برخی بیماران مانند بیماری که باید تحت عمل جراحی زانو قرار گیرد، استفاده می‌شود. در این شیوه، یک لوله بسیار نازک از طریق بینی وارد معده فرد می‌گردد و از این طریق، یک رژیم غذایی- دارویی مخصوص به بیمار داده می‌شود. با این رژیم، این بیماران خاص در مدت ۱۰ تا ۱۵ روز می‌تواند چهار تا پنج و گاهی تا شش کیلو وزن کم کنند.

• کلینیک تخصصی تغذیه بیمارستان رضوی چه خدمات خاص دیگری را به مراجعان خود ارائه می‌دهد؟
در این کلینیک وضعیت تغذیه‌ای بیماران از جنبه‌های گوناگون بررسی می‌شود. همچنین امکان انجام ارزیابی کامل غذایی، آزمایش‌های تغذیه‌ای و اندازه‌گیری ترکیبات بدن به صورت منسجم برای مراجعان وجود دارد و به آنان توصیه‌های تغذیه‌ای لازم می‌شود.

• لطفاً بعضی از تجهیزات و دستگاه‌های پیشرفته این کلینیک تخصصی را معرفی کنید.
این کلینیک مجهز به دستگاه‌های تشخیصی بسیار پیشرفته برای معاینات تغذیه‌ای است که می‌توان به دستگاه کالریمتر و دستگاه اندازه‌گیری ترکیبات بدن اشاره کرد. همچنین دارای دستگاه پالس ولوسیمتر یا سرعت‌سنج نبض است که از آن، برای پیش‌بینی ریسک بیماری‌های قلبی استفاده می‌شود.

• در حال حاضر، مردم به چه دلایلی بیشتر به این کلینیک تغذیه مراجعه می‌کنند؟
کودکان بیشتر برای درمان اختلالات رشد، بدرفتاری‌های غذایی و کم‌خوراکی به کلینیک تغذیه آورده می‌شوند. در بزرگسالان، کبد چرب، دیابت، چاقی و همچنین لاغری، علل شایع مراجعه آنان به این کلینیک بیمارستان رضوی است. البته بیماران کبدی و کلیوی نیز برای دریافت خدمات تغذیه‌ای به کلینیک مراجعه می‌کنند.

• از آنجایی که در ماه رمضان قرار داریم، به عنوان یک متخصص تغذیه، بفرمایید روزه‌داران برای حفظ سلامتی خود به چه نکات کلی در این ماه باید توجه کنند؟
در ماه مبارک رمضان، چند مسئله را باید در نظر گرفت. در این ماه، روند غذا خوردن تغییر کرده است و وعده‌های غذایی به افطار تا سحر محدود شده است. از طرف دیگر، بحث خواب نیز در این ماه مطرح است. بی‌خوابی هم بر روی عادات غذایی مردم اثر می‌گذارد و هم ممکن است سلامتی آنان را تهدید کند. بنابراین، مردم علاوه بر دقت در نوع تغذیه، باید به خواب خود در این ایام توجه کنند.

• توزیع مواد غذایی در طول وعده افطار تا سحر به چه صورت باید باشد؟
همان اصولی که در تغذیه سالم رعایت می‌شود، در ماه رمضان هم باید مد نظر قرار گیرد با این تفاوت که این مواد غذایی سالم باید در طول شب مصرف شوند. باید با افطاری سبک مانند نان و پنیر و شیر، روزه را باز کرد و پس از ۲۰ تا ۳۰ دقیقه، شام صرف شود. به هیچ‌عنوان نباید بدون سحری روزه گرفت. همچنین تا حد امکان در طول این ایام باید از خوردن غذاهای شیرین و چرب دوری کرد. بهتر است خانواده‌ها در ماه مبارک رمضان بیشتر پروتئین مصرف کنند، چرا که پس از مصرف مواد پروتئینی، فرد دیرتر احساس گرسنگی می‌کند و این امر میزان ضعف او را در این ایام کاهش می‌دهد. مایعات نیز باید به اندازه کافی در این مدت مصرف شود تا کمبود مایعاتی که در طول روز فرد دچار آن شده است، به خوبی برطرف شود. البته آب باید طوری در این مدت کوتاه نوشیده شود که حجم معده را افزایش ندهد، یعنی بلافاصله بر روی غذا و میوه نباید آب آشامید. باید تا حد امکان، آب با فاصله از وعده غذایی، مصرف شود. به طور معمول، بدن به حدود دو لیوان بیشتر از میزان ادرار، به آب نیاز دارد.

• شیوه تغذیه در این ماه، موجب لاغری یا چاقی فرد می‌شود؟
ماه رمضان با دیگر ماه‌های سال از این جهت فرقی ندارد و فرد ممکن است، چاق و یا لاغر شود. در واقع، بستگی به نوع برنامه غذایی و رژیم فرد دارد. اما به‌طور معمول او در این ایام چاق می‌شود. افراد در طول روز، گرسنگی طولانی را تحمل می‌کنند که این امر ممکن است ولع آنان را به خوردن در زمان افطار تشدید کند و در این زمان، غذای بیشتری نسبت به وعده‌های غذایی معمول مصرف کنند. از طرف دیگر، افراد در این ماه کم‌تحرک‌تر هم می‌شوند. در طول ماه مبارک رمضان، نیاز غذایی فرد نیز بین ۱۰ تا ۱۵ درصد کاهش پیدا می‌کند. مجموع این عوامل موجب اضافه وزن و چاقی مردم در این ماه پربرکت می‌شود، از این رو باید مراقب باشیم که در این ایام، دچار پرخوری نشویم. بی‌تردید، اگر مردم بدانند که نیاز غذایی کمتری در این ماه دارند، بیشتر در نوع تغذیه خود دقت می‌کنند و چاق نمی‌شوند.

• بیمارانی که دارو مصرف می‌کنند، با رعایت چه نکاتی می‌توانند در این ایام، به انجام فریضه روزه بپردازند؟
ابتدا باید با پزشک معالج خود مشورت کنند و در صورت صلاحدید پزشک، روزه بگیرند. در حقیقت، امکان تنظیم ساعت مصرف داروی بیماران با به گونه‌ای باشد که با برنامه ماه رمضان تداخل نکند و نیاز به مصرف دارو در وسط روز و زمان روزه‌داری نداشته باشند. بیماران نباید فراموش کنند که اولویت با مصرف دارو و درمان است. به خصوص که برای مصرف بعضی از داروها، رعایت دقیق ساعت مصرف اهمیت فراوانی در بهبودی و سلامتی فرد دارد.

• چه توصیه دیگری برای خانواده‌های روزه‌دار در ماه مبارک رمضان دارید؟
خانواده‌ها تلاش کنند در این ماه همچون دیگر ایام سال، رژیم سالم غذایی مانند مصرف کافی میوه و سبزیجات را رعایت کنند. همچنین توجه خاصی به گروه‌های آسیب‌پذیر به ویژه کودکان و سالمندان در این ایام کنند. این گروه‌های سنی با وجود آنکه روزه نمی‌گیرند، اما ممکن است تحت شرایط حاکم بر خانه روزه‌داران، به موقع و به میزان کافی نتوانند مواد غذایی مورد نیاز خود را دریافت کنند.
 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.